Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma ihåg senast på både musik och ljudbok

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-23 20:51

Jag lyssnar på mycket ljudböcker och en sak irriterar mig.
När jag lyssnar på en ljudbok och skulle få för mig att spela musik så kommer iPhonen inte ihåg var jag var någonstans i ljudboken.
Finns det en lösning på detta?

det undrar jag också. Jag skriver en anteckning i telefonen var jag slutade lyssna men det känns inte så 2010

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-23 21:42

Nä verkligen inte

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-23 21:55

Det fungerar alldeles utmärkt för mig (i och för sig på en iPod Touch, men det borde väl vara samma som på en iPhone)?

Är ljudböckerna markerade som just ljudböcker (borde inte vara viktigt i och för sig)?
Det finns ju dock ett val som styr ifall den skall komma ihåg position - har ni kontrollerat att det verkligen är valt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-23 22:04

Så du menar att om du lyssnar på en ljudbok och mitt i ett kapitel så byter du till musik.
Sen när du återvänder till boken så kommer han ihåg var du var någonstans?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-23 22:32

Ja. Dvs jag ser vilket spår jag är på (det visas hur mycket tid jag har kvar på det spåret). Bättre vore förstås ifall det räckte med att välja ljudboken, men man (jag) behöver i alla fall inte själv hålla ordning på var jag är.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-23 23:49

Det fungerar INTE i iPhonen kan jag säga.
Har jag pausat ljudboken och spelar musik och sen återgår till ljudboken finns det ingen markering var den var senast.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 00:43

Poängen är att ni måste markera filerna i iTunes med "kom ihåg position" innan ni synkar med er iphone. Om ni nmissar detta så får ni de problemen som ni skriver om.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:09
Ursprungligen av magnus99:

Poängen är att ni måste markera filerna i iTunes med "kom ihåg position" innan ni synkar med er iphone. Om ni nmissar detta så får ni de problemen som ni skriver om.

Nej nej nej har ingenting med det att göra.
Ljudböcker ska vara i m4r format och inte mp3 för är det i mp3 format tror telefonen att det är en vanlig musikfil.
Och telefonen kan inte hålla reda på var någonstans du är i låten på flera filer samtidigt.
Har ingen betydelse att man under info sorterar den som ljudbok utan filerna MÅSTE vara i m4r format för att det ska fungera.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-24 12:16
Ursprungligen av lappen71:

Nej nej nej har ingenting med det att göra.
Ljudböcker ska vara i m4r format och inte mp3 för är det i mp3 format tror telefonen att det är en vanlig musikfil.
Och telefonen kan inte hålla reda på var någonstans du är i låten på flera filer samtidigt.
Har ingen betydelse att man under info sorterar den som ljudbok utan filerna MÅSTE vara i m4r format för att det ska fungera.

Nu har jag som sagt ingen iPhone utan en iPod Touch, men jag har svårt att tro att detta fungerar olika.

Har de verkligen varit inne i iTunes och kontrollerat inställningarna för ljudboksfilerna? Detta fungerar för mp3 också. Det är inte nödvändigt att mecka med filformat. Och iPoden klarar av att hålla ordning på flera böcker. Ta info på filerna (i iTunes), välj att filerna skall hanteras som ljudböcker och välj att "position skall kommas ihåg" (heter något liknande).

(För flera år sedan så var det krångligare, men nu skall det fungera enligt detta).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:35

Vad ät det som är så svårt att förstå??

Jag ställer en fråga...kan du spela flera olika musiklåtar och iPoden kan komma ihåg positionen på dom samtidigt?
Det finns inget val i iTunes att "position skall kommas ihåg" utan den finns i telefonen.

Nu har jag testat flera gånger och importerat ljudboken i mp3 format och valt att den ska behandlas som ljudbok.
Ja den hamnar under ljudböcker och går att lyssna på OCH den kommer ihåg var jag senast lyssnade när jag slutar för att göra annat.
Men lyssnar jag på musik så slutar den att komma ihåg var jag var någonstans i ljudboken och börjar komma ihåg var någonstans jag är i musiken istället.
Och att det är en massa olika filer som sorteras i namnordning i skillnad mot om ljudboken är i m4r format som bara är en (1) fil ibland två (2) men med kapitel indelning.
Och att den kommer ihåg var jag är i ljudboken FAST jag lyssnar på musik mitt i ett kapitel.

Så det är skillnad och det fungerar INTE att lyssna på flera mp3 filer och att den kommer ihåg lyssningsposition på alla samtidigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-24 12:45
Ursprungligen av lappen71:

Vad ät det som är så svårt att förstå??

Jag ställer en fråga...kan du spela flera olika musiklåtar och iPoden kan komma ihåg positionen på dom samtidigt?
Det finns inget val i iTunes att "position skall kommas ihåg" utan den finns i telefonen.

Nu har jag testat flera gånger och importerat ljudboken i mp3 format och valt att den ska behandlas som ljudbok.
Ja den hamnar under ljudböcker och går att lyssna på OCH den kommer ihåg var jag senast lyssnade när jag slutar för att göra annat.
Men lyssnar jag på musik så slutar den att komma ihåg var jag var någonstans i ljudboken och börjar komma ihåg var någonstans jag är i musiken istället.
Och att det är en massa olika filer som sorteras i namnordning i skillnad mot om ljudboken är i m4r format som bara är en (1) fil ibland två (2) men med kapitel indelning.
Och att den kommer ihåg var jag är i ljudboken FAST jag lyssnar på musik mitt i ett kapitel.

Så det är skillnad och det fungerar INTE att lyssna på flera mp3 filer och att den kommer ihåg lyssningsposition på alla samtidigt.

Ja ja, jag försökte i alla fall hjälpa dig, men du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Lycka till att få det att fungera på annat sätt då.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:48

Jo jag läser men det fungerar inte som du säger.

Svara på min fråga...Kan din iPod komma ihåg lyssningspositionen på flera låtar samtidigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:50

Det finns inget val i iTunes där du kan välja att den ska komma ihåg lyssningsposition specifikt för varje låt utan det är ett allmänt val för ALLA filer som man gör i iPhonen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 12:53

Lösningen är att din audiobook ska vara konverterad till aac formatet och sluta med m4b ändelsen. Då kommer iPhonen/iPad/iTouch/iTunes att komma ihåg hur långt du har hört på ljudboken. Är den i mp3 format så fungerar det inte eftersom mp3 stödjer INTE bokmärken.

Förresten det är samma sak med filmer. Har du konverterat filmerna till mpeg4 och har ändelsen m4v så märker iTunes var du var i filmen. Och alla bokmärken synkas mellan olika tillbehör.

//Rob

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:54
Citat:

Kör du ljudboken i mp3-format så får den problem för musikspelaren klarar bara av att hålla rätt på ett ställe itaget. (taskig multitasking)
konvertera ljudboken till m4b-format med antingen tex "Audiobook maker" eller "Audiobook builder" så lägger sig dom filerna under ljudböcker i iTunes och samma ställe på telefonen. När du sedan vill lyssna på ljudbok i telefonen så väljer du "ljudböcker i ipod sen är det bara att köra.

Då kan du dessutom blanda all musik på telefonen utan att få ett "randomavsnitt" ur boken uppläst mitt i joggingturen.

Jag har en iPhone 3G där jag har både musik (mp3) och ljudböcker (m4b) och då funkar det klockrent eftersom spelaren skiljer på musikspelare och ljudbokspelare.

Det är fler än jag som är av samma åsikt

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 12:56
Citat:

Lösningen är att din audiobook ska vara konverterad till aac formatet och sluta med m4b ändelsen.

Det är inte hela sanningen för den kommer ihåg var du är någonstans i m4b format

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 13:00

Det går visst att välja att iTunes skall komma ihåg vart i en specifik låt uppspelningen befinner sig på en mp3 fil.
Hur vore det om ni håller lite trevligare ton och ta reda på saker och ting innan ni blir irriterade på varandra och antar att den andra har fel bara för att man inte orkar kolla en gång till.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 13:08

Ok men vilket jävla jobb att gå in i varje fil om du har en talbok i mp3 format och du har mer än 300 filer!!
Hur enkelt är det då inte att ha 1 fil men med kapitel och du behöver inte ställa in specifikt för just den filen att den ska komma ihåg.
Jag trodde Apples ledord var användarvänligt och det är det om man gör som det är tänkt att använda m4b formatet.

Sorry om det blev en irriterad ton....var inte meningen
Ber om ursäkt för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 13:14
Ursprungligen av lappen71:

Ok men vilket jävla jobb att gå in i varje fil om du har en talbok i mp3 format och du har mer än 300 filer!!
Hur enkelt är det då inte att ha 1 fil men med kapitel och du behöver inte ställa in specifikt för just den filen att den ska komma ihåg.
Jag trodde Apples ledord var användarvänligt och det är det om man gör som det är tänkt att använda m4b formatet.

Sorry om det blev en irriterad ton....var inte meningen
Ber om ursäkt för det.

Du kan markera alla filer välja info och för alla ställa in att den ska märka sig uppspelnings positionen. Det är faktiskt rätt enkelt när man vet det.

m4b filer har den inställningen från början.

//Rob

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 13:18
Ursprungligen av Robo-X:

Du kan markera alla filer välja info och för alla ställa in att den ska märka sig uppspelnings positionen. Det är faktiskt rätt enkelt när man vet det.

m4b filer har den inställningen från början.

//Rob

Det kan jag inte göra!!
Direkt när jag väljer fler filer än en så försvinner det valet.
Utan jag måste välja en fil och kryssa i rutan för "kom ihåg uppspelningsposition" och sen trycka på nästa för att växla till nästa fil.

I mina ögon verkar det bara omständigt och onödigt när man kan använda AudioBook Builder som fixar det bättre

Ursprungligen av lappen71:

Direkt när jag väljer fler filer än en så försvinner det valet.
Utan jag måste välja en fil och kryssa i rutan för "kom ihåg uppspelningsposition" och sen trycka på nästa för att växla till nästa fil.

Vilket format är det på filerna?
Vilken version av iTunes har du?

Här finns iallafall kryssrutan kvar även om jag väljer flera Audiobook-filer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket format är det på filerna?
Vilken version av iTunes har du?

Här finns iallafall kryssrutan kvar även om jag väljer flera Audiobook-filer.

Det är vanliga mp3 och jag har iTunes 9.2.1

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 13:25

Första bilden har jag marker en fil då har jag valet.
Andra bilden har jag markerat flera och då är valet borta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 13:28

Nu var det inte Audiobook filer utan vanlig mp3 musik men det ska väl inte spela någon roll?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 13:41

Det spelar ingen roll att det är mp3 det fungerar för mig.

//Rob

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 14:22
Ursprungligen av Robo-X:

Det spelar ingen roll att det är mp3 det fungerar för mig.

//Rob

Ja du kan se på bilderna att det valet har inte jag

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 14:27
Ursprungligen av lappen71:

Ja du kan se på bilderna att det valet har inte jag

Självklart har du det. Men det blir en pull down meny när du väljer flera filer.

//Rob

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-08-24 14:34

Ja du jag kan inte se var och hur jag ska få fram det den menyn.
Fast det kvittar egentligen eftersom jag troligtvis aldrig kommer använda det alternativet när Audiobook är så mycket simplare.

Bevaka tråden