Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig skärm och DVI port, finns det en lösning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBookPro3,1 2,2 GHz som har varit med om ett fall för något år sen. Skärmen blev totalkvaddad men själva datorn har fungerat utmärkt så jag har haft den som en stationär dator kopplad till en extern skärm. Det har fungerat perfekt i över ett år men nyligen så slutade dock dvi porten fungera. Datorn startar som vanligt och jag höja och sänka volymen och tangentbords belysningen när den är igång så datorn fungerar, men utan skärm är den ju rätt värdelös. Datorn har fått systemet ominstallerad så det är inte mjukvaran som krånglar. Har inte lust att köpa en ny intern lcd, ligger väldigt högt i pris och datorn är inte längre bärbar eftersom sklaet är böjt.

Är det någon som har koll på om det går att fixa dvi porten? den sitter väl på logikkortet så det är väl omöjligt? Finns det något trick som gör att den funkar igen?

Annars finns det usb dvi och vag på ebay. Har läst om folk som fått det att funka men det var mycket dyrare varianter ( typ ViBook) speciellt för mac. finns det billigare varianter som funkar, typ den här

USB to VGA External Multiple Display Monitor Adapter on eBay (end time 25-Aug-10 21:59:20 BST)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-23 22:23
Ursprungligen av schnider:

Jag har en MacBookPro3,1 2,2 GHz som har varit med om ett fall för något år sen. Skärmen blev totalkvaddad men själva datorn har fungerat utmärkt så jag har haft den som en stationär dator kopplad till en extern skärm. Det har fungerat perfekt i över ett år men nyligen så slutade dock dvi porten fungera. Datorn startar som vanligt och jag höja och sänka volymen och tangentbords belysningen när den är igång så datorn fungerar, men utan skärm är den ju rätt värdelös. Datorn har fått systemet ominstallerad så det är inte mjukvaran som krånglar. Har inte lust att köpa en ny intern lcd, ligger väldigt högt i pris och datorn är inte längre bärbar eftersom sklaet är böjt.

Är det någon som har koll på om det går att fixa dvi porten? den sitter väl på logikkortet så det är väl omöjligt? Finns det något trick som gör att den funkar igen?

Annars finns det usb dvi och vag på ebay. Har läst om folk som fått det att funka men det var mycket dyrare varianter ( typ ViBook) speciellt för mac. finns det billigare varianter som funkar, typ den här

USB to VGA External Multiple Display Monitor Adapter on eBay (end time 25-Aug-10 21:59:20 BST)

Hallå jag skulle lägga ner det hela. Din trotjänare har ändå gjort sitt jobb trots allt. Dags att låta den vila. Kostar nog mer än det smakar i det läget som du befinner dig i.

Du kan ju få en ny bättre begagnad macbook Pro från 5000 kr och uppåt.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-24 11:05
Ursprungligen av schnider:

... Det har fungerat perfekt i över ett år men nyligen så slutade dock dvi porten fungera. Datorn startar som vanligt och jag höja och sänka volymen och tangentbords belysningen när den är igång så datorn fungerar, men utan skärm är den ju rätt värdelös...

De symptomen skulle orsakas av att grafikkortet har dött. Mycket vanligt på den modellen. Det kan du förhoppningsvis byta (hela moderkortet!) på den förlängda garantin som Apple utlyste. Jag har gjort det flera gånger utan krångel på min MBP. Men om hela skärmen är kaputt efter ett fall kanske de blir svårmedgörliga.

Kolla i den här tråden: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

  • Oregistrerad
  • 2010-08-24 15:14

I så fall kan du ju köpa ny skärm + bättre begagnat chassi och få moderkakan utbytt på garanti Blir väl ca 2000kr totalt. Kanske är bättre att försöka sälja den i sitt nuvarande skick och lägga till pengar för en mindre trasig maskin

Tack för alla tips! Maskinen är så trasig att applecare inte gäller. Köpt en ny dator omgående när den kraschade så det har varit en bonusdator som borde dött för länge sen. Sparar den som reservdelsdator till min andra mbp eftersom jag inte vill lägga ner pengar på den (speciellt om grafikkortet kan vara trasigt). Bara att vara glad att den höll så länge!

1
Bevaka tråden