Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband rätt i väggen utan router, säkerhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis har precis flyttat och fått bredband från ownit, dom levererar ingen router, och nu är frågan om det är safe att köra utan? Själv har jag för dålig koll, men spontant känns det väl som att man vill ha en hårdvarubrandvägg mellan?

Är ingen nätverksguru själv, men det lilla sunda förnuft och den lilla erfarenheten jag har säger att det är bättre med en router mellan uttag och dator, speciellt om han t. ex. har fler burkar eller något trådlöst han oxå vill koppla in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-23 19:23

Bor i HSB lägenhet och där har vi också nätverksuttag direkt i väggen.

Allting handlar ju egentligen om man vill ha en branvägg, och man behöver inte ha en router för att få brandvägg finns diverse program till datorn som man kan ha som branvägg. Är dock lite osäker på hur detta ser ut i OS X. Har bara kört när jag hade windowsburk innan. Windows har ju t.ex. inbyggd brandvägg.

Men som ovanstående sa så borde du ha en router om du vill få det till trådlöst nätverk eller ha flera datorer kopplade till nätet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-23 19:44

OS X Har inbyggd brandvägg så det är ingen fara att köra så.

Tack för svar! Stämmer ju fint att OSX har inbyggd brandvägg, räcker det med den alltså?

Det beror på vad det egentligen är du vill. Om du kopplar in datorn direkt i uttaget och sedan medvetet eller omedvetet startar SSH, fildelning via AFP, SMB eller FTP så kommer man kunna logga in utifrån om man vet (eller gissar rätt) inloggningsuppgifter. Har du däremot en maskin emellan så tar det stopp där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 22:34

Jag skulle aldrig koppla in något utan en riktigt bra hårdvarubrandvägg/bredbandsrouter emellan.
Om man har flera datorer och vill dela filer så måste man öppna för det i datorns mjukvarubrandvägg och har man då ingen central brandvägg blir det svårt att upprätthålla säkerheten. Jag har både en hårdvarubrandvägg och den brandvägg som finns i operativet aktiverat samt antivirus/antimalware program.

Ska man köra trådlöst måste man slå på kryptering med minst WPA, helst WPA2, och ha ett filter på MAC-adress som bara tillåter dom datorer du väljer att få ansluta till ditt trådlösa nätverk.

Ursprungligen av reinew:

Jag skulle aldrig koppla in något utan en riktigt bra hårdvarubrandvägg/bredbandsrouter emellan.
Om man har flera datorer och vill dela filer så måste man öppna för det i datorns mjukvarubrandvägg och har man då ingen central brandvägg blir det svårt att upprätthålla säkerheten. Jag har både en hårdvarubrandvägg och den brandvägg som finns i operativet aktiverat samt antivirus/antimalware program.

Ska man köra trådlöst måste man slå på kryptering med minst WPA, helst WPA2, och ha ett filter på MAC-adress som bara tillåter dom datorer du väljer att få ansluta till ditt trådlösa nätverk.

Nä, då förstår jag att man vill ha det. Nu handlar det dock bara om vanligt surf och inte delning till höger och vänster. Att slippa köpa router i nuläget helt enkelt. Och det låter ju som att det ska gå bra ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 22:54

Jag kör rätt i väggen utan brandvägg, vare sig i router eller OS X. Har aldrig haft problem med virus eller andra attacker utifrån. Inte ens när jag periodvis kört ftp-server eller mailserver.

Nu har jag i och för sig bara haft fast uppkoppling utan brandvägg sedan 1997 så jag kanske bara har haft tur...

När jag bodde i HSB-lägenhet med Bredbandsbolaget hade de spärrat fildelningsprotokoll etc. Så om man ville kunna komma åt mappar ens egna datorer emellan så var en router nödvändig.

1
Bevaka tråden