Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka dokument-mappen ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, köpte nyligen en macbook pro som komplement till min iMac.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om ett bra program eller sätt att hålla tex dokument-mappen synkad så båda datorerna har samma innehåll i mappen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 22:54

Jag använder MobileMe iDisk för att synka mina två Macar. Funkar utmärkt.
Lagt den mapp i iDisk som jag använder som dokumentmapp i dockan samt alias under hemmapp-dokument.
Då ser allt ut som innan med skillanden att det synkas.

Tack vare en bra iDisk-app funkar det dessutom väldigt bra både i iPhone och iPad.

Jag använder både iDisk och Dropbox. Dropbox är lite snabbare än iDisk och har applikationer för Windows, Mac, Linux, iPhone, iPad & Android. Båda har också access via webben. Om du råkar vara användare av 1password kan det autosynka via Dropbox nuförtiden.

Dropbox bjuder på 2 GB gratis så länge du vill. Inga köptvång. Använder du min länk får både du och jag 250 MB extra: http://www.dropbox.com/referrals/NTM0NzQ0MDk

Testa vet jag. Älska molnet!

Må gott/T

Tack för era svar, men om vi bortser från molntjänster, finns det någon programvara som syncar över lokalt nätverk ?

Hade ett bra program som jag gillade till windows, SmartSyncPro, det såg alltid till att filerna var desamma på båda burkarna

Jag förstår vad du är ute efter men jag känner inte till om det finns något sådant. Jag snokade upp dessa men du får själv läsa på:
ChronoSync | Perform File and Folder Synchronizations and Backups Like Clockwork | Econ Technologies
Decimus Software - Makers of Synk, Screen Mimic, and DTerm
Apple - Downloads - Automator Actions - Sync Folders
Download SyncTwoFolders 1.6.9 Free - Mac application that will allow you to easily synchronize two folders - Softpedia
Download Synchronize Folders for Mac - Sync contents of two folders. MacUpdate Mac Software Downloads
Synkron (Mac) - Download
SyncDifferent (Mac) - Download
Picnic (Mac) - Download
SmartSynchronize (Mac) - Download

Ursäkta om det känns som om jag tjatar men du skriver "det såg alltid till att filerna var desamma på båda burkarna". Det är precis det som Dropbox gör, fast det tar omvägen via molnet. En extra säkerhet.

Well, hoppas du hittar något.

Ursprungligen av stormstereo:

Ursäkta om det känns som om jag tjatar men du skriver "det såg alltid till att filerna var desamma på båda burkarna". Det är precis det som Dropbox gör, fast det tar omvägen via molnet. En extra säkerhet.

Well, hoppas du hittar något.

Jag ska försöka köra via dropbox, är väl bara att lära om sig antar jag. En vanesak liksom

Tack för länkarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 11:46
Ursprungligen av yabbah:

Jag ska försöka köra via dropbox, är väl bara att lära om sig antar jag. En vanesak liksom

Tack för länkarna.

Det som händer är att du får tre versioner, en/dator + en extra i "molnet" som gör att du kan komma åt informationen från vart som helst

Tackar, testade det första tipset. Funkade hur bra som helst. Ska bara göra samma sak på min macbook, så är saken biff

Nu fick jag ett litet problem när jag skulle försöka göra samma sak på macbooken, då fanns ju redan ..../dropbox/Dokuments så den ville inte fixa det.

Jag vill ju ha samma innehåll i dokumentsmappen på bägge datorerna. Gör jag en ändring på macbooken så ska samma kopia sen finnas på imacen.

Försökte döpa om /Users/XXXXX/Documents till Documents2 för att göra en symlink som hette Documents och pekar mot dropbox/documents. Men det ville inte macen fixa, permission denied.

Några nya ideér ?

*** Edit ***

Löste det, sudo did the trick. Hade helt glömt bort det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-23 08:40

Att döpa om Documents-mappen är förmodligen ingen bra idé... Bara det att du behöver använda sudo för att göra det bekräftar idéns tvivelaktighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 10:13

Mac - putting 'Documents' folder inside Dropbox folder? Dropbox Forums

Här finns lite matnyttigt, men tänk dig för noga innan du gör det.

Dels, om du kör Entourage så kopieras hela din maildatabas till DropBox, sen finns det även andra program som sparar in i dokumentmappen.

kanske ha en mapp som heter arkiv i dokument mappen, det har jag, den kopierar jag över till dropbox och får två kopior - har dock inte gjort det automatiskt.

Jag vet inte om jag uttryckte mig dåligt förut. Men jag har fått allt att fungera mot dropbox, allt synkas perfekt.

Det enda jag vill är att peka om mac os x sökväg till documents från nuvarande /users/mittnamn/documents2/ till /users/mittnamn/documents/

Men kanske inte finns någon typ "path"-fil/variabel man kan ställa eller ändra ?

Jag skjuter hejvilt här, eftersom jag är lite ny på mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 11:52

Kollade du något i länken?

Ursprungligen av Tangen:

Kollade du något i länken?

Läste lite snabbt, men trodde bara det handlade om hur man gjorde för att synka. Ska genast göra min läxa och kolla. Sorry.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 11:57

LÄngre ner i tråden står det bla hur man flyttar hela usermappen, men även lite grejer om hur man pekar om document och lite pekpinnar om varför man inte borde göra det.

Ursprungligen av Tangen:

LÄngre ner i tråden står det bla hur man flyttar hela usermappen, men även lite grejer om hur man pekar om document och lite pekpinnar om varför man inte borde göra det.

Tror jag får låta bli att läsa ändå, eftersom jag redan döpt om den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 12:48
Ursprungligen av yabbah:

Tror jag får låta bli att läsa ändå, eftersom jag redan döpt om den.

ha ha,

Det är nog ingen fara - bara att döpa tillbaka den…

Ursprungligen av Tangen:

ha ha,

Det är nog ingen fara - bara att döpa tillbaka den…

yes, får kika på det där

Synka 2 datorer m CrashPlan

Använder både DropBox (för att dela bilder osv) och SugarSync (för projekt) men har börjat titta på CrashPlan som backup i molnet.

I dess enklaste form – just att synka 2 datorer är den gratis!

kolla CrashPlan – FREE automatic, secure backup for your life.

betalar du får du även en backup som sägs vara lite långsam då servern är i Staterna.

Tackar Peter, ska kika på det.

1
Bevaka tråden