Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Peka om dokument-mappen ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har ett litet, men ändå lite störande problem.

Jag använder dropbox för att synca dokuments-mappen mellan min imac och min macbook pro. Och på macbooken döpte jag om documents till documents2, skapade en ny documents som pekar mot /Users/MittNamn/Dropbox/documents/

Men när ett program vill spara en fil, så har den documents som default förslag, men då kommer documents2 upp varje gång. Går detta att fixa någonstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-23 08:39

Det är förmodligen lättast att börja med enklast möjliga inställningar.

Se till att du först lägger alla dokument från alla datorer på samma dator (spring runt med en USB-sticka och samla ihop dem). Sedan synkar du dokument-mappen till Dropbox som får synka tillbaka till de övriga datorerna.

Jojo, men allt sånt är klart. Det enda jag vill är att få macbook pron att sluta tro att documents2 är min dokument-mapp. Den heter ju bara documents.

Antar att pekningen ligger kvar då jag bara bytte namn på documents (defaultmappen från os x) till documents2.

Så det enda jag vill är att tala om för os x att documents är min default-mapp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-23 09:00

Om du döpte om din gamla Documents-mapp till Documents2 så är ju Documents2 din Documents-mapp, bara det att den har ett annat namn.

Jobba inte emot systemet, jobba med det. Använd den ursprungliga mappen.

Förstår ditt tänk, men det fungerar inte när jag ska synca mot dropbox. På min iMac har jag gjort en symlink där hela documents-mappen pekar till /Users/MittNamn/Dropbox/dokument/ .. men blir ju lite svårt att göra detsamma på macbook pron då mappen redan finns med innehåll. Därför bytte jag namnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 10:04

Måste finnas något sätt via terminalen att peka om mappen?
eller är det styrt per program?

/Tangen

Kan du inte bara i Dropbox-inställningarna ange din vanliga dokumentmapp som Dropbox-folder?

(liten disclaimer: testa på något gratiskonto och en testmapp först, så du ser att inte allt försvinner när du gör inställningen)

1
Bevaka tråden