Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa en "korrekt" 3D kub i Illustrator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-21 19:10

Hej!

Skall skapa en 3D variant av en fyrkant, det är ju i sig lätt gjort i Illustators 3D verktyg (Extrude & Bevel), saken är den att jag vill att alla mått/djup/perspektiv skall vara så "korrekta/verklighetstrogna" som möjligt. Fyrkanten är 100x100 pt, djupet är satt på 100 pt (rätt?) men frågan är vad jag skall sätta Perspektivet på? 100° där också eller hur räknar jag ut vad som är rätt? Lite ny på hela 3D biten.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-21 20:57

Börja på Wikipedia: Perspektiv och kolla 2-punktsperpektiv och 3-punktsperspektiv. Jag antar att det sedan finns en oerhörd mängd sidor på nätet om just pespektivritning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-22 21:36

Tack för tipset Gunnar, skall läsa på mer när tid ges.
Jag är dock lite nyfiken på om det finns någon tumregel för hur man använder perspektiv inställningen i Illustrators 3D verktyg i förhållande till de andra parametrarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 22:01

Det är lite svårt att vara exakt (läs går inte) men lyckligtvis har vi ett eget fantastiskt instrument - synen. Man ser direkt om det stämmer eller inte. Jag använder mig ganska ofta av 3D-funktionerna och kör trial-and-error. Efter ett tag så vet man vad som funkar. Måste du få till det helt exakt så är det dock bara att börja dra upp stödlinjer...
(kör iof fortfarande cs3 så jag vet inte om det ändrats)

CS5 har perspektivstödlinjer med rutnät som bör ge en viss noggrannhet.
Vet ej hur exakta de är.

/martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-10 10:08

Jag vet inte om gratisversionen av sketchup går att använda men i min version kan man spara en 2d bild i form av en eps, och då är perspektiven korrekta?

1
Bevaka tråden