Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn laggar med maxad Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-19 22:39

Hej!
Jag har den allra senaste versionen av Macbook Pro 15" men datorn laggar fortfarande när man exempelvis ska retuschera bilder i iPhoto och lägga in bilder i iPhoto.

Här är min dators specifikationer:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro6,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,66 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 4 MB
Minne: 4 GB
Anslutningshastighet mellan processorer: 4.8 GT/s
HDD: 500 GB @7200

Så med andra ord en maxad Macbook Pro. Frågan är då varför den laggar i dessa stunder? Det ska väl flyta på helt felfritt?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-21 11:20

ingen som kan komma med några bra idéer?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-21 12:28

Jag har också märkt att iPhoto laggar när man t.ex. scrollar runt bilder. Jag har en Core i7. Så jag tror nog att Apple har problem med iPhoto.

Mitt enda tips är att redigera i ett annat program.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-21 18:06

har samma problem med när man scrollar i iphoto på min core i5 2,4 men stör mig inte alltför mycket på det (:

Har en MBP 13" 2,4 som inte laggar

Ursprungligen av @ndreas:

Har en MBP 13" 2,4 som inte laggar

När du gör vaddå?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

När du gör vaddå?

Scrollar i iPhoto med 6.700 bilder mestadels Raw tagna med D90, men har en SSD också om det kan spela roll

Vad gäller Mbp I5/I7 så är der uppenbart att vissa Pro Apps inte fungerar som det ska på dessa maskiner!
Följer själv utvecklingen av just Logic på dessa maskiner och till dags datum så presterar dessa maskiner inte alls bättre än Core 2, vilket är rejält uppseendeväckande då många bytt till I7 men får ändå bara ut ca 25-30 spår.
Förhoppningsvis kommer väl en update annars känns det ju inte motiverat för fem öre varför man skall köpa de nya processorerna.

Nu har iMac 4 kärnor men 65 spår är vad man klämmer ut i dessa för att jämföra lite så borde man i varje fall fått ut 45-50 i nya MBP

Jo, SSD är ju det som gäller och hjälper alldeles säkerligen upp rätt mycket...

Ursprungligen av @ndreas:

Nu har iMac 4 kärnor men 65 spår är vad man klämmer ut i dessa för att jämföra lite så borde man i varje fall fått ut 45-50 i nya MBP

Detta låter intressant. Håller inte på så mycket med dedicerat audio, men jag vill gärna förstå hårdvaran bättre.

MPG har ju precis bänkat nya Mac Pro med hexacore (6-kärniga) Westmere på 3.33 GHz med turbo upp till 3.6 GHz.

Han kör två snabba SSD i RAID för prestanda och har 24 GB RAM.

Med den konfigurationen får han ut 46 spår innan "system overload" meddelandet kommer. Läs mer här.

Kan du länka till den text där de får ut 65 spår på iMac, så är du snäll? Hade varit kul att se hur de gör...

Tack!

Ursprungligen av Gazukin:

Så med andra ord en maxad Macbook Pro.

Nåja.

Du har en jättefin bärbar dator, det är ingen fråga om det. Jag sitter på den lite äldre unibodyn med C2D 2.8 GHz och skulle gärna ha i7 CPU:n, men...

Jag tyckte också att det laggade (RAW-filer på 24 MB styck) och satte in 8GB och en SSD.

4GB är inte mycket minne idag om man "arbetar" med datorn. Nu vet jag inte vad det är för typer av foto du pillar med men titta i Aktivitetshanteraren-->Systemminne-->Sidor ut.

Läs av hur många MB du har på "sidor ut". Det skall vara ganska lite. Teoretiskt "0", men i praktiken inte mycket mer än 200MB.

"Sidor in" kanske är några GB?

"Sidor ut" visar hur mycket datorn måste skriva till hårddisken när internminnet tar slut. Om du regelbundet använder upp allt ditt minne tar hårddisken smällen, och med en vanlig HD räcker inte det till för laggfritt arbete.

Så jag har alltså 8GB RAM och två HD. En SSD på 240GB och en vanlig HD på 500GB- ingen DVD. Det är ett sätt att lösa det, men inte ens det garanterar samma prestanda som du annars kan få av en riktig Workstation. Men de är å andra sidan inte riktigt lika bärbara....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-23 13:04

tack för alla svar

1
Bevaka tråden