Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Reva" i aluminiumskalet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 11:44

Köpte mig en ny 13" MacBook (precis innan de blev MacBook Pro) förra våren som jag älskar över allt annat. Redan när jag köpte den fanns det ett, vad jag då tyckte, kosmetiskt fel i form av att kanten nedtill, strax bredvid musplattan, liksom är "nednött". Det är inget jättefarligt och ingenting jag brydde mig om egentligen. Det är rätt klart synligt och så, runt tre centimeter långt, men jag valde att leva med det.

Den sista månaden har det dock börjat orsaka vissa besvär. Det är där jag vilar handen när jag använder musplattan, och det har nu börjat ge mig mindre sår på handen vilket är otroligt störande (inte minst då jag är fotbollsmålvakt och det i kombination med blöta, svettiga handskar svider en hel del). Garantin på datorn har ju gått ut får ett par månader sedan, men detta är ju ett fel som funnits från fabriken liksom. Gör Apple någonting åt detta, eller finns det någon annan bra lösning på problemet? Har tyvärr ingen kamera så det blir inga bilder..

Vore mycket tacksam för hjälp.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-21 12:27

Du valde att leva med det och nu är det som det är, sälj den på Blocket och köp en ny. Om den nya har fel så anmäler du det omgående istället för att vänta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-21 12:32

Ja, det är som Mija skriver, du borde anmält det mycket tidigare. Nu kommer det ju bli svårt att bevisa att det blev störande först efter ett år... eller att det inte var din handled som orsakade det hela

Köp en mus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-21 12:34

Ett tillverkningsfel bör gå på garanti även efter din 1 års garanti har löpt ut. Som exempel har MacBook reparerats för liknande skador i upp till 3 år även om den bara hade 1 år garanti.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 13:16
Ursprungligen av Joel:

Ett tillverkningsfel bör gå på garanti även efter din 1 års garanti har löpt ut. Som exempel har MacBook reparerats för liknande skador i upp till 3 år även om den bara hade 1 år garanti.

Hur bör jag gå vidare nu då? Vem/vilka hör jag av mig till för att kolla om de går med på att fixa det på något sätt?

Kan ju tycka att det vore olyckligt att jag ska få problem bara för att jag valde att inte gnälla på vad som då var ett mindre kosmetiskt fel. Jag antar att jag i fortsättningen får vara lika gnällig som många andra..

Citat:

KKL 23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Du skulle reklamerat direkt när du upptäckte felet, nu har du förverkat din rätt genom att vänta...

  • Oregistrerad
  • 2010-08-21 17:37
Ursprungligen av mmmikael:

Du skulle reklamerat direkt när du upptäckte felet, nu har du förverkat din rätt genom att vänta...

Går ju dock att argumentera att det är ett nytt fel.

Om vi då ignorerar det faktum att jag eventuellt inte har någon laglig rätt att kräva att Apple löser problemet åt mig, vart bör jag vända mig för att få höra Apples syn på det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-21 17:52

Ring Apple och fråga. Men jag är väldigt säker att du inte kommer få något då som alla säger så skulle du anmält det direkt när du såg det.

Har du bild på detta? Om det är en reva så ska det verkligen anmälas direkt, så att Apple kan veta att det inte är du som skapat den.

Ring Apple, 0771 199 519. Prova Magic trackpad om du kan, den är ett fantastiskt alternativ till mus.

1
Bevaka tråden