Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillvägagångssätt för att skapa en view motsvarande kontaktinformationen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2010-08-20 23:10

Hej!

Tänkte kolla med er om ni har några tips på hur man bäst skapar en liknande view som den som finns i telefonboken om man går in på en kontakt. Det är inte telefonbokens information jag vill visa, men vill ha ett liknande upplägg? Är på en ganska nybörjarnivå, men har ändå några frågor:

1. Hur bör man bygga upp den? Dvs skall det vara en navigation controller som man sedan lägger en grupperad tableview i? Eller skall man innan tableview-delen lägga in en imageview för att först få en bild på personen? Alternativt att man gör det i tableviewn?

2. Enklast att skapa viewn i IB först och sedan instantiera den i xcode/projetet? Alternativt att skapa den kodmässigt genom att skriva koden för en UIView-klass själv.

Hur hade ni gjort?

Tacksam för synpunkter/förslag

Mvh Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-21 09:22

En grupperad UITableView är nog det enklaste och bästa sättet. Fotot och namnet kan du lägga i tabellens huvud (varje table har en header och en footer som kan innehålla vilka vyer som helst). Sedan gör du lite olika UITableViewCell-er för den informationen du vill visa.

NavigationController kan du ha om man skall komma åt denna vy på samma sätt som i adressboken, dvs att den skall svepas in från höger. NavigationControllern ligger högre upp i hierarkin och kommer typiskt att vara den som visar din tabell.

Det är en smaksak, men jag föredrar att göra så mycket som möjligt i IB eftersom det blir så mycket enklare att ändra utseendet i efterhand då och att pröva olika layouter. Däremot brukar jag alltid initiera vyerna med kod.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2010-08-21 11:28

Ah, tack för tipsen! Skall testa mig fram

Mvh Patrik

1
Bevaka tråden