Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup och delning av foton från iPhoto

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under pc-tiden tagit tusentals bilder som jag i princip lagt in på disk och sedan glömt för att senare tröttna på fotografin.

Köpte min första mac, en MBP där iPhoto medföljde. Startade det en regnig dag och insåg att det är fenomenalt! Enkelt, överskådligt och snyggt. Håller nu på att importera alla bilder plus lägga till platser och ansikten - tidsödande men givande.

Jag har ingen aning hur filhanteringen fungerar på en mac och jag har inte för avsikt att fördjupa mig i ämnet.

Om jag vill ta backup på allt till extern disk, är det bara att markera alla mappar i bilder-katalogen och dra över så följer alla data med (platser, ansikten osv)?

Om jag istället använder mig av Time Machine och backar, kan jag få över bilderna från den backupen till en ny dator eller är backupen värdelös om min MBP kraschar och jag måste köpa ny burk?

Hur blir jag säker?

Tack på förhand för svar.

Vi har vart här förut... men vi kör igen

iPhoto lägger allt i en "Container", gå INTE in i denna och pilla manuellt.
Det skiter sig med bredsladd kan vi säga.

Vill du ha en bild UR iPhoto - Välj Exportera

Vill du ta backup på "hela klabbet", kopiera "iPhoto Library" till extern disk.
Faces osv följer med då.

För att köra TimeMachine;
Anslut en extern disk, formatera enligt följande;

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

Ursprungligen av Goflorp:

Vi har vart här förut... men vi kör igen

Schysst av dig! Tack för det.

Frågan om Time Machine blev dock inte besvarad, så om du eller någon annan har tid så blir jag superglad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 17:56
Ursprungligen av kenta777:

Om jag istället använder mig av Time Machine och backar, kan jag få över bilderna från den backupen till en ny dator eller är backupen värdelös om min MBP kraschar och jag måste köpa ny burk?

Ja, om den nya datorn kommer från Apple. Då kan du välja att återskapa program, inställningar och personliga dokument, inklusive iPhotobiblioteket, från en Time Machine-backup.

Läs mera här, avsnittet "Flytta med stil" längst ner till höger på sidan:
Time Machine

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-10 18:01

Om du skaffar dig en ny dator kan du importera vad du vill med Flyttassistenten som ligger i Program/Verktygsprogram.

Ok, tack!

När man bootar upp en dator, t ex om du fått tillbaka din dator från Service med en ny hårddisk i (som då är i princip tom) så kan man välja "återställ från en Time-Machine-kopia".
Det tar en jäkla tid - flera timmar - och jag är luddig på om man kan välja bort något eller om man får hela rasket. Allt eller inget liksom.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-20 16:52

Blev lite intresserad när du nämde att det kan bli riktigt rörigt om man är inne i "originals" och rotar, nu är det så att jag tar backup (via lacie backup) men kan detta generera problem? är alltså inte inne och "rotar" i iphoto-containern utan gör en ren kopia av originals-mappen inuti containern och sedan rotar jag med backupen från andra datorer (pc, mac, linux)

Ursprungligen av Corpze:

Blev lite intresserad när du nämde att det kan bli riktigt rörigt om man är inne i "originals" och rotar, nu är det så att jag tar backup (via lacie backup) men kan detta generera problem? är alltså inte inne och "rotar" i iphoto-containern utan gör en ren kopia av originals-mappen inuti containern och sedan rotar jag med backupen från andra datorer (pc, mac, linux)

Mitt råd ang att vara inne i Containern och rota runt manuellt i databasen med bilder
- GÖR DET INTE!

för eller senare ställer man till ngt skit där inne. Kör allt via import/export i iPhoto.

Vill du detaljpilla med bilder till den milda grad, börja kör Lightroom/Aperture.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-20 18:59

Alltså, jag pillar inte, kör en ren kopiera-funktion helt utan skrivbehörighet i den mappen... borde itne ställa till några problem... eller?

Troligen inte, men varför öht ge sig in där? iPhoto är upplagt för att gräva i databaser och filer.
Det är väldigt PC-tänk att bolla med fysisk filer, det hoppar åtminstone jag gärna över.

Helt plötsligt gör man bort sig och flyttar ngt som iPhoto sedan inte hittar etc ..

Jag har sabbat en hel del genom att pilla i de mapparna, alla andra behöver ju inte göra samma sura erfarenheter som en annan .-)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-21 10:36

Finns det något annat sätt att ta backup på bilderna i mitt iphoto-bibliotek till min NAS för att sedan resten av nätverket med windowsmaskiner/tv/ps3 mm skall kunna se på bilderna direkt?

Jag förstår givetvis hur du menar och jag vill verkligen inte sabba databasen

Oj, där har jag verkligen inget bra svar.

Eftersom databaserna är ngt så fundamentalt i en mac BORDE det finnas programvaror som går in och letar fram vad man vill ha.
Alla andra program i Macen brukar ju kunna komma åt "ens bilder" och "ens musik" genom att bara välja "infoga media".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-21 12:29

Letar också något sätt som man kan komma åt sina bilder i iPhoto genom Win7.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-08-22 14:47

Nu har jag tagit backup två ggr och hittils har jag inte märkt av något fuffens i iphoto.
Bilderna kommer jag åt lika bra från alla maskiner.

tycker fortfarande inte att det borde vara några problem när jag bara har tilldelat backup-programmet läsrättigheter till iphotomappen, men jag skall vara uppmärksam på problem som kan komma att uppstå!

1
Bevaka tråden