Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Mac Mini med 8GB Minne?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-05 20:55

Någon som testat nya mac mini med 8GB minne.O:-)

Enligt Apple är 4 GB RAM maximum, men det ska fungera med 8 GB också. Har jag testat det? Nej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-06 21:46

Undrade bara om det blev stor skillnad.
Tycker den verkar lite seg med 4GB. Intel ska ju vara så bra och snabba enligt nästan alla här på forumet.
Har skruvat Mac sen 1989 och är inte vidare imponerad.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-20 08:40
Ursprungligen av bodahl:

Undrade bara om det blev stor skillnad.
Tycker den verkar lite seg med 4GB. Intel ska ju vara så bra och snabba enligt nästan alla här på forumet.
Har skruvat Mac sen 1989 och är inte vidare imponerad.

B.D

Nu pratar jag om nya Mac mini HDMI aluminium modellen

Det är hårddisken som är flaskhalsen tyvärr .. Sitter en TOSHIBA MK3255GSXF i min. V. En prestandamässig dålig disk. Ni som har pengar välj servermodellen utan superdrive den använder man egentligen inte så mycket längre. Bättre med två vassa 500 gigs diskar på 7200 varv alla dagar i veckan.

Processorn och nya grafikkortet gör sitt jobb. Så mer ram-minne spelar nog ingen större roll på en mac mini, lite pengarna i sjön om du frågar mig.

Större nytta av mer ram-minne har du i en iMac 27 tum och jobbar med bilder tex.. då kan du maxa minnet.

Men du har väl ingen 27 tummare med 2560 X 1440 i upplösning, kopplad till mac minin ?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-20 14:21
Ursprungligen av CUBEIS:

Nu pratar jag om nya Mac mini HDMI aluminium modellen

Det är hårddisken som är flaskhalsen tyvärr ..

Alla mini har haft skithårddiskar. Kommer ihåg min PPC mini som jag köpte. Stoppade in en Laice 0.5Tbyte (2x3.5" i Raid0) på Firewire och jävlar vad snabb den blev. Bootade på halva tiden om jag inte minns helt fel. Känndes som att ha en mac pro i lyxförpackning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-24 22:06
Ursprungligen av CUBEIS:

Nu pratar jag om nya Mac mini HDMI aluminium modellen

Det är hårddisken som är flaskhalsen tyvärr .. Sitter en TOSHIBA MK3255GSXF i min. V. En prestandamässig dålig disk. Ni som har pengar välj servermodellen utan superdrive den använder man egentligen inte så mycket längre. Bättre med två vassa 500 gigs diskar på 7200 varv alla dagar i veckan.

Processorn och nya grafikkortet gör sitt jobb. Så mer ram-minne spelar nog ingen större roll på en mac mini, lite pengarna i sjön om du frågar mig.

Större nytta av mer ram-minne har du i en iMac 27 tum och jobbar med bilder tex.. då kan du maxa minnet.

Men du har väl ingen 27 tummare med 2560 X 1440 i upplösning, kopplad till mac minin ?

Nä har en Apple 30 tummare med 2560X1600.

B.D

4GB minne är rätt mycket. Du vet nog själv om du behöver mer än så. Själv klarar jag mig bra på 4GB.

"Intel" är snabba i och med att Intel-macar är snabbare än nästan alla PPC-macar. Fast om du har en quad G5 kanske du inte blir imponerad av en Mini.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-06 22:01

Funderade på att köpa en till Mac Mini .Därför undrade jag om någon här hade testat med 8GB minne.
Min Quad är klart snabbare. Men min Dual2x2Ghz med 8GB och et X800XT kort är minst lika snabb när man sitter och surfar och laddar ner grejer mm.

B.D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 22:28

Förstår jag gig rätt om jag säger att du tycker det är långsamt att surfa och ladda ned saker på en ny Mac mini med 4GB minne.
Kommer inte gå snabbare om du sätter in 4GB till. Felsök istället din webläsare och din uppkoppling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-10 19:18

Det verkar gå: OtherWorldComputing.com

Nu är frågan vilket minne man ska ha då. Kanske skulle detta funka?
CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB)

Jag är lockad. Sitter med 2GB nu, vilket är på tok för lite för ett 64-bitars OS, men jag tror det är taktiskt att vänta lite tills modulerna går ner i pris. Uppgraderade min "stora" burk med 8 ny fräsha GB för dryga tusenlappen.

En uppgradering som ger betydligt bättre perstanda/krona just nu är att byta den trötta interna hårddisken till en SSD.

Acke: Webbläsare tenderar att suga en hel del minne, så det är inte alls omöjligt att surfandet går snabbare. Speciellt om man (som jag) har ungefär en miljon flikar öppna samtidigt. Safari är 64-bitars på snöleoparden också, vilket ungefär dubblar minnesåtgången.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-10 19:38
Ursprungligen av rpz:

Safari är 64-bitars på snöleoparden också, vilket ungefär dubblar minnesåtgången.

Stämmer detta verkligen? Låter ju som en gigantisk nackdel med 64-bitarsprogram isf... Hur kommer det sig?

64 bitar tar mer plats än 32 bitar.

Men det är inte så att allt i ett 32-bitars program är 32 bitar, och allt i ett 64-bitars program är 64 bitar.

Startar jag 64-bit Safari tar det 24 MB. I 32-bitarsutförande tar det 18 MB.

Apple Developer Connection: Memory Requirements

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-13 20:15

HD 7200Rpm

Stoppade i en ny HD 500GB 7200RPM i den nya Mac Minin.
Och vilken skillnad det blev .:cool:
Så det blir till att köpa en till.
Så man slipper sina överdrivet stora g5or.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-03 15:07

Köpt en till Mac Mini 2x2.53Ghz Satta i en snabbare HD 500Gb 7200Rpm 8GB minne Och en Blu-Ray.
Från 4GB Ram till 8GB Ram.Vilken skillnad.
När jag Intel på den så dubblar den Grafikkorts minnet.

Mac Pro o G5or är dinosaurier som borde gå i graven.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Mac Pro o G5or är dinosaurier som borde gå i graven.

Hårda ord.

Ursprungligen av bodahl:

Köpt en till Mac Mini 2x2.53Ghz Satta i en snabbare HD 500Gb 7200Rpm 8GB minne Och en Blu-Ray.

Kan du spela upp BD-filmer med den spelaren? Jo, jag vet att OSX inte har stöd för Blu-Ray, men det påstås att VLC ska ha det. Så alltså undrar jag om man kan stoppa i e Blu-Ray-skiva och spela upp den i VLC. (I så fall kommer jag att göra likadant med min Mini)

Ursprungligen av thomasti:

...alltså undrar jag om man kan stoppa i e Blu-Ray-skiva och spela upp den i VLC...

Topic, topic, topic!

Det finns gott om trådar som handlar om Bluray:

bluray mini site:99.se - Sök på Google

Den här tråden handlar om något annat.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-19 19:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Topic, topic, topic!

Det finns gott om trådar som handlar om Bluray:

bluray mini site:99.se - Sök på Google

Den här tråden handlar om något annat.

/Mod

Monterade i en Sony BC-5600S funka bra.
Vlc klarar Blu Ray men inte att läsa direkt från skivan man får konvertera om filen till MKV.
Plex ska kunna läsa direkt från skivan.Testade aldrig det programmet sålde innan. Mkv tools för att konvertera.
Pro Tools har också stöd för Blu Ray.Toast med flera .
Annars så har Windows många Blu Ray läsare o brännare program.
Bara köra Windows .

Ursprungligen av bodahl:

Vlc klarar Blu Ray men inte att läsa direkt från skivan man får konvertera om filen till MKV.

Så VLC klarar inte bluray, utan den klarar en annan fil som har konverterats från bluray.

Sen är det skillnad på att läsa en bluray-skiva och att spela upp en köpt film på bluray, på grund av DRM-skyddet som finns på själva filmen. OS X har inte stöd för det över huvud taget, och det senaste jag hörde var att det måste implementeras i systemkärnan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-20 14:15
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så VLC klarar inte bluray, utan den klarar en annan fil som har konverterats från bluray.

Sen är det skillnad på att läsa en bluray-skiva och att spela upp en köpt film på bluray, på grund av DRM-skyddet som finns på själva filmen. OS X har inte stöd för det över huvud taget, och det senaste jag hörde var att det måste implementeras i systemkärnan.

Sant, så att montera en bluray i efterhand i en mac mini måste ju vara tämligen vara överflöd i överkant, men man kan dock säga att man har en bluray i sin mac mini även om den inte funkar och det är ju inte alla som har

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-19 22:34

Nya VLC funkade .
Men inte att läsa direkt från skiva.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-20 08:43
Ursprungligen av bodahl:

Nya VLC funkade .
Men inte att läsa direkt från skiva.

B.D

Vad ska du då med blurayen till ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 15:25
Ursprungligen av CUBEIS:

Vad ska du då med blurayen till ?

Jag kan använda Mac BlurayRipper Pro eller Aukun Blu Ray Ripper och lägga dom i HD.
Och kolla på dom .
Eller köra Windows.
Och Mac Mini med 8GB minne är stor skillnad mot 4GB.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 15:34

VLC.m2ts

VLC m2ts film FRANKLYN.

B.DO:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 16:57

Hdcp

Problemet verkar vara kopieringsskyddet som spökar.:p

B.D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 15:19

Den nya VLC klarar läsa filerna på skivan om du rippar dom till hårddisken.
Man behöver inte konvertera m2ts till mkv längre.
Laddar man ner från nätet är det nästan alltid Mkv och då är det bara att tuta och köra med VLC.
Har för mig att Plex funka med dom också.
Har inte skruvat med grejorna på ett tag men ska nog få det till att funka.
Ligger en Blu Ray Sony BC-5600S på tradera.

Annars kan man köra Windows om man har en Intel mac.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-20 17:06
Ursprungligen av bodahl:

Annars kan man köra Windows om man har en Intel mac.

B.D

hehehehehe vad är poängen att ha en nydoftande Mac mini Apple aluminium HDMI om jag blir påtvingad windows brrrrrrrrrrrrrrrr........... och funkar det verkligen då 100 % .

Ska det va ska det va 100 %

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-23 13:53

Jag har årets Mini. Tycker den är slöare än när jag satte in en ssd i gamla 1,66-minin. Har beställt 8 gig ram men det låter som om nästa steg blir att återigen köpa en ssd.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-23 13:57

Mest frapperande med ssd-disken var att datorn startade på nolltid. Däremot verkade det som att det tog dubbelt så lång tid att stänga ner den.

kör på macmini mid 2010 med 8gb och ssd 40gb (nya corsair som både skriver/läser snabbt)... den startar snabbt, stänger av snabbare och öppnar program snabbast:)

Bevaka tråden