Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail kraschar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina installationsskivor är paj (barnen råkade leka med dem) och jag behöver nog installera om Mail eftersom det kraschar konstant. Kan man hitta det någonstans?

Tacksam för tips.

Petter

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 11:41

Nej, inte lagligt. Ring ditt försäkringsbolag och kolla självrisken.

Annars kan du köpa 10.6 för 400 spänn (eller vad det nu är) - Se till o gör en backup då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 11:57

Man behöver sällan installera om program. Om man inte varit inne och pillat bland programfilerna så tycker jag att man ska leta efter felet på annan plats. Om inte du har en trasig hårddisk så är det extremt sällan filer går sönder av sig själv.

Förslag på vad jag skulle göra innan jag börjar installera om.
1. Berätta mer än att programmet krashar. Hjälper oss som ska hjälpa dig ingenting. Tex vilken version av Mac OS X du har.
2. Uppgradera allt som finns under Äpple > Programuppdatering
3. Ta backup.
4. Bygga om Mail's index. Stäng ned Mail först. Man slänger en fil som heter Envelope Index Sökvägen till den filen är: /Användare/din hemmapp/Bibliotek/Mail/Envelope Index. Efter du slängt den så startar du upp Mail på nytt och låter den bygga ett nytt index på dina mail.
OBS, om det är strul med dina mail och mappar så kan en del försvinna efter att indexet har byggts om. Enligt min erfarenhet så är dessa mail ändå trasiga även fast det inte verkar så. De syns alltså i mapparna men du kan oftast inte öppna dem eller titta på bilagor.

5. Jag skulle testa att skapa en ny användare. Systeminställningar > Användare. Logga in och testa om mail krashar där med.

Ska prova att bygga om brevlådan.

Här kommer lite mer info:

OSX 10.5.8
PB 17# 3.06 Intel Core Duo
4 GB internt

Systemet funkar tills man öppnar mail, jag tror att det är när Mail ska gå och kolla servern som systemet låser sig. Mail står och tuggar medan Finder låser sig.

Enda utvägen är att tvångsboota och sedan låta bli att öppna mail. Då funkar allt.

Tacksam för svar,

P

Ursprungligen av acke:

Man behöver sällan installera om program. Om man inte varit inne och pillat bland programfilerna så tycker jag att man ska leta efter felet på annan plats. Om inte du har en trasig hårddisk så är det extremt sällan filer går sönder av sig själv.

Förslag på vad jag skulle göra innan jag börjar installera om.
1. Berätta mer än att programmet krashar. Hjälper oss som ska hjälpa dig ingenting. Tex vilken version av Mac OS X du har.
2. Uppgradera allt som finns under Äpple > Programuppdatering
3. Ta backup.
4. Bygga om Mail's index. Stäng ned Mail först. Man slänger en fil som heter Envelope Index Sökvägen till den filen är: /Användare/din hemmapp/Bibliotek/Mail/Envelope Index. Efter du slängt den så startar du upp Mail på nytt och låter den bygga ett nytt index på dina mail.
OBS, om det är strul med dina mail och mappar så kan en del försvinna efter att indexet har byggts om. Enligt min erfarenhet så är dessa mail ändå trasiga även fast det inte verkar så. De syns alltså i mapparna men du kan oftast inte öppna dem eller titta på bilagor.

5. Jag skulle testa att skapa en ny användare. Systeminställningar > Användare. Logga in och testa om mail krashar där med.

Senast redigerat 2010-08-19 19:18

Hjälpte inte att bygga om brevlådan

Ursprungligen av Petterg:

Ska prova att bygga om brevlådan.

Här kommer lite mer info:

OSX 10.5.8
PB 17# 3.06 Intel Core Duo
4 GB internt

Systemet funkar tills man öppnar mail, jag tror att det är när Mail ska gå och kolla servern som systemet låser sig. Mail står och tuggar medan Finder låser sig.

Enda utvägen är att tvångsboota och sedan låta bli att öppna mail. Då funkar allt.

Tacksam för svar,

P

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-19 23:06
Ursprungligen av Petterg:

Hjälpte inte att bygga om brevlådan

Som påpekades ovan, kan du logga in med webmail?

Rensat

Japp, alla konton är rensade på skräpmail via webmail och sånt som kunde slängas. Nu bryter i alla fall inte systemet ihop. Däremot hänger sig Mail konstant när den försöker ladda hem från servern, den laddar ner ett gäng sedan stannar den på ett till slut.

Ursprungligen av kenjon:

Som påpekades ovan, kan du logga in med webmail?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-20 13:19
Ursprungligen av Petterg:

Japp, alla konton är rensade på skräpmail via webmail och sånt som kunde slängas. Nu bryter i alla fall inte systemet ihop. Däremot hänger sig Mail konstant när den försöker ladda hem från servern, den laddar ner ett gäng sedan stannar den på ett till slut.

Om du trycker kringla-0 och tittar vid vilket mail den stannar, kanske du kan radera det mailet och det efter, via webmail, och sedan testa igen.

Om det kraschar när den hämtar hem nya mail kan det vara en idé att logga in på dina mailkonton via webben och se om där ligger ett eller flera och fular sig i inboxen. Släng dessa, stäng, och prova att köra Mail igen.

Okej, jag har personligen varit med om liknande. Det jag fick göra var att via webmail rensa bort alla mail som låg i inboxen/inboxarna, så att det var helt tomt. Efter det var det inga problem att ta hem nya mail. Det hände kanske två ggr på lika många år. Då körde jag POP, nu kör jag IMAP och har inte haft problem alls.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Må/T

Imap

Jag har gjort allt det (tömt inkorg server + lokalt), men den hänger sig ändå. Jag har ganska många konton (5-6 adresser).

Ska testa IMAP i Mail.

Kan jag köra IMAP i mai

Ursprungligen av stormstereo:

Okej, jag har personligen varit med om liknande. Det jag fick göra var att via webmail rensa bort alla mail som låg i inboxen/inboxarna, så att det var helt tomt. Efter det var det inga problem att ta hem nya mail. Det hände kanske två ggr på lika många år. Då körde jag POP, nu kör jag IMAP och har inte haft problem alls.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Må/T

Tjohoo

Nu har jag lagt alla mail i webbmail i separat mapp. Rensat hela inkorgen på mail. Raderat alla konton och gjort nya IMAP-konton i Mail. Och det verkar fungera

Jag fimpar Thunderbird (som jag trodde skulle hantera många mailkonto bättre) för jag fick inte den heller att lira 100%.

Tack för hjälpen.

P

Ursprungligen av Petterg:

Jag har gjort allt det (tömt inkorg server + lokalt), men den hänger sig ändå. Jag har ganska många konton (5-6 adresser).

Ska testa IMAP i Mail.

Kan jag köra IMAP i mai

1
Bevaka tråden