Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverks/internet Problem!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är helt ny i macvärlden och måste säga att det har funkat galant hittills MEN nu har jag lite nätverksproblem och jag har ingen aning om hur jag ska fixa det.

Trådlöst funkar det felfritt, med min iphone (internet delning) funkar det också bra. MEN så fort jag kopplar in en nätverkskabel så funkar ingenting ut mot internet.

jag har en macbook pro med inställningarna

ipv4: Med DHCP
sen ip adressen får jag automatiskt 192.168.1.33
nätmask: 255.255.255.0
router: 192.168.1.1
DNS-server 192.168.1.1
sökdomäner: -

Nätverksstatus: Ethernet grön, Nätverksinställningar grön, internetleverantör grön, internet röd, server röd.

datorn är kopplad till en switch kopplad till internet. allting funkar felfritt med min PC

Någon som haft liknande problem eller vet hur man löser detta?

//tacksam för svar

ingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 23:27

DNS-server bör antagligen inte vara din routers adress (192.168.1.1)
Om inte din internetleverantörs namnserveradress ställs in automatiskt och du inte vet vilken det är kan du pröva med gratis DNS-servrar som
Open DNS; 208.67.222.222 och 208.67.220.220 eller
Google public DNS; 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Ursprungligen av IngoX:

DNS-server bör antagligen inte vara din routers adress (192.168.1.1)
Om inte din internetleverantörs namnserveradress ställs in automatiskt och du inte vet vilken det är kan du pröva med gratis DNS-servrar som
Open DNS; 208.67.222.222 och 208.67.220.220 eller
Google public DNS; 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Det är hel ok att ha routerns ip som dns, eftersom routern vidarebefordrar dns-förfrågningarna från datorn vidare till din isp. Om du går in i routerns dns-inställningar kommer du och se att där står dns-adresserna till din isp.

Påverkar det på något sätt hastigheten eller liknande? Är inte så high på det där med DNS.. konstigt att den sätter samma när man tar att den ska fixa allt automatiskt!

tack för svaret ska testa det så fort jag får möjligheten till det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-21 09:35

Du kan ha olika inställningar för trådlöst och för ethernet. Det är fullt möjligt. Däremot om du vet att inställningarna för trådlöst fungerar kan/ska du ha samma även för ethernet. Vad jag lagomt otydlig nu...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-08-20 08:29

Nätverksproblem - Laptop Vista till Airport Extreme

Bytte router från D-link till Airport Extreme basstation häromdagen. Har en iMac kopplad till den och två PC laptops trådlöst. Installationen gick som en dans. Min frus laptop som kör Windows XP är det inga problem med, liksom min iPhone. Men min laptop som tyvärr har Vista strular. Det anges "oidentifierat nätverk" och "lokal åtkomst" på den anslutningen. Därmed inte heller tillgång till Internet, förstås. Med kabel fungerar det perfekt. Observera att min D-link router aldrig skapade detta fel... Hjälp någon?

1
Bevaka tråden