Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny 27 tums LED Cinema Display

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av törnros:

Får vi se rea på 24" här i Sverige?

Priset på 24-tummaren sänktes ju från 8595 till 8395 i tisdags.

Men någon rea utöver detta tror jag inte att det blir.

Senast redigerat 2010-07-29 01:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 18:00

Det kan du göra även fast du har en på din cinema.

Jag som inte använder kameran så mycket men den används så är det underbart att ha en inbyggd och som inte syns.

Att ta fram något skit alt. ha den hängandes framme när den behövs är helt enkelt inte ett alternativ!

  • Oregistrerad
  • 2010-07-29 18:02
Ursprungligen av atomlab:

Att ta fram något skit alt. ha den hängandes framme när den behövs är helt enkelt inte ett alternativ!

Kan hålla med om att det är mycket trevligt. Å andra sidan kan jag vinkla min Logictec HD precis vart jag vill, exempelvis upp i taket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 18:06

Då känns det lite orimligt att apple skulle göra 2 st identiska skärmar, en med och en utan kamera, bara för några vill rikta den upp i taket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 01:22

Hoppas den kommer i variant med vit ram så man kan ansluta sin vita iPhone 4 med stil.

Senast redigerat 2010-07-31 02:12
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 01:27

Tjena!

Fruktansvärt snygg skärm enligt mig. Har lite funderingar, skulle man kunna göra denna skärm till en vanlig TV? Isf hur?

Ursprungligen av svorsk:

Tjena!

Fruktansvärt snygg skärm enligt mig. Har lite funderingar, skulle man kunna göra denna skärm till en vanlig TV? Isf hur?

med lämplig TV-mottagare i datorn givetvis.

Själv har jag en USB-sticka för DVB-T i aktern på min 27" imac - det funkar (har fri-kanalerna 1 2 4 6 osv).

Eye-TV heter en serie med bra TV-mottagare, vilken du skall ha beror på hur du vill ta in signalen.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:06
Ursprungligen av svorsk:

Tjena!

Fruktansvärt snygg skärm enligt mig. Har lite funderingar, skulle man kunna göra denna skärm till en vanlig TV? Isf hur?

Du vill alltså göra en tv av en 27" skärm för 10.000 när du får en 42" LED för samma pengar? Låter klokt investerade pengar. Köp en B&O istället

Ursprungligen av studiox:

Du vill alltså göra en tv av en 27" skärm för 10.000 när du får en 42" LED för samma pengar? Låter klokt investerade pengar. Köp en B&O istället

Nä men man kan ju investera i att ha båda funktionerna i samma skal kanske? Tänk om TV / iMac / stora skärmen till Mac MInin står på ett bord som man också kan använda att titta på TV från en soffa. Då slipper man ytterligare utrustning och spar in pengarna för en TV.

Har flera vänner som är studenter de kör med TV-mottagare i rumpan på sina iMacs, det funkar utmärkt om man inte sitter 7m ifrån.

Det borde ju gå fixa ngn liknande lösning om man kör Mac + 27"-skärm.

Det borde ju gå att köra med ngn form av DVI-konverter-tjosan
också från en Dekoder/Digitalbox. Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 18:38
Ursprungligen av Goflorp:

Har flera vänner som är studenter de kör med TV-mottagare i rumpan på sina iMacs, det funkar utmärkt om man inte sitter 7m ifrån.

Det borde ju gå fixa ngn liknande lösning om man kör Mac + 27"-skärm.

Det borde ju gå att köra med ngn form av DVI-konverter-tjosan
också från en Dekoder/Digitalbox. Eller?

Finns det inte HDMI på hyffsat moderna digitalboxar? Eller är jag ute och cyklar nu? Då är det väl bara att ha en sladd med HDMI i ena änden och DVI i andra.

Target screen mode funkar bara med Mini displayport, inte med DVI. Så du måste ha den där dyra boxen som konverterar.

Target display mode på iMac 27" funkar vad jag vet med HDMI -> mDP adapter från Kanex och en nyare från Belkin. Det vill säga om du har en signalkälla (PS3, Xbox360, "Blue ray"-spelare eller digital-TV-box) med hdmi-ut 720p (HD, ej full-HD 1080p än..)
Jag hoppas att den nya skärmen kan ta emot samma, eller till och med full-HD! det står på techspec-sidan att den stöder 720p, 1080p och 2560x1440 pixlar. Eller snarare så här:
"Supported resolutions: 2560x1440 pixels, 1920x1080 pixels, 1280x720 pixels"
Det gjorde inte 24"-aren... Den hade bara:"Upplösning: 1920 x 1200 bildpunkter"
Så det känns hoppfullt, i ett drömscenario släpper apple en ny TV som löser konverteringsproblemet och som funkar med den nya skärmen... Kan det vara något?

Vill ha! men tyvärr lite för dyr för mig

Apple vs Eizo

Hur står sig Apples nya 27-tummare mot t ex Eizo Coloredge om man behöver jobba med fotografi eller grafisk design? Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 20:59
Ursprungligen av Petterg:

Hur står sig Apples nya 27-tummare mot t ex Eizo Coloredge om man behöver jobba med fotografi eller grafisk design? Någon som vet?

Det är precis samma skärm som 24" LED samt iMac 21.5 - 27". 27" LED kommer ha exakt samma skärm som iMacn 27" dvs.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 21:55
Ursprungligen av 20hz:

Det är precis samma skärm som 24" LED samt iMac 21.5 - 27". 27" LED kommer ha exakt samma skärm som iMacn 27" dvs.

Hur vet vi det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 23:56
Ursprungligen av studiox:

Hur vet vi det?

För att det vore väldigt ologiskt att de skulle byta display och betala extra bara för att? 24" är samma som 27" har båda här invid mig. Samma specs på dem båda om man bortser från att den ena är en skärm och den andra är en dator och skärm och storlekarna.

Det är ju otroligt mkt att vinna på att ha så många gemensamma delar i
iMac 27" som i LED 27"-skärmen.

Man behöver ju inte ens ha gått grundkursen i företagsekonomi för att inse att man tjänar kosing på detta.

Alla tillverkare strävar efter att ha så få delar som möjligt och så många delar som möjligt gemensamt i en produktionslinje

Volvos lastbilar t ex. Gamla FH-93 (FH-modellen som kom -93) använde en del delar från personbilarna! Lampor = Hela rasket taget från Volvo 240. Mängder av filter kom också direkt från 240 osv. ...

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 11:20

Även om Apple lämnat pro-segmentet numera så var iaf. panelerna i dom tidigare Cinema Display bra mycket bättre än dom som satt i Imac. Exempelvis var det AMLCD paneler som satt i dessa medan imac hade en vanlig TFT skärm - STOR skillnad med andra ord.

Ursprungligen av studiox:

Även om Apple lämnat pro-segmentet numera så var iaf. panelerna i dom tidigare Cinema Display bra mycket bättre än dom som satt i Imac. Exempelvis var det AMLCD paneler som satt i dessa medan imac hade en vanlig TFT skärm - STOR skillnad med andra ord.

Måhända

jag avser iMac 24" LED24
iMac 27# och nya 27" skärmen.

Där är det samma sak i skärmarna.

Ur företagsekonomisk synvinkel är dett aen stor fördel.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 22:17
Ursprungligen av Goflorp:

Måhända

jag avser iMac 24" LED24
iMac 27# och nya 27" skärmen.

Där är det samma sak i skärmarna.

Ur företagsekonomisk synvinkel är dett aen stor fördel.

Alltså jag har inte hävdad att dom är olika bara för att uttrycka mig extra tydligt. Jag säger bara att bara för att du genom att läsa 3 rader techspec där det står att det är samma typ av paneler och att dom har samma upplösning tyder inte på att skärmarna av den anledningen är identiska. Jag argumenterar heller inte för att du har fel, jag säger bara att tidigare så har det varit så.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 22:18
Ursprungligen av Goflorp:

Ur företagsekonomisk synvinkel är dett aen stor fördel.

Det där kräver egentligen ett utförligare resonemang än så. Det är ungefär som att säga att det vore företagsekonomiskt fördelaktigt att tillverka en BMW från delar av en Fiat.

Ursprungligen av studiox:

Det där kräver egentligen ett utförligare resonemang än så. Det är ungefär som att säga att det vore företagsekonomiskt fördelaktigt att tillverka en BMW från delar av en Fiat.

Om man äger både BMW och Fiatfabriken är det ekonomiskt mycket lönsamt att minska ner på antalet delar och utnyytja gemensamma detaljer så mkt som möjligt.

Volvo - Renault och de Amerikanska uppköpen (Mack/White) - här försöker man planera för så mycket gemensamt som möjligt.

Senaste Volvolastbilen (FH-modellerna) har t ex bromsar från Renault Trucks. ....

  • Oregistrerad
  • 2010-08-20 15:35
Ursprungligen av Goflorp:

Om man äger både BMW och Fiatfabriken är det ekonomiskt mycket lönsamt att minska ner på antalet delar och utnyytja gemensamma detaljer så mkt som möjligt.

Tror du missade min poäng. Jag argumenterar såklart inte mot att undvika att uppfinna hjulet - det finns alldeles för många som gör.

Min poäng är såklart att det inte är ekonomiskt lönsamt att göra två olika modeller där den ena kostar 1.8M och den andra 190.000 om dom bygger på exakt samma delar och i så fall är exakt samma modell - då kommer ingen vara dum och köpa en bil för 1.8M om man kan köpa en identisk som kostar 190.000

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 21:58

Dock så ser jag en viss skillnad mellan 24"led och 27"iMac. Och det till iMacens fördel. Jag känner allså att 27" skärmen är både skarpare och klarare...

Ursprungligen av atomlab:

Dock så ser jag en viss skillnad mellan 24"led och 27"iMac. Och det till iMacens fördel. Jag känner allså att 27" skärmen är både skarpare och klarare...

Är det ngt som kan bekräftas genom tekniska spear eller ngt som du bara "känner" ?

Klarar ATI Radeon HD 5870 (stora kortet) som sitter i Mac Pro 2010 att driva nya 27" (som kommer snart) fast TVÅ stycken i högsta upplösningen 2560 x 1440 gånger två?
Kan verkas overkill, men ska användas i studio.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Klarar ATI Radeon HD 5870 (stora kortet) som sitter i Mac Pro 2010 att driva nya 27" (som kommer snart) fast TVÅ stycken i högsta upplösningen 2560 x 1440 gånger två?

Ser inga tekniska problem.

AMD får ut drygt 80 fps på 6 displayer med 1920x1080 vardera, i spelet Left4Dead.

Muskler lär det alltså finnas tillräckligt. Och även om Apple inte stödjer Eyefinity, så bör två skärmar inte vara något som helst problem- även med 2560x1440.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-15 20:25
Ursprungligen av KillwithSkill:

Klarar ATI Radeon HD 5870 (stora kortet) som sitter i Mac Pro 2010 att driva nya 27" (som kommer snart) fast TVÅ stycken i högsta upplösningen 2560 x 1440 gånger två?
Kan verkas overkill, men ska användas i studio.

Mitt 8800 GT som jag har i min mac pro 2006 års modell klarar av det alldeles utmärkt.

Bevaka tråden