Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mest lämpligt Videoformat på webben?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har googlat och använt sökverktygen... hittar bara stenålderstrådar..

IT-avdelningen surar för att jag använder QT-film för det från Keynote exporterade bildspel jag vill ska rulla på webben. De hotar med att jag ska använda Flash.. det måste finnas andra bättre alternativ? WordPress är det vi använder för publiceringen.

Vilket videoformat rekommenderar ni som jag gratis och snyggt kan konvertera mitt bildspel till och som kan avnjutas av både OSX och MS?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 12:44

Tycker IT avdelningen borde syssla med IT och inte webb (Det verkar dom ju inte kunna).

Ser inga problem att använda QT om du vet att dina användare har det installerat. Om inte så skulle jag förslå flash också (om inte dina användare mest är macar). Tänk på att flash behöver en spelare också, och det är lite mer "meck" med att använda det.

Om dina filmer inte är hemliga så är ju ett smidigt sätt att använda youtube, då får ni bandbredden gratis också och det gillar säkert "it avdelningen"

IT-avdelningen är ett kapitel för sig, hehe.. Men Flash rullar ju inte på iPhone och iPad? Mp4, avi, mpg? Inget att satsa på?
Youtube är ju en variant.. det går att köra HD där också va?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-19 22:49
Ursprungligen av Raumschiff:

Dum länk då <video> bygger på HTML5 som inte ens är en standard. Video är bara en "container" och apple, firefox, microsoft och opera m.fl slåss om vilket videoformat som ska användas, sist jag kollade slogs dom fortfarande ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 08:52
Ursprungligen av studiox:

Dum länk då <video> bygger på HTML5 som inte ens är en standard. Video är bara en "container" och apple, firefox, microsoft och opera m.fl slåss om vilket videoformat som ska användas, sist jag kollade slogs dom fortfarande ..

Undrar om inte det här kommer att kunna påverka en del.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-27 23:24
Ursprungligen av acke:

Undrar om inte det här kommer att kunna påverka en del.

Det tror jag faktiskt inte då bråket inte handlar om H.264 i sig. Men vem vet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-22 12:04

Mitt råd måste bli MPEG4 h.264.

Du vill inte använda MPEG1.
.avi är inte en codec utan ett filformat. Alltså, en .avi-fil kan innehålla en MPEG.

Har tittat lite på detta vid ett par tillfällen och skulle nog köra på flash (.fla) men fallback på MPEG4 h.264.
Det är faktiskt ett par som en inte har quicktime installerat.

Du kan ju slänga upp någon videosnutt och provkonvertera till en himla massa format här: Media Convert - gratis online-omvandlare - ljudomvandling, ringsignaler, omvandlar musik och video,

  • Oregistrerad
  • 2010-08-29 13:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Du kan ju slänga upp någon videosnutt och provkonvertera till en himla massa format här: Media Convert - gratis online-omvandlare - ljudomvandling, ringsignaler, omvandlar musik och video,

Varför i helsike skulle man vilja använda en trög webbtjänst när handbrak finns?

1
Bevaka tråden