Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar jag MySQL-programmet i terminalen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat MySQL på Macen. Allt funkar fint, har hittils administrerat allt med MyPHPAdmin. Nu skulle jag vilja skapa databaser osv.. via terminalen. Men jag får inte programmet att starta.

[Martins-dator:/usr/local/mysql] martin% mysql
mysql: Command not found.

Antar att jag missat installera någon kommandofil. Men hur fasen ska jag göra?

/M

Prova locate mysql och se vart den ligger, finns en chans att mysql inte ligger i din path.

på windows måste man stå i /mysql/bin/ för att kunna köra mysql

kanske finns det ngt liknande på mac?

/Linus

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-29 22:40

% set | grep path
path (/bin /sbin /usr/bin /usr/sbin)

Det säger att den kollar i /bin, /sbin osv.. märk väl att den säger inte att den ska kolla i ./ dvs den aktuella katalogen. På UNIX ska man ALDRIG ha ./ i path en för att det inbjuder till trojanska hästar. Tänkt på tex /tmp dit alla kan skriva in en fil som heter ls....

Så testa med ./mysql

Citat:

To start the server, issue "sudo echo" first, then type "sudo ./bin/mysqld_safe &"

Utan citationstecken. Om du inte gjort det rekommenderar jag att du följer Mark Liynages instruktioner som du finner här.

Han visar bl a hur du ställer in lösen för servern (root-användaren) samt har ett script du lägger i autostartsfoldern för att säkra att mysqld alltid startas när du startar datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 10:00

Eller också kan du ladda ned följande utmärkta installation, som sköts helt automatiskt: www.serverlogistics.com/mysql.php

Den innehåller allt du behöver för att köra MySQL och installerade i mitt fall mysql-programmet i rätt mapp.

Om du som jag hade lite strul med att sätta root-lösenordet kan jag rekommendera följande tråd, där jag tipsar om en "workaround".

Tack alla!

./mysql löste proglemet.

/M

1
Bevaka tråden