Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. den nya styrplattan till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 12:58

Jag har MacBook Pro 13" av modell innan den nuvarande. Med andra ord den som kom ut för ca. 1 år sedan.

De nyare modllerna har ju tydligen en förbättrad styrplatta:

"Multitouchstyrplattan har också fått finessen från iPhone där du kan rulla med acceleration."

Nu till min fråga, går detta att "patcha" upp. För jag tycker mig gladeligen ha fått in "rulla med acceleration" på min styrplatta. Det kom ju en ny firewire för ett tag sen har jag för mig.

Eller inbillar jag mig?

Är det något jag inte kan få till på min styrplatta som går på de nyare?

Jag förstår inte din fråga.

Du säger att du har fått funktionen på din styrplatta, och sedan frågar du om du kan få det?

Och vad har "en ny Firewire" med styrplattan att göra?
(eller du menar kanske en ny firmware-uppdatering, vilket är något helt annat än Firewire)

Jag tror JohnnyG menar firmware - inte firewire. Det kom en uppdatering för ett tag sedan som resulterar i en scroll som påminner om den som finns på en en iPhone.

Är inte heller med på frågan, men jag _tror_ att de funktioner som beskrivs för styrplattan på nya MBP även finns på något äldre MBP (i och med uppdateringen som kom för ett tag sedan). Så... om du uppdaterat din MBP _tror_ jag du har samma funktioner som finns på de modeller som säljs idag.

Ser ut som att alla Unibody kan ta den här uppdateringen.
About Magic Trackpad and Multi-Touch Trackpad Update 1.0

ja, samma som till magic trackpad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 16:43

Självklart menade jag firmware
Och frågan var kanske ganska luddig.

Kort och gott: Gjorde uppdateringen jag fick ner för ett tag sen så min styrplatta får samma funktioner som de nyare? Eller är det nått jag missar från de nyare plattorna?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-08-17 16:58
Ursprungligen av JohnnyG:

Självklart menade jag firmware
Och frågan var kanske ganska luddig.

Kort och gott: Gjorde uppdateringen jag fick ner för ett tag sen så min styrplatta får samma funktioner som de nyare? Eller är det nått jag missar från de nyare plattorna?

Jag har ingen av datorerna du använder, men menar du att du inte har samma funktioner på dessa två?

Alltså att på den nya datorn så funkar den "accelererade scrollen". Medan det inte fungerat på den gamla, trots samma firmware?

Är det inte bara att testa? Går det så går det?

Uppdateringen fungerar på min Macbook Pro (early 2008)

Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite.

Köpte precis en macbook pro 13", touchplattan är helt underbar men stör mig på 2 saker:

* När jag scrollar på en websida med 2 fingrar, så när jag ska flytta fingrarna för att fortsätta scrolla längre, så blir det ofta ett högerklick istället (eftersom jag aktiverat så man tappar med 2 fingrar för högerklick)
* Ibland när jag trycker någonstans på plattan, så flyttas musen till något helt annat ställe på skärmen än där jag var med musen när jag trycker på touchen.

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan bringa någon klarhet och tips på mitt (om än lilla) problem.

//yabbah

Ursprungligen av yabbah:

* När jag scrollar på en websida med 2 fingrar, så när jag ska flytta fingrarna för att fortsätta scrolla längre, så blir det ofta ett högerklick istället (eftersom jag aktiverat så man tappar med 2 fingrar för högerklick)
* Ibland när jag trycker någonstans på plattan, så flyttas musen till något helt annat ställe på skärmen än där jag var med musen när jag trycker på touchen.

Jag tror det är en vanesak, men ett tips gällande punkt 1 kan vara att sätta ner ett finger strax före du sätter ner det andra. Då förhindrar du högerklick.

Ursprungligen av Striberger:

Jag tror det är en vanesak, men ett tips gällande punkt 1 kan vara att sätta ner ett finger strax före du sätter ner det andra. Då förhindrar du högerklick.

Det ska jag testa, tack för tipset.

Funkade bra det där med att sätta ner ett finger strax innan.

Men en annan fundering, övre delen av plattan, längst upp mot tangentbordet, ska det inte gå att klicka där (så det hörs ett klick alltså) ? Ca 1 cm av min överkant är inte klickbar, bara så de inte e nå fel.

Tror den är upphängd med gångjärn längst upp i kanten, vilket gör det enklast att klicka längst ner där momentet blir störst.

1
Bevaka tråden