Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta möjliga HW för utvecklingsverktygen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 22:19

Hej,

vad är minsta möjliga HW (läs billigaste) som krävs för att kunna köra utvecklingsverktygen för iPhone/iPad? Kommer inte att skriva några speciellt krävande appar.

Har provat att köra OS X virtuellt från en PC med ca 1 Gb RAM och det gick hyggligt att köra Xcode, men jag vill gärna ha en Mac att köra på så jag kan känna mig laglig.

//S

Mac Mini borde fungera alldeles utmärkt. Xcode är inte ett alltför krävande program. Oavsett vad du gör för program kommer den ändå att vara kraftfullare än vilken iPhone eller iPad som helst under en bra tid framöver.

Se bara till att du skaffar en maskin med Intel-hårdvara och därmed möjlighet att köra 10.6.

Bra poäng. Jag utgick från det nuvarande sortimentet men det kunde ha varit bra att nämna.

En annan sak som också kan vara bara att tänka på är att nästa version av Xcode kommer att ha ett uppdaterat gränssnitt, det finns en del publika skärmdumpar på Apples utvecklingssidor som du kan kika på om du inte redan har sett dem. Jag misstänker att det nya gränssnittet kommer att göra sig bäst på en någorlunda högupplöst skärm, det kanske kan vara värt att tänka på om du överväger en 13-tums MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 10:02

Tack för svaren!

Finns det någon bra matris, lista eller liknande på vilka som har Intel?

Ursprungligen av stevex:

Tack för svaren!

Finns det någon bra matris, lista eller liknande på vilka som har Intel?

Jag känner inte till någon sådan, men som tumregel kan du gå efter allt allt som åtminstone är från 2007 och nyare har det. Det kom några under 2006 också, det var under det året som övergången skedde.

Apple har även tekniska specifikationer på sin supportsida, sök eller bläddra bara på vilken modell det gäller så dyker den upp där.

Apple - Support - Technical Specifications

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 10:02

Mac Mini är slööö. Det beror framförallt på att hårddisken verkar gå i 2varv i minuten och ha 1byte cache. Ska du köra en mini bör du boota från en extern snabb disk alternativt byta ut den interna disken mot en snabbare 2.5 alt en (trevligare) SSD.

Ursprungligen av studiox:

Mac Mini är slööö. Det beror framförallt på att hårddisken verkar gå i 2varv i minuten och ha 1byte cache. Ska du köra en mini bör du boota från en extern snabb disk alternativt byta ut den interna disken mot en snabbare 2.5 alt en (trevligare) SSD.

Är det verkligen så illa? Jag trodde att det i alla fall var jämförbart med en MacBook.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-18 10:12
Ursprungligen av Marcus K:

Är det verkligen så illa? Jag trodde att det i alla fall var jämförbart med en MacBook.

Bör vara ungefär som en macbook, tror nog att det var med lite överdrift. Men allt är ju relativt och jämför man med en Mac Pro eller liknande så blir ju maskinen lite långsammare

  • Oregistrerad
  • 2010-08-18 10:57
Ursprungligen av Marcus K:

Är det verkligen så illa? Jag trodde att det i alla fall var jämförbart med en MacBook.

Min macbook 15" är bra mycket snabbare. Jag har haft tre mac mini (en PPC och två intel varav jag har den senaste 2.4an) och att boota från en Firewire disk är sjukt mycket snabbare.

Då jämför jag med min MacBook Pro (2.53)

Om du vill ha koll på specifikationerna när du shoppar begagnad Mac kan jag rekommendera MacTracker: Mactracker. Där hittar du detaljerad information om i princip alla Mac-modeller som byggts. Finns i Windows-version också!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-18 19:06

Annars finns apple-history.com för en komplett lista över samtliga macar med specifikationer. Sorterat på modell eller datumordning.

Var inte rädd för att köpa begagnat heller. En ett-två år gammal MBP eller imac räcker förmodligen bra för dig, och kostar lite mindre än en sprojlans.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-21 03:03

För mig lutar det åt att köpa en mac primärt för iPhone-utveckling. Jag är ganska kinkig när det gäller lagg, så jag vill att utvecklingsverktygen ska flyta på så bra som möjligt. Hittills har jag haft ögonen på en MBP 13", men när det visade sig att nya MBA 13" kostar ungefär lika mycket blev den ett tänkbart alternativ. Tyvärr har den ju sämre prestanda, men är det ett problem i mitt fall? CPU-intensiva processer såsom kompilering bekymrar mig inte, jag är mer mån om att syntax highlight och autocomplete och annat löpande ska flyta på bra.

Antar att ingen har hunnit testa nya Air, men vad tror ni? Duger den eller ska jag satsa på en Macbook Pro?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-27 04:32

Det blev en iMac istället (på väg hit från Holland, väntar otåligt), men om nån annan undrar samma sak kan man ju titta på de senaste benchmarktesterna och konstatera att nya MBA 13" står sig ganska väl mot MBP 13" prestandamässigt. Så den borde duga.

Ursprungligen av Vassius:

För mig lutar det åt att köpa en mac primärt för iPhone-utveckling. Jag är ganska kinkig när det gäller lagg, så jag vill att utvecklingsverktygen ska flyta på så bra som möjligt. Hittills har jag haft ögonen på en MBP 13", men när det visade sig att nya MBA 13" kostar ungefär lika mycket blev den ett tänkbart alternativ. Tyvärr har den ju sämre prestanda, men är det ett problem i mitt fall? CPU-intensiva processer såsom kompilering bekymrar mig inte, jag är mer mån om att syntax highlight och autocomplete och annat löpande ska flyta på bra.

Antar att ingen har hunnit testa nya Air, men vad tror ni? Duger den eller ska jag satsa på en Macbook Pro?

Alla Macar kan köra utvecklingsverktygen. Hur snabbt varierar så klart, men till och med min gamla Pismo räcker (med 10.4 och motsvarande utvecklingsverktyg), men det går ju inte så fort förstås. Jag kör mest på min MacBook, duger mer än väl.

Det är inga speciella hårdvarukrav på att köra en kompilator. Skall man däremot jobba med shaders, CUDA och OpenCL så är kraven skarpare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 19:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Alla Macar kan köra utvecklingsverktygen. Hur snabbt varierar så klart, men till och med min gamla Pismo räcker (med 10.4 och motsvarande utvecklingsverktyg), men det går ju inte så fort förstås. Jag kör mest på min MacBook, duger mer än väl.

Det är inga speciella hårdvarukrav på att köra en kompilator. Skall man däremot jobba med shaders, CUDA och OpenCL så är kraven skarpare.

Jo, fast iOS sdk går ju inte på annat än intel-hårdvara. Förutom att den vägrar installera så är väl iphone-simulatorn intel only.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 18:37

Hej,

tack för alla inlägg. Det slutade med att en MBA 13,3 köptes in för ändamålet och den verkar det vara hygglig fart i.

1
Bevaka tråden