Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper grafikuppdatering till utvecklare

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-04 23:26

Apple Seeds 'Snow Leopard Graphics Update' to Developers - Mac Rumors

Citat:

Apple has reportedly seeded a new software update called "Snow Leopard Graphics Update" to developers. While the exact focus of the update in testing is unclear, it appears from the areas in which developers are being asked to focus their testing that it addresses several aspects of graphics performance including VRAM utilization and hot-plugging and wake-from-sleep issues. The general release notes claim only that the update addresses reliability of "graphics applications and games".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 08:40
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-05 10:59

Riktigt trevligt. Tror ni att detta även kan vara delar som Valve jobbat tillsammans med Apple om? Har för mig att jag såg en intervju där de nämnde att de samarbetade med Apple för att optimera och förbättra grafik mm.

Ursprungligen av Drakfot:

Riktigt trevligt. Tror ni att detta även kan vara delar som Valve jobbat tillsammans med Apple om? Har för mig att jag såg en intervju där de nämnde att de samarbetade med Apple för att optimera och förbättra grafik mm.

Det lär det vara ja. Nu ska tydligen en andra beta släppts för utvecklare. Nån här som vill dela med sig av lite prestanda-siffror?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-13 10:18
Ursprungligen av Anders Båth:

Det lär det vara ja. Nu ska tydligen en andra beta släppts för utvecklare. Nån här som vill dela med sig av lite prestanda-siffror?

Dom finns i Mac Forums-tråden.

Nu verkar "Apple Snow Leopard Graphics Update - 1.0" finnas för nedladdning för alla som behöver den. Eller är detta något annat?

Snow Leopard Graphics Update

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-17 22:56
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nu verkar "Apple Snow Leopard Graphics Update - 1.0" finnas för nedladdning för alla som behöver den. Eller är detta något annat?

Snow Leopard Graphics Update

Mer info: About the Snow Leopard Graphics Update

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-08-25 20:23

Quick Look Helper öser på för fullt !!!

Ursprungligen av Drakfot:

Kan konstatera att efter uppdateringen går CPU'n i taket och när jag kollar vad det är som går för fullt så är det "Quick Look Helper" ligger på 170-180 % hur det nu är möjligt.
Har en ny rätt så ny imac:
Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac10,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 3,06 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1,07 GHz

Någon som har en förklaring ?

Enligt kb-artikeln ska den inte behövas för min MacBook Pro ("mid 2007) men den dyker ändå upp i Programuppdatering.

Hmm... Ska man våga installera?. Upplever inga grafikproblem för tillfället och just grafikuppdateringar har ju inte alltid varit klockrena i Mac OS X.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-17 22:59
Ursprungligen av M. Sundbom:

Enligt kb-artikeln ska den inte behövas för min MacBook Pro ("mid 2007) men den dyker ändå upp i Programuppdatering.

Hmm... Ska man våga installera?. Upplever inga grafikproblem för tillfället och just grafikuppdateringar har ju inte alltid varit klockrena i Mac OS X.

Jag slängde in den, har en MacBookPro6,2, och skall testa runt lite tänkte jag. SCII, here I come!

Ursprungligen av M. Sundbom:

Enligt kb-artikeln ska den inte behövas för min MacBook Pro ("mid 2007) men den dyker ändå upp i Programuppdatering.

"Mac OS X 10.6.4" är ju listat under "Products Affected", så uppdateringen gäller nog oavsett maskin, även om vissa fixar är specifikt för vissa maskiner.

Ursprungligen av gabriela:

"Mac OS X 10.6.4" är ju listat under "Products Affected", så uppdateringen gäller nog oavsett maskin, även om vissa fixar är specifikt för vissa maskiner.

Jo, så kan de ha tänkt. Men samtidigt, enligt samma lista, gäller uppdateringen även Team Fortress 2 som har minimikrav 10.5.8. Att program från andra tillverkare än Apple skulle aktivera programuppdateraren har jag inte varit med om tidigare.

Jag gissar att uppdaterade drivrutiner endast finns för de nyare modellerna som finns med i listan, medan uppdaterade frameworks för OpenGL och OpenCL kan installeras på alla datorer med 10.6.4. Men prestandaökningarna blir därför marginella för de äldre Macarna. Apple vill väl att vi köper nya hellre än att ge support till problembarnen (de har ju knappast tjänat så mycket pengar som de önskat på maskinerna med 8600M GT. Jag är inne på mitt fjärde moderkort, som alla bekostats av den förlängda garantin. Och jag är inte ensam).

Btw, jag har uppdaterat nu. Inga problem, ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 23:20

Ingen märkbar förbättring här alls trist nog. StarCraft 2 fungerar pinsamt dåligt på min maskin...

FULLSCREEN HIGH OSX
Cutscene: 25-50 fps (acceptabelt)
Bridge menu: 19 fps (hackigt men visst, en meny)
Agera start: 8-12 fps (ospelbart)
Main menu after playing: 5 fps (här tror jag spelet har buggat ur)

FULLSCREEN HIGH WIN7
Cutscene: 60 fps (100% snabbare)
Bridge menu: 30 fps (60% snabbare)
Agera start: 40-55 fps (500% snabbare)
Main menu after playing: 60 fps (1200% snabbare)

HÅRDVARA:
- 8-core 2.8Ghz MacPro (2008)
- 8GB RAM
- Geforce 8800 GTX 512MB

Apple? Blizzard? What gives? Det är uppenbarligen något fel i OSX-versionen, vare sig vi talar drivrutiner, operativsystemet eller programmerare på Blizzard - något STOR är fel här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-18 00:24

Det är nog inget fel på OS X versionen. Jag menar, det är väldigt nytt att nya spel kommer till OS X. Som Macanvändare är man van vid att allt fungerar bättre, men vi kan inte komma ifrån att spela datorspel, det gör man på en PC. Eller på en Mac med Windows på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-19 09:39

För mig blev resultatet tvärtom mot vad som förväntades.
CounterStrike kraschar och hela datorn hänger sig, precis som innan uppdateringen.
Men nu sker det inom 1 minut, förut kunde jag spela 10-15 minuter.

Nånting har blivit snabbare, totalhängningen av datorn ...

obibobi> Det där låter mycket konstigt. Gå till steam-forumet och posta där, rbarris och de övriga är säkert väldigt intresserade av att veta mer om det, och kan kanske lösa ditt problem.

Slängde in den idag, spelar visserligen inte spel (läs D2 & WoW...) så himla ofta längre, men blev nyfiken på om det blev nån skillnad med allt på max i WoW.

Märkte ingen skillnad alls men iofs hade väl inte WoW samma problem med OS X som SC kanske...

Senast redigerat 2010-08-24 12:57

De finns andra som råkat ut för samma sak, fast inte i nödvändigtvis samband med denna uppdatering.

Du kan tillfälligt lösa det genom avsluta processen i aktivitetskontroll.

Någon löste det med att ta bort filen library/quicklook/VMWare Fusion QuickLook.qlgenerator.

1
Bevaka tråden