Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring Root och lösenord

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm, jag har en liten fråga ang ovanstående om root. När jag installerade min Mac fick jag skapa upp mitt användarkonto, och sedan var allt klart - jag har med andra ord inte angett något lösen för en root-användare.

Om jag i terminalen kör "sudo <nånting>" så får jag skriva in mitt eget lösen och allt är frid och fröjd.. men testar jag "su root" får jag en passwd-förfrågan där inget password accepteras. Är det ett standardlösenord som default för root? Eller innebär detta att rootusern är inaktiverad på nåt sätt? Om inte, hur kan jag byta lösen på rootusern?

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat!

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-17 15:22

Root kontot måste aktiveras. Från supportdokumenten på apples egna sidor hittade jag följande beskrivning för att aktivera root kontot:

- From the Apple menu choose System Preferences....
- From the View menu choose Accounts.
- Click on the lock and authenticate with an administrator account.
- Click Login Options....
- Click the "Edit..." or "Join..." button at the bottom right.
- Click the "Open Directory Utility..." button.
- Click the lock in the Directory Utility window.
- Enter an administrator account name and password, then click OK.
- Choose Enable Root User from the Edit menu.
- Enter the root password you wish to use in both the Password and Verify fields, then click OK.

För mer info se:

http://support.apple.com/kb/ht1528

  • Oregistrerad
  • 2010-08-17 15:21

för att sätta lösen på root måste du köra "sudo passwd root"

  • Oregistrerad
  • 2010-08-17 16:37

Ett synnerligen onödigt sätt att göra det på. Att sätta ett root lösenord ska man bara göra om man verkligen vet vad man gör - att göra det via GUI uppmanar bara till att folk som ska ge faan i root sätter det för det går.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-17 19:21
Ursprungligen av studiox:

Ett synnerligen onödigt sätt att göra det på. Att sätta ett root lösenord ska man bara göra om man verkligen vet vad man gör - att göra det via GUI uppmanar bara till att folk som ska ge faan i root sätter det för det går.

Är det verkligen så?

Jag tycker att det är väldigt ovanligt att man hör om folk som fått problem med sin dator för att det använt sitt root konto, trots att det finns dokumenterat hur man aktiverar det på den länken jag gav

Tack för förklaringen Thomk. Diskussionen uppkom i en annan tråd (ledsen för att jag postade min fråga där föressten) som handlade om att man bör byta root-lösen för att skydda sig mot hack/intrång mm. Jag är lite nyfiken på resonemanget bakom.. Varför skulle man behöva aktivera rootkontot, och vad skulle det ge för extra säkerhet? Iom att det inte går aktivera utan att ställa in ett nytt lösen borde ju default-lösenord o dyl inte vara något problem. Kan någon utveckla?

Ännu ett exempel på att vi nördar i detta akvarium glömmer verkligheten därute. Nästan ingen Mac-ägare har en susning om vad root är för något och risken för att en vanlig Macare skulle pilla med detta är i klass med blixt i skallen. Det händer - men då står det i tidningen :-D.

Att det GÅR att aktivera/fixa lösen via GUI är Macigt och mycket bra. Det är precis som det ska vara. Sedan att experterna som kör terminal flytande känner sig kränkta av att allmogen med intresse också kan pilla med detta - tja, det säger en hel del om dessa människors mognadsnivå.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-17 20:15

Om du loggar in med ett root konto betyder det att alla program och tjänster körs som root. Root är alltså samma sak som administratörskonto i windows världen (om det inte framgått) och betyder alltså att ett program i webbläsaren eller på annat ställe vet om att du är root för att personen/programmet ska få full access till datorn.

Det är en av grundbultarna i säkerhetstänkande att INTE använda ett administratörskonto för att logga in.

1
Bevaka tråden