Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF-/MOV-filer kan inte öppnas av Preview/Quicktime

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-17 09:59

Lånade ut min dator igår och någonting hände när min Windows-vane än använde Mac OS i någon timme utan övervakning.

Nu kan jag varken öppna PDF-filer eller MOV-filer med Preview/Förhandsvisning respektive Quicktime X. MOV-filer öppnar automatiskt med Grapher (Verktygsprogram->Grapher) och PDF-filer öppnas med Adobe Photoshop. Försöker man öppna med Preview eller Qucktime står det bara att de programen inte kan öppna PDF-/MOV-filer.

Kör senaste ersionen av Mac OS X och respektive program är uppdaterade.

Senast redigerat 2010-08-17 23:00
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-17 10:57

Jo, han/hon har gjort Visa Info och ändrat på Öppna Med eller höger-klickat och valt Öppna Med -> Annat och kryssat i Öppna Alltid Med. Du kan enkelt återställa till vad du vill ha på samma sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-17 11:26

Det går inte att välja att öppna med quicktime eller preview, de är "utgråade".

  • Medlem
  • 2010-08-17 11:27

Har du kvar och kan använda de programmen? De är inte raderade eller skadade av din windowsvän?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-17 22:59

Ja, de är kvar och jag kan 1. öppna preview, 2. med preview öppna jpg-filer - men inte pdf-filer. Och quicktime player kan jag öppna, men jag kan inte öppna mov-filer.

För övrigt verkar någon ha bytt rubrik på denna tråd. Det blir väldigt missvisande, för problemet är naturligtvis inte att fel program öppnar filerna - problemet är att pdf-visningen och mov-uppspelningen är trasig.

  • Medlem
  • 2010-08-18 00:08
Ursprungligen av Spiken:

För övrigt verkar någon ha bytt rubrik på denna tråd. Det blir väldigt missvisande, för problemet är naturligtvis inte att fel program öppnar filerna - problemet är att pdf-visningen och mov-uppspelningen är trasig.

Det är ett vanligt fel att man har valt fel program att öppna med som standard. Din fråga verkade handla om exakt detta om man läste lite slarvigt, vilket jag gjorde. Sorry.

Du kan prova att omskapa launch services database.

Kör nedanstående kommando (en rad!)i terminalen och starta om.

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/LaunchServices.framework/Versions/A/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user

Snott från Apple - Support - Discussions - Preview can't open any pdf file .... Har ej testat själv.

1
Bevaka tråden