Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarelände

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har för första gången börjat använda mac, imac 17". Är en van Windows användare och har aldrig haft några problem. Bytte mest pga att jag vill testa något nytt (och att imacens utseende).

Till problemet, försöker ansluta en HP deskjet 3820 och det går inget vidare. Har installerat drivrutinerna som följde med, uppdaterat med de senaste från HP. Skrivaren kommer inte med på utskriftskontroll utan får uppmaning att lägga till skrivare. Väljer USB och du kommer meddelandet att "Utskriftskontroll har avlsutats på oväntat sätt". Det går att göra testutskrifter genom HP print utilitys men omöljigt att lägga till skrivaren så det går att skriva ut tex ett worddokument. Har testat alla USB-portar och ominstallerat drivrutinerna.

Installera först ESP Ghostscript 7.05.6 och sedan Gimp-Print 4.2.5. Du hittar dem båda här.

Gimp-Print är en uppsättning drivrutiner som stöder en lång rad skrivare, och Ghostscript är någon form av stöd som rutinerna behöver.

Det kanske inte är någon fullständig lösning. Så här skrivs om den lista där din skrivare finns med:

Citat:

The following printers are not all officially supported, but they have been reported to work with the listed driver. In some cases, they may work incompletely, or they may not actually work at all.

Med min Epson SC 580, som det inte finns några drivrutiner till OS X till på Epsons hemsida, så fungerar det bra att skriva ut, men det finns inga verktyg för att göra ren skrivarhuvuden eller sätta skrivarhuvudena i en position där jag kan byta bläckpatroner. Det löser jag dock genom att starta något Classic-program, för till OS 9 finns drivrutiner från Epson som tar hand om de sakerna.

  • Avstängd
  • 2003-05-29 15:28

Jag hittade drivrutiner till min Epson
( OS X ) på deras Australienhemsida.

  • Avstängd
  • 2003-05-29 15:31

Genväg är också VueScan sök på Versiontracker.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag hittade drivrutiner till min Epson
( OS X ) på deras Australienhemsida.

Beror nog på hur gammal skrivare man har. Jag tror inte att Epson är intresserade av att ta fram drivisar till en skrivare som de slutade sälja för kanske 2-3 år sedan. De vill nog hellre att alla med sådan gammal skrivare ska tvingas köpa ny när de går över till OS X.

Inga drivisar på australiensiska sidan, lika lite som på den brittiska som jag letat tidigare på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Genväg är också VueScan sök på Versiontracker.

VueScan är en omväg snarare, när det handlar om skrivare Pirre! Nu får du styrsla till dig!;)

  • Avstängd
  • 2003-05-29 15:43

> Nurell För mig var det en genväg innan jag hittade drivrutinerna Jag slapp starta OS 9

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
> Nurell För mig var det en genväg innan jag hittade drivrutinerna Jag slapp starta OS 9

Jamen du kan väl inte använda VueScan till skrivare, det är ju avsett för diverse skannrar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag slapp starta OS 9

Det förutsätter att det finns några drivrutiner från tillverkaren överhuvud taget att hitta för OS X, vilket det inte gör i det här fallet.

Själva poängen med Gimp-print och Ghostscript är att skapa drivrutiner till UNIX/OS X där det inte finns några från tillverkaren.

  • Avstängd
  • 2003-05-29 15:55

Läste om gimp:

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Men det brukar finnas en knapp på skrivaren som man skall hålla in ett antal sekunder så startar rengöring.

Jag läste mina inlägg tydligen har jag blandat ihop
lite med min scanner oxå.

Genomförkyld och tvärvarmt.

Måste nog kyla ner hjärnkontoret.

Rengöringsknappen brukar inte göra några underverk med drivrutinerna.

  • Avstängd
  • 2003-05-29 16:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Installera först ESP Ghostscript 7.05.6 och sedan Gimp-Print 4.2.5. Du hittar dem båda här.

men det finns inga verktyg för att göra ren skrivarhuvuden eller sätta skrivarhuvudena i en position där jag kan byta bläckpatroner.

Det finns en opesourcedrivrutin från HP från början avsedd för Linux men porterad till Mac OS X. Den kan kanske fixa till det hela:

http://www.linuxprinting.org/macosx/hpijs/

//Mikael

1
Bevaka tråden