Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bildsplitter" i photoshop?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-14 21:05

Detta är en fråga om en effekt i photoshop. Jag undrar vad den kallas och hur man gör för att få det att se ut så. Låt mig berätta.
Jag har sett en tidning där framsidan var en bild på en man. Mannens högra halva var som vanligt medan den vänstra liksom hade splittrats, i små rutor(eller hur man nu ska förklara det). Idag när jag skulle ut o köpa tidningen hade det nya numret kommit och således fanns inte det gamla att få tag på.

Om det är någon där ute som förstår vilken bild det är jag menar, eller vilken effekt det är jag vill åt, just det, splittringen, så skulle jag bli så himla glad. Hur gör man när man vill få det att se ut så där? Finns det någon tutorial som någon kan tipsa mig om?

Svårt att säga utan att se bilden och du hänvisar inte till vilken tidning...

Gissar att man klippt ut bitar och lagt i olika lager ovanpå. Är ganska enkelt och går ganska snabbt. Tror inte det är något speciellt filter/effekt.

Visar man sin ålder om man säger "filter"?!...

LCR

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 00:00

Jag tror faktiskt att tidningen hette Photoshop och jag har sett den under sommaren i tidningshyllorna. Jag har aldrig sett den dessförinnan, och idag när jag skulle köpa den så var det alltså ett nytt nummer i tidningshyllan.

LCR, kan du kanske tipsa till en länk med en tutorial som rör det du nämner?

Bildenjag menar visar som sagt en man vars ena halva av kroppen är "splittrad" i små rutor. Rutorna hade, om jag inte minns fel, typ spegelmotiv. Shit vad det här är svårt att förklara men det var ungefär som att mannen speglade sig och pötsligt går spegeln i sönder och det är då "bilden är tagen".

Jag har gjort en snabb sökning men inte hittat din tidning, fast jag vet inte riktigt vad jag letar efter.

Ta en titt och se om du hittar din tidning sedan får vi ta det från det.

photoshop magazine - Sök på Google

LCR

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-08-15 10:02

Det är väl inte så enkelt som att du vill ha en mosaikeffekt? Filter->Pixelate->Mosaic

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-08-15 10:12

Eller så är det kanske mer den här effekten du vill åt: Create a Face Shattering Effect | 10Steps.SG

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 15:01

Jo, Peppe, absolut på den vägen är det.(alltså "Create a Face Shattering Effect"). Men rutorna, eller kanske rättare sagt glasbitarna, är mindre och som jag skrev ovan, spegeln har just typ exploderat. Glasbitarna ligger alltså lite huller om buller i "rummet"(i x-y-z-rummet alltså). Shit jag förstår om ni inte fattar vad jag menar. Det var svårare än jag trodde att förklara en bild. Det kanske är just därför uttrycket "en bild säger mer än tusen ord" finns.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 15:03

Tidningen har jag sett på både Pressbyrån och på ICA Maxi under sommaren. Jag hittar inte heller den när jag googlar. Men jag har fått för mig att det är en sorts manual eller instruktionstidning. Har bara snabb-bäddrat lite i den. Typiskt att jag inte lyckades få tag i förra nummret.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 15:31

Hittade en tutorial som kanske motsvarar den effekt du vill uppnå. Dessvärre var det rätt små bilder för att visa upp själva effekten, men det kanske hjälper ändå
Speedy shatter effects - Classic Photoshop Tutorial - Digital Arts

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 16:06

Jajamänsan Erik, något sånt. Jag har funderat lite hur jag ska förklara bilden jag menar. Nu gör jag ytterligare ett försök. Tänk er bilden jag förklarat ovan. Sätt in den i en explosion i en Hollywood-actionfilm. Tänk då en hundradels sekund efter själva exposionen. Ta sedan väck rök, eld och sot. I detta ögonblick flyger de små, lätta delarna längst ifrån själva "bomben" och de större och tyngre är närmast.

Men är det ingen som sett tidningen jag menar?

Var tidningen svensk eller engelsk ?

LCR

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 18:35

Det stod på svenska i den! Det nya numret stod i tidningshyllan i Pressbyrån igår. Mystiskt att man inte kan hitta den om man googlar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-16 01:49
Ursprungligen av KOL:

Det stod på svenska i den! Det nya numret stod i tidningshyllan i Pressbyrån igår. Mystiskt att man inte kan hitta den om man googlar.

Gå förbi Pressbyrån igen och fråga om de returnerat förra numret av X, kanske ligger det fortfarande kvar inne på lagret i väntan på tidningsretur

PhotoshopGuiden? Fast kan inte se någon exploderande gubbe på de gamla numren.

PhotoshopGuiden | FirstFoto

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 21:23

Det var inte PhotoshopGuiden. Det var en annan tidning.

Här listar Pressbyrån alla tidningar man för, tror jag.

http://www.pressbyran.se/pbweb/pbmagazine.nsf

  • Medlem
  • 2010-08-15 23:11
  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-15 23:16

Hade bara den där Pressbyrå-sidan funkat så. Jag klickade bla. på elektronik, sedan på musik, men då var elektroniktidningarna kvar i rutan. Likaså när jag klickade på några andra genrer. Herregud att det ska vara så svårt att hitta den där tidningen.

Ursprungligen av KOL:

Hade bara den där Pressbyrå-sidan funkat så. Jag klickade bla. på elektronik, sedan på musik, men då var elektroniktidningarna kvar i rutan. Likaså när jag klickade på några andra genrer. Herregud att det ska vara så svårt att hitta den där tidningen.

Sökningen funkade bara en gång för mej med...

LCR

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-16 17:52

Erik det där var ju en bra idé.

1
Bevaka tråden