Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya drivrutiner till ATI 4850 för iMac i7 late 2009

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jeg har just læst GPU testene af Imacs i7 på barefeats.com . De har installeret driverne fra MacOSXUpd10.6.4foriMacMid2010.pkg updaten, på en Imac i7 2009 med fine resultater.
Jeg prøvede samme trick selv. jeg brugte Pacifist til at ekstrakte alle ATI udvidelserne og installerede dem med "Kext Helper b7".
Alt funger bra og flydende.
de nye drivere kommer nok i nästa OSX 10.6.5 update, men hvis du ikke kan vänta, har du chancen allerede nu.

Du kan inte skriva lite mer utförligt hur du gjorde? Vekar ju klart lovande.

Jag testade detta också. Fungerade finfint, väldigt enkel installation. Enligt de benchmarks jag sett ger detta STORA förbättringar i 3d-prestanda. Jag har själv just börjat testa, men man märker skillnad.

Kolla detta test. Nedersta gråa baren är en standard 2009 iMac i7, och den orangea baren är samma dator med uppdaterade grafikdrivisar. STOR skillnad! Mycket nöjd med detta.

2010 iMac Core i7 - 3D Games

Skulle gärna se att någon förklarar på svenska hur man ska gå tillväga. Vore väldigt snällt! Verkar ju klart som en förbättring!

Ok, snabb översättning av posten som det länkas till.. Men först vill jag utfärda en liten "disclaimer" - detta görs helt på eget ansvar! Jag testade och det gick finfint, men det kan såklart uppstå komplikationer. Gör bara detta om ni känner er bekväma med att pyssla med sådana här saker.

Så här gör man för att uppdatera iMac-drivrutinerna (för late 2009 med ati-grafikkort):

1. Ladda hem och packa upp drivrutinerna från RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

2. Ladda hem programmet Kext Helper b7 från http://cheetha.net/

3. Kör igång Kext Helper-programmet

4. Programmet har en stor ruta i mitten. Dra / släpp de uppackade drivrutinerna i rutan.

5. Skriv in ditt lösenord i password-rutan och klicka på knappen "EASY INSTALL"

6. Klart! Det verkar som att Restart-funktionen i menyn fungerar dåligt direkt efter att man gjort detta - flera har påpekat att de behöver göra en power off / on, och det var samma för mig.

Restart-problemet uppstår bara direkt efter installation, efter omstart fungerar allt som vanligt (men mycket snabbare). Lycka till

Oj trode aldrig någon skulle angagera sig. Det finns hopp för mänskligheten! Har du något paypalkonto?

Såklart att inte det funkade för mig. Kom bara till apple loggan och där frös den. Suck!

Usch då, det lät ju inte bra Vad har du för dator?

Du bör iaf kunna starta datorn genom att hålla in shift-tangenten under uppstart för att komma till felsäkert läge. Kext Helper lägger alla gamla filer i rooten på systemdisken i en mapp som heter "Backup Extensions". Installera dessa på samma sätt som du gjorde tidigare med hjälp av Kext Helper så bör allt vara som förut och datorn bör starta utan problem.

Tråkigt om det inte fungerade, jag har läst om väldigt många som testat på sin late 2009 iMac och ingen har fått det symptom du beskriver

Prøv at køre "sudo touch /System/Library/Extensions" fra terminalen, det vil updatere din kextcache, vänta en stund og genstart, det vil måske løse problemet.
Hvilken Imac har du?

Senast redigerat 2010-08-07 00:09

Hej! Ni inspirerade mig till att göra ännu ett försök kl 4 på morgonen! Bra gjort! Hehe

Har precis gått över till mac så jag körde in en time machine kopia för att jag visste inte hur man startade burken i felsäkert läge! Men nu vet jag! Kan vara värt att plugga lite mac teori kanske?

Har en 27" i7 med en 4850. Enda jag gjort är att stoppat in 2gb extra.

Återkommer med resultat!

Det är inte meningen att jag ska få bättre prestanda??? Får kring 20 fps...

I tried this on my 2009 27" i7, and after what seemed like a delayed reboot, got a very non-functional system.

3D acceleration couldn't be started, and kextHelper hadn't properly backed up my extensions (it had a hard freeze after the "cross your fingers" message) so I couldn't restore them selectively. Time Machine was also broken, due to its 3D interface, so I had to restore backup from DVD.

I installed all kexts in the .zip file, since they were all ATI-related. The filesystem did show all the kexts being updated before I restored, but obviously something went wrong somewhere. Anyone know if I should've been more selective, or what?

<------ Ser nu att jag inte är den enda som har detta problem. Min beter sig exakt likadant!

Hmm jag var helt säkert på att os x var upp to date. Möjligen inte? Jag körde en update och den lade in 8st totalt. Nu verkar jag ha kring 1200 som alla andra. Så ja antar att det funkar nu!

Lycklig pojk! Så till er som får kring 20 fps efter att ni lagt in det. Prova med en update. Funkade för mig!

Senast redigerat 2010-08-09 03:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 07:49

För mig så fungerade det super!

Om det vart snabbare eller bättre återstår bara att se!

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2010-08-09 09:33
Ursprungligen av atomlab:

För mig så fungerade det super!

Om det vart snabbare eller bättre återstår bara att se!

Skönt att det löste sig!

Problemet du fått kan ha varit att de nya drivrutinerna du lade in inte fick rätt rättigheter. Mac OS är väldigt petig med vilka rättigheter drivrutinerna har, en reperation utav rättigheterna efter installation är att rekommendera! Dessutom kan det vara bra att säga till Snow Leopard att bygga om drivrutinscachen så att de nya läses in korrekt, det gör man genom att starta Terminalen och skriva:

sudo touch /System/Library/Extensions

Blev nyfiken på om detta också funkar på andra iMacs (som tråden är skriven ser det ut som det bara gäller ATI 4850). Själv sitter jag på en iMac med ett ATI Radeon 2600 HD. Tankade ner den där filen från rapidshare, och det ser ut som det ligger filer för alla ATI-kort de kört med i iMacarna typ. Stämmer detta? Vågar jag installera dessa på min iMac?

Som alltid med "hacklösningar" är det svårt att säga vad som kommer att hända, men jag ser ingen anledning till att det skulle bli problem. Som du säger är alla versioner av ATI-drivrutiner inkluderade. Om drivrutinen för ditt kort inte är uppdaterad bör den i zipfilen iaf vara precis samma som du har.. Jag skulle nog testa den nya, men se till att ha backup på de gamla filerna ifall du måste återställa dem.

Ska testa detta när jag kommer hem. Nån som kan säga exakt vilka filer man ska backup-a?

Ni nämner bara i7 processorn, men det kvittar väl vilken cpu man har sålänge man har radeon 4850?
Jag har 3.06ghz core2duo cpu'n.

De nämner bara i7, men faktum verkar vara att alla grafikkort (åtminstone alla ATI) får sina drivisar uppdaterade, alltså alla iMacar från de sista 3-4 åren. Jag är sjukt spänd på att dessa ska släppas, då en kille på macosrumors precis postat resultat för en iMac 2,4 GHz med ATI radeon 2600, precis samma som jag har. Tar mig friheten att posta före- och efter-resultaten här, så ni får se vilka skillnader vi snackar om...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-08-20 22:30
Ursprungligen av Anders Båth:

De nämner bara i7, men faktum verkar vara att alla grafikkort (åtminstone alla ATI) får sina drivisar uppdaterade, alltså alla iMacar från de sista 3-4 åren. Jag är sjukt spänd på att dessa ska släppas, då en kille på macosrumors precis postat resultat för en iMac 2,4 GHz med ATI radeon 2600, precis samma som jag har. Tar mig friheten att posta före- och efter-resultaten här, så ni får se vilka skillnader vi snackar om...

Jag kollade hushållets likadana 24-tummare som jag gjorde det där testet på förra veckan, då visade värdena under 400, efter grafikuppdateringen som kom häromdagen blev resultatet runt 650 på 1920x1080 så det är en förbättring, sonen lirar ju CS på den genom BootCamp (Steam) men nu verkar det duga genom det riktiga, så jag raderade BC:D.
Och genom Paralells går också bra med CS (Steam), tycker jag iallafall...:$

Ingen som vet när dem ska släppa drivisarna?

Ingen vet väl, men det är väl ganska troligt att de släpps inom några veckor iom 10.6.5.
Själv har jag testat installera de nya drivrutinerna nu (och denna gången kraschade inte datorn!). Jag får motsvarande prestanda-ökning som ses på de bifogade bilderna ovanför. Testade också att timedemo:a några Steam-spel, men där var ökning väldigt marginell (5-20% ökning på TF2 och HL2), men som rbarris skrivit på steamforumet så behövs spelen optimeras för att kunna nyttja de nya drivisarna. Hade ju dock vart trevligt om alla spel ökade med 50% mer FPS direkt, men det kanske är att hoppas för mycket. Speciellt synd är det ju på spel man gillar men som inte längre uppdateras (har en drös bilspel som jag gärna kör igen och igen).

Om man får sådan ökning så hoppas jag att Mafia 2 optimeras för dom drivrutinerna så man kan lira med ännu finare grafik

Ursprungligen av MrParanoid:

Om man får sådan ökning så hoppas jag att Mafia 2 optimeras för dom drivrutinerna så man kan lira med ännu finare grafik

Antar att det är grafikuppdateringen min dator nyss hittade som är de nya drivrutinerna ni pratat om ?

About the Snow Leopard Graphics Update

Japp, enligt uppgift så ska den uppdateringen innehålla de nya drivrutinerna

Sweet! Bara och längta till nästa fredag då man får mafia 2!!

1
Bevaka tråden