Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar äntligen Mac Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket företag som helst. Igår hämtade en kompis sin taxi-bil som reparerats - en liten struntsak; nota: 14 000 kr. Plus moms. En bonde i mellansverige som jag också känner köpte en ny traktor (med system) förra sommaren; nota: 1 280 000 kr. Plus moms.

Ursprungligen av studiox:

Vem faan har råd att köpa en 512G SSD idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 12:29
Ursprungligen av studiox:

Det här är ju "intressant":

512 GB solid-state-enhet [+ 12.495,00 kr]

Vem faan har råd att köpa en 512G SSD idag?

Dessutom beror på vilken business man är i. Sitter du och video redigerar/post producerar så kan dessa 12500:- kännas som en struntsumma. För en normal inkomsttagare privat så kanske det känns lite nog mycket

  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 12:55
Ursprungligen av 20hz:

Dessutom beror på vilken business man är i. Sitter du och video redigerar/post producerar så kan dessa 12500:- kännas som en struntsumma. För en normal inkomsttagare privat så kanske det känns lite nog mycket

Råd kanske var fel begrepp. Jag är egen konsult och klarar mig rätt bra. Skulle kunna köpa en dator för 300.000 utan att det skulle göra ont. Men det gör jag såklart inte då jag naturligtvis kan spendera dom pengarna bättre på annat håll.

Det jag mest menade med 512G SSD är att det inte kan vara speciellt många fall där du får nytta av en sådan. Alla vet ju att SSD inte är speciellt bra på att Write, vilket du lär göra minst lika många ggr som du läser om du jobbar med Videoredigering. 15k Raptor diskar är fortfarande snabba eller lika snabba på att skriva som SSD och dom kostar 1500, inte 10.000.

Ursprungligen av studiox:

...Alla vet ju att SSD inte är speciellt bra på att Write, vilket du lär göra minst lika många ggr som du läser om du jobbar med Videoredigering...

Så här skriver Apple om SSD-alternativet på nya Mac Pro:

"Solid-state-enheter har inga rörliga delar och kan läsa och skriva data med hastigheter på upp till 223 MB per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som hårddiskar. Resultatet? Otroligt höga prestanda för ett urval av datakrävande uppgifter, inklusive upp till två gånger snabbare ProRes-videokoding med solid-state-enheter jämfört med hårddiskar"

Jag känner inte till utvecklingen på SSD, men kan det inte vara så att det som "alla vet" är gamla fakta, som kanske inte stämmer idag?

SSD kan vara riktigt snabbt, men det kostar. Anledningen till att en SSD är så snabb beror mycket på att man har flera flash-chip, som i sig inte är särskilt snabba, men som är kopplade parallellt och ibland även raidade. Micron eller OCZ gör de snabbaste just nu verkar det som.

Det är därför SSD med stor kapacitet är snabbare än små.

Men om man går och köper en billig SSD, säg 30-40 GB ~1000 kr, så är skrivhastigheten antagligen inte ens bättre än en snabb hårddisk.

SSD'n har man för OS och apps. Om man proddar video så är 512GB inget att ha - och ska man ha SSD till mediafilerna så måste man ju raida upp 4-8 stycken och det är ju egentligen inte nödvändigt. Billiga snurrande diskar, raid och eSATA/FW800/optiskt löser allt för alla. Det är några år kvar tills man köper SSD för att ha mediafiler på. Åtminstone om vi snackar video och 3D. Man snackar terrabyte i dessa brancher sedan några år tillbaka.

Mac Pro Early 2008 serien gav mest prestanda för pengarna genom tiderna. Undrar om det inte blev något fel med prissättningen där...Motsvarande 8 core 3.2 ghz PC vid samma tidpunkt gick på över 50k och MacPro´n strax över 30k...Brukar vara tvärtom har jag för mig

  • Oregistrerad
  • 2010-08-12 13:43
Ursprungligen av Firechild:

Mac Pro Early 2008 serien gav mest prestanda för pengarna genom tiderna. Undrar om det inte blev något fel med prissättningen där...Motsvarande 8 core 3.2 ghz PC vid samma tidpunkt gick på över 50k och MacPro´n strax över 30k...Brukar vara tvärtom har jag för mig

Min högst amatörmässiga slutsats är att westmere är mycket dyrare. Jag har tittat lite på dell och en sådan burk kostar ju lika mycket. Jag har även tittat lite på att köpa den billgaste burken och själv uppgradera processor genom att köpa det bulk. Besparingen blev någon tusenlapp, vilket tyder på att Apple faktiskt inte tjänar mer pengar på 2010 modellerna än dom gjort på någon annan.

Jag köpte min 2006 för 22.000 har jag för mig, och nu har jag gått upp till 38.000, det känns ju som helt fel utveckling, idag räknar man ju med mer prestanda (uppenbarligen får man det) fast till ett lägre pris (knappast i det här fallet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 13:32

Exakt Firechild, de var extremt prisvärda. Nu ligger Apple i stil med HP men det är ändå en väldigt dyr serie maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 14:13

Vad Apple saknar är en semi-pro desktop baserad på Core i3-7 med mindre uppgraderingsmöjligheter i prissegmentet iMac ligger i. Mac Pro Mini. Överväger seriöst en hackintosh efter att ha sett denna update.

Själv tycker jag dom borde göra om designen snart.

Why fix what is not broken? Designen är den bästa som finns på planeten - kan inte bli så mycket bättre funktionellt. Utseendemässigt är det ju oviktigt - åtminstone mycket, mycket lågprioriterat för proffs. Maskinen har man gömd, i rack eller delvis undanstoppad. Hr man den på skrivbordet så bör man söka vård. Det ser ju groteskt ut. Rubbat på nåt sätt.

Ursprungligen av matteegget:

Själv tycker jag dom borde göra om designen snart.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-14 16:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Maskinen har man gömd, i rack

Sätter du din workstation i ett 19" rack, hur gör du då?

Stående längst ner till vänster - högerom staplar jag externa HDD's (kommer av en slump upp tilla samma höjd som datorn). Ovanför detta sitter div. recorders (SD) och andra grejer som har med video/ljud att göra. Allt stängs inne om jag vill - bakom fet glasdörr. Hela riggen ger knappt ifrån sig ett knyst :-).

Har dock funderat på att bygga en rack på hjul som är halvstorlek - då alla grejerna jag har faktiskt har halvracksmått (t.o.m. DVCpro-bandarna). Då står ju en MacPro perfekt längst ner.

Ursprungligen av studiox:

Sätter du din workstation i ett 19" rack, hur gör du då?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-14 16:26
Ursprungligen av matteegget:

Själv tycker jag dom borde göra om designen snart.

med tanke på att imac sett ut ungefär likadan sen den introducerades, samma sak egentligen med formfaktor på powermac/mac pro. Samma fyrkantiga box.

Själv skulle jag gärna vilja se en macpro som inte är fullt lika hög. Hade varit trevligt med vattenkylning á la fetaste G5 så dom kunde få ner kylflänsarna för processorerna något och köra en inte lika hög burk.

Jo håller med dig men ändå så tycker jag dom borde göra något lite "extra" piffa upp den eller nått liknande det är ändå en apple dator

  • Oregistrerad
  • 2010-08-14 16:28

Säga vad man vill om deras lama OS men nog har dom lyckats med designen iaf. Då har dom också fått plats med ett löstagbart batteri och TVÅ simkortsläsare. Det är faktiskt inte illa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 23:30

Vi har våra MacPro's / G5's i rack också precis som Zimmerman beskriver. 2st står perfekt bredvid varandra i ett 19" rack. Jag skulle inte ha något emot en modell som var rack-monterbar men det är lite over-kill.

Vad man skulle kunna förbättra att nyttjande av utrymmet i maskinen. Fler PCIe platser, fler minnesplatser, fler HDD platser. Det senare skulle göra möjligheten till en intern, ordentlig raid, mycket bättre och kanske ha en raid-kontroller som standard i maskinen med tanke på dess pris. Personligen skulle de kunna skippa utrymmet för 2st 5.25" diskar - 1 CD / DVD / BluRay enhet räcker.

Det har sagt förr men bristen av eSATA och USB-3 är lite synd men det kopplas till designen. Inbyggt eSATA tar bort behovet av ett eSATA-PCIe kort ex.

Ursprungligen av Studiox:

Säga vad man vill om deras lama OS men nog har dom lyckats med designen iaf. Då har dom också fått plats med ett löstagbart batteri och TVÅ simkortsläsare. Det är faktiskt inte illa.

Detta var kanske menat för en annan tråd?

Jepp. Det köper jag (och är lite förvånad över att dom inte satsat på det när dom besvärat sig med att bygga snygg plats för så många diskar). Min tröst är att jag bara har feta HD-videofiler på min RAID som jag kommer att ha inne i MacPron - och då är OSX "mjukvaruRAID" helt okej - t.o.m. riktigt bra.

Ursprungligen av Erik.dv:

och kanske ha en raid-kontroller som standard i maskinen med tanke på dess pris.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 13:10

Vore kul att se några bilder på era 19" macpro's - Även tråden kanske inte borde handla om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-16 10:32

Ett problem är förvisso att 8 diskar kommer dra mer ström och alstra mer värme men ja, de borde kunna göra ett smartare innan-dömme.

Löser en bild senare

Bevaka tråden