Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MX-records för listserver

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man med MX-records i DNS:en för sin listserver.

Man behöver ju MX-records för sin vanliga e-post, men hur tusan gör man med en listserver som ska skicka och ta emot brev?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-08-12 12:30

Jag förstår inte riktigt frågan. Det är ingen skillnad på en listserver och en "vanlig" mailserver DNS-mässigt. En listserver skickar bara lite mer mail förhoppningsvis.

Frågan gör sig nog bara förstådd om man utgår från att man pratar med en nybörjare på DNS-pekningar (mig).

Jag har förstått delar av poängen med MX-records (att de pekar mot den e-postserver som hanterar e-post för domänen). Men jag har svårt att förstå det där med prioritering, och hur den hanterar flera olika MX-records för olika saker.

Är det bara att ha en MX-record för mail. och en för lists. och så är saken biff?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-12 16:14
Ursprungligen av William WM:

Men jag har svårt att förstå det där med prioritering, och hur den hanterar flera olika MX-records för olika saker.

Är det bara att ha en MX-record för mail. och en för lists. och så är saken biff?

Nej, det finns inte MX för olika saker. Mail är mail. Listor är mail, fast med flera mottagare. Däremot så kan en högprioriterad mailserver inte vara nåbar varför man väljer nästa i prioriteringsordning. Svarar inte den fortsätter man med nästa. Och nästa. Men det är bara mail som det handlar om. Hela tiden. Det finns alltså inte olika typer av mail.

Ursprungligen av frazze:

Nej, det finns inte MX för olika saker. Mail är mail. Listor är mail, fast med flera mottagare. Däremot så kan en högprioriterad mailserver inte vara nåbar varför man väljer nästa i prioriteringsordning. Svarar inte den fortsätter man med nästa. Och nästa. Men det är bara mail som det handlar om. Hela tiden. Det finns alltså inte olika typer av mail.

Jao, att listor är mail och inte listor är jag helt med på. Min fråga var just kring problematiken att få e-post som ska till listservern att komma fram till den, och inte hamna hos e-postservern (olika servrar för oss).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-12 16:00

Exempel:

Domänen: servern.se.
MX: mail.servern.se.
CNAME: mail.servern.se. pekar på IP: 62.111.222.333
CNAME: www pekar på IP: 83.444.555.666
CNAME: * pekar på IP: 62.111.222.333

Om du nu surfar in på http://servern.se hamnar på du 62.111.222.333 och om du surfar till http://www.servern.se hamnar du på 83.444.555.666.

Skickar du ett mejl till [email protected] går det mejlet till 62.111.222.333 vilket också mejl till [email protected] gör.

Om du istället sätter MX till www.servern.se. så kommer alla mejlen levereras till 83.444.555.666.

Man har alltså ett MX per domän, vilket sedan slår igenom även på underdomäner.

Vill du ha ett separat MX för en underdomän måste du göra en ny zon i DNS:en för den underdomänen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-08-13 10:53
Ursprungligen av Kalle W:

Exempel:

Domänen: servern.se.
MX: mail.servern.se.
CNAME: mail.servern.se. pekar på IP: 62.111.222.333
CNAME: www pekar på IP: 83.444.555.666
CNAME: * pekar på IP: 62.111.222.333

...

Man har alltså ett MX per domän, vilket sedan slår igenom även på underdomäner.

Är du säker på det? Det enda wildcard RR du har i ditt exempel är ju CNAME, och det gillas inte av MTAs såvitt jag vet.

Ursprungligen av Kalle W:

Vill du ha ett separat MX för en underdomän måste du göra en ny zon i DNS:en för den underdomänen.

Fast i det här fallet räcker det ju att lägga till ett MX RR för listor.servern.se, känns lite overkill att skapa en helt ny zon för det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-14 10:12
Ursprungligen av johanf:

Är du säker på det? Det enda wildcard RR du har i ditt exempel är ju CNAME, och det gillas inte av MTAs såvitt jag vet.

Just det. Fel av mig. Det ska naturligtvis vara A-record i mitt exempel. Ber ödmjukast om ursäkt. Var lite för ofokuserad på tangenterna.

Det var så här jag menade:
MX: mail.servern.se.
A: mail.servern.se. pekar på IP: 62.111.222.333
A: www pekar på IP: 83.444.555.666
A: * pekar på IP: 62.111.222.333

Citat:

Fast i det här fallet räcker det ju att lägga till ett MX RR för listor.servern.se, känns lite overkill att skapa en helt ny zon för det.

Något som, såvitt jag vet, inte är möjligt att göra grafiskt. Men jag kanske har fel?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-08-15 00:31
Ursprungligen av Kalle W:

Just det. Fel av mig. Det ska naturligtvis vara A-record i mitt exempel. Ber ödmjukast om ursäkt. Var lite för ofokuserad på tangenterna.

Det var så här jag menade:
MX: mail.servern.se.
A: mail.servern.se. pekar på IP: 62.111.222.333
A: www pekar på IP: 83.444.555.666
A: * pekar på IP: 62.111.222.333

Ptja, så kan man ju göra. Men då litar du på att min mailservern faller tillbaka till att kika på A RRet när det inte finns nåt MX RR där för ditt wildcard. Det är iofs specat i nån RFC, men jag sätter hellre upp riktiga MX RRs.

Ursprungligen av Kalle W:

Något som, såvitt jag vet, inte är möjligt att göra grafiskt. Men jag kanske har fel?

Det har jag ingen aning om, jag gillar att editera mina zon-filer med vi. Tycker det borde vara rätt basic, som att lägga till vilket RR som helst, bara av en annan typ.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 13:08
Ursprungligen av johanf:

Ptja, så kan man ju göra. Men då litar du på att min mailservern faller tillbaka till att kika på A RRet när det inte finns nåt MX RR där för ditt wildcard. Det är iofs specat i nån RFC, men jag sätter hellre upp riktiga MX RRs.

Nu fattar jag inte, han har ju ett riktigt A record för mailservern. Detta har ju inget som helst med wildcard att göra. Wildcard behöver han i överhuvudtaget inte använda.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-08-15 14:14
Ursprungligen av studiox:

Nu fattar jag inte, han har ju ett riktigt A record för mailservern. Detta har ju inget som helst med wildcard att göra. Wildcard behöver han i överhuvudtaget inte använda.

Jag syftade på: "Man har alltså ett MX per domän, vilket sedan slår igenom även på underdomäner."

  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 15:45
Ursprungligen av johanf:

Jag syftade på: "Man har alltså ett MX per domän, vilket sedan slår igenom även på underdomäner."

Aha, ja om varje lista ska ha en egen subdomän, ganska ovanligt men. Då ska A records fungera som alternativ till MX.

MXs syfte är såklart att ange att mailservern inte finns på samma IP adress som A records.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-08-12 16:04

Använder du dig av Mac OS X servers listserver så måste mejl ställda till listservern gå till den domän som står under Host Name i Mail->Settings->General i SA.

Exempel:
minlista@server.machotellet.se

Det går att ha ett mejlalias men det måste skickas vidare till mailman-namnet@hostname för mejlservern. Görs enklast i /etc/postfix/virtual.

Tackar, nu börjar det klarna!

I så fall löser du problemet enklast genom att sätta separata MX-pekare för enbart listdomänen. I det fallet gör inte prioriteringen man väljer någon skillnad, de spelar bara roll då det existerar flera MX-peare för precis samma domän.

Ursprungligen av Marcus K:

I så fall löser du problemet enklast genom att sätta separata MX-pekare för enbart listdomänen. I det fallet gör inte prioriteringen man väljer någon skillnad, de spelar bara roll då det existerar flera MX-peare för precis samma domän.

Typ så här?

ORIGIN: domän.se
*	A	3600	195.11.22.33
@	MX	3600	1 mail.enheltannandomän.se
@	A	3600	195.11.22.33
www	A	3600	195.11.22.33
ftp	A	3600	195.11.22.44
mail	A	3600	89.11.22.33
lists	A	3600	89.11.22.44
lists	MX	3600	1 89.11.22.44
Senast redigerat 2010-08-13 10:58
  • Oregistrerad
  • 2010-08-15 13:05

Tänk på att du behöver en punk också på slutet:

MX	3600	1 mail.enheltannandomän.se.
1
Bevaka tråden