Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 5 kan inte öppna några fönster

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-13 10:29

Plötsligt vill inte Safari 5 öppna några fönster. När jag avslutar programmet får jag meddelandet: Programmet Safari har oväntat avslutats. ....
Öppnade Firefox och laddade ner 5.0.11 och installerade. Samma resultat! Allt annat fungerar så vitt jag vet.
Hjälp, vad har hänt? Blir jag av med alla bokmärken?

Har du provat att starta om datorn?

Vilken version av OSX kör du?

  • Medlem
  • 2010-08-13 10:55

Har startat om och slängde även den gamla appen innan jag installerade. Kan det finnas någon fil som ligger och bråkar som också ska slängas? OSX 10.5.8

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-13 14:45

Kör du time machine? I så fall skulle du kunna pröva att ta tillbaka systemet till en dag då Safari fungerade.

  • Medlem
  • 2010-08-13 15:45

jag har en 2 veckor gammal kopia på time machine.
Hur gör jag för att bara föra över systemet?. Måste jag lägga över hela härligheten går mycket förlorat. Kör TM för sällan =(

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-13 16:26

I princip så kan du från start-CDn återställa datorn med time machine. Men då återställer du i princip hela systemet vilket låter lite väl drastiskt när det bara är Safari som krånglar.

Att återställa enbart Safari lär inte hjälpa om inte en omistallation hjälper. Men det finns en möjlighet (vet någon om det är så) att när man väljer ett program så letar Time Machine även rätt på plist filer o.d. som är associerade till Safari och återställer även dessa.

Lite info finns i den här länken Grunderna i Mac: Time Machine

Om jag var du skulle jag vänta lite längre och se om någon har något bättre förslag innan jag satte igång.

Glöm inte att backuppa viktiga filer från de senaste veckorna en extra gång innan du startar.

Lycka till!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-13 16:50

Jag skulle stänga Safari, gå till användarnamn - Bibliotek - Preferences och flytta ut alla filer som heter com.apple.Safari.någonting.
Starta sedan Safari och se om det fungerar. Om det funkar, kan du ju flytta tillbaka filerna en efter en och se vilken som är korrupt.

  • Medlem
  • 2010-08-13 17:10

Stig, tack för ide´n. Fanns bara två filer där som genast återskapades när jag startade Safari. Problemet kvarstår.
Andas, börjar backuppa så länge så får vi se.

Du kan försöka isolera problemet till felaktiga preferences eller plug-ins genom att skapa en ny "ren" användare och testa om Safari funkar där.

Här fins lite andra tips.

  • Medlem
  • 2010-08-14 17:06

Har skapat "ren" ny användare. Hjälper inte!
Har kontrollerat HD. Inget fel!
Har laddat ner Safari 5.0.1 på nytt. Hjälper inte.

Funkar Safari 5.0.1 ordentligt med OSX 10.5.8?
Hur hittar jag en lite äldre Safari?
Kan jag ha fått in virus eller annat skit?
Funkar det att köra time machine nu som BU och sedan gå tillbaka till föregående BU och återställa datorn?
Om jag går in i Time Machine och markerar Safari i en tidigare Back Up, återskapas bara Safari då eller återskapas allt från den BU:en?

Jag tror att Safari 5 ska fungera med 10.5.8. Men inte om du Cosmopod (Apple - Support - Discussions - Safari 5 don't work on 10.5.8 ...).

Time Machine återställer bara de filer du markerat. Jg har iofs inte testat md Safari, men med vanlga filer funkar det så.

  • Medlem
  • 2010-08-14 23:14

PUUUU!
Har slängt safari 5 och återskapat 4.0.5 via Time Machine.
Allt funkar! Alla bokmärken kvar! Stor lättnad:)
Tack för all hjälp.
Återstår bara varför det blev såhär.

1
Bevaka tråden