Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket kostar det att utveckla en sån här app?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet projekt på gång där man ska kunna skicka information till en sida samt kunna få information baserad på vart du är/gps.

Hur mycket tid kan det behövas för att utveckla en sådan app och hur mycket skulle det kosta?

Flyttade tråden till korrekt forumdel.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-07-25 15:26
Ursprungligen av klarabara:

Jag har ett litet projekt på gång där man ska kunna skicka information till en sida samt kunna få information baserad på vart du är/gps.

Hur mycket tid kan det behövas för att utveckla en sådan app och hur mycket skulle det kosta?

Jag antar det är en iPhone-app?

Jag skulle vilja säga att det beror till välidgt stor del på hur gränssnittet mot användaren ska se ut? Är det mycket information ska användaren ska ange? Vilken typ av information? Ren text? Siffror? Urval från en lista? osv.

Ska informationen som baseras på GPS-positionen presenteras med en karta? Standard google-karta med möjlighet att se mer i en speciell vy?

Sidan som man ska skicka information till, är den klar? Hur ser gränssnittet ut där? Ska appen simulera en web-läsare?

Jag har gjort en liknande app och att få en enkel prototyp som fungerar hjälpligt går nog på ett par dagar, men som sagt det beror väldigt mycket på vilka svar ovanstående frågor får.

Kostnaden beror på vem som gör jobbet förstås. Svårt att uppskatta. Beror på om du står för arbetsgivaravgift och avlönar någon eller om du hyr in en konsult?

Ja jag antar att det är många såna här frågor som ska besvaras först. Jag ska härmed göra ett försök.

Det ska i första hand vara för iphone. Vad som gör det här till en krånglig beskrivning är att jag inte har en iPhone -ännu.

Inge vidare mycket information ska anges, gps-koordinater kan kanske komma in automatiskt med bilden?
Kort text, som ett tweet nästan. Ska bara vara en karta, helst inte googles.

Sidan som man ska skicka till är inte klar, den ska utvecklas i fas ett och sedan ska appen komma in och i mesta möjliga mån vara som sidan.

Jag ska söka ett slags stipendie för att utveckla dessa två delar och därför behöver jag veta hur mycket det skulle kunna dra iväg på.

  • Medlem
  • 2010-07-25 17:07

Det brukar ha en tendens att dra iväg när det gäller kostnaderna. Ju mer man rotar i en idé desto mer inser man måste göras.

Det här är alltså en app där användarna skickar in info (text) till en web-sida och sedan ser andra användare i närheten den info? Då har vi en liten databas som ska hålla reda på all inskickad info. Hur länge ska infon finnas kvar i databasen? För evigt eller ska den tas bort efter en viss tid?

Att använda googles karta är busenkelt att använda en annan karta är betydligt knepigare.

Ska appen vara publik och finnas på AppStore? Då krävs lite administration där för att få upp appen (såvida inte någon gör det som redan har avtal klart med Apple).

För att göra en bra uppskattning på kostnaden behövs mer detaljerad info. Jag kan säga ett ungefärligt pris men prisintervallet blir stort på grund osäkerheten. Säg att det är 20-80 timmars jobb. En vild gissning bara. Säg att du anlitar någon som tar mellan 300 och 700:-/timme exkl moms. Då ligger priset mellan 7.500:- och 70.000:-. Och det svaret blir du inte gladare av antar jag?

Jo jag inser att det drar iväg, det kommer det garanterat göra hursom. Men ja, jag vill bara ha ett hum om kostnaderna och hur lång tid det kan ta att göra något sånt här. Då kan det kosta runt 70'000, det är ändå bättre än 200'000?

Som sagt, jag behöver bara en grov-räkning, det mer exakta budgeten får jag lägga när jag fått finansiering.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-05 17:19

Svårt att säga utan mer exakta specar, återkom med det så är det nog lättare.
Har sedan ett par veckor börjat med programmering till iphone och det är onekligen kul

Vi har lite andra projekt som gör liknande grejer. Så vi har återanvändbar kod som skulle kunna reducera kostnaden lite. Men fortfarande, det är nästan omöjligt att säga utan en gui-mockup och lite information om hur server-apierna ser ut.

/Fredrik

Mjo. Kanske vart lite för allmänt i beskrivningen.

"server-apierna"? vad är det för något?

Ursprungligen av klarabara:

Mjo. Kanske vart lite för allmänt i beskrivningen.

"server-apierna"? vad är det för något?

Ett tips är att försöka agera lite som en beställare. Kör med Balsamiq Mockups eller med OmniGraffle för att få upp en överblick av vad som skall göras och vad som skall ingå i applikationen. Därmed kommer utvecklare att få en bättre bild av vad du vill lyckas med och därmed få en bättre uppskattning. Kom ihåg att bryta ner varje del som ska göras i små bitar, enklast kanske bara är att få fram en applikation snabbt. För att sedan bygga ut den. Kör på good enough, det är mina five cent!

Uppskattning är ju just bara en uppskattning av timmar och pris. Slutnotan brukar oftast blir större.

Server-apierna = API för servern som appen ska "prata" med. Se Application Programming Interface - Wikipedia

Ahhh... nu var det en pusselbit som började hamna rätt!

superbra tips! ska jag verkligen dyka ner i!

Ursprungligen av klarabara:

Jag har ett litet projekt på gång där man ska kunna skicka information till en sida samt kunna få information baserad på vart du är/gps.

Hur mycket tid kan det behövas för att utveckla en sådan app och hur mycket skulle det kosta?

Har du fått koll på kostnaden? Jag har hittat lite information bl a här.

FAQ - apps@cikado - Apputvecklare - Vad kostar det att köpa en app?
Bygga app för iPhone, iPad eller Android « Appanero, apputvecklare Uppsala

Nä, det vart ett nedlagt projekt men det är ju ändå bra med referensramar!

1
Bevaka tråden