Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut DNS Strul

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har skitskumma problem med att komma ut på nätet ibland

För att komma ut på nätet när jag är hemma och anslutet via Wifi
så måste jag öppna Mail och klicka på "Hämta e-post" för att kunna komma ut på nätet
men jag kommer alltid åt ex Googoe via IP-nummer Google

Med mobilt bredband blir det värre
ibland kan jag tvinga igång det genom att först ansluta via Wifi till min HTC telefon
och sedan kan jag ibland få igång mitt trådlösa från Tre

Men även här så funkar alltid Google via Google

Hilfe

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 14:11

Mer info behövs! Operatör, typ av anslutning, modell på modem, inställningar i modem/router, inställningar i datorn, modell på datorn, version på OS X. Annars kan vi bara roa oss med gissningar...

Ursprungligen av frazze:

Mer info behövs! Operatör, typ av anslutning, modell på modem, inställningar i modem/router, inställningar i datorn, modell på datorn, version på OS X. Annars kan vi bara roa oss med gissningar...

Fast bredband = Banhof
3G = Tre

Men det spelar inte så stor roll så jag har samma problem vart än jag testar
har även provat andra DNS som ex. Googles, men det funkar inte heller

Datorn är en Macbook pro 13" OSX 10.6.4

  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 19:05
Ursprungligen av frazze:

Mer info behövs! Operatör, typ av anslutning, modell på modem, inställningar i modem/router, inställningar i datorn, modell på datorn, version på OS X. Annars kan vi bara roa oss med gissningar...

Nu överdriver du nog lite, modell på modem påverkar väl knappast dns funktionen? Eller menar du att det finns defekta modem som påverkar DNS inställningar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 19:25
Ursprungligen av studiox:

Nu överdriver du nog lite, modell på modem påverkar väl knappast dns funktionen? Eller menar du att det finns defekta modem som påverkar DNS inställningar?

Visst finns det defekta och inkonsekventa modem/routrar! Jag har sniffat trafiken på en Netgear WGR614 och en Netgear DG834G (tror jag det var) och fanns att den olika funktion och trafikmönster för DHCP. Trots att det är samma tillverkare. Och trots att det är samma funktion.

Men frågan om modell är viktig för man kan mycket väl komma till den punkten att man måste googla på modellen för att se om det finns någon bugg i gammal firmware eller inställning som är viktig.

Å andra sidan kan vi väl säga som så att den frågan om modell är väl inte så betungande om man får gratis hjälp på nätet. Av svensktalande användare. E'ru inte lite snål nu, va...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 14:12

Du kan prova att ställa in fast DNS till 8.8.4.4 samt 8.8.8.8
Dessa tillhandahålls av Google för de ville se till att alla har möjlighet till snabba DNSer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 15:31

Du har fortfarande obesvarade frågor: inställningar i modem/router och dator. Dessa brukar vara orsaken till att den fungerar dåligt med namnuppslagningen. I synnerhet som du säger att Googles DNS inte avhjälper problemet.

Sedan kan du också för utveckla "funkar inte heller". Det är ett väldig luddigt och oexakt begrepp som inte hjälper oss andra.

Sist men inte minst så undrar jag vad det står i Bahnhofs guide för inställning av din Internet-anslutning. Har du följt den till punkt och pricka?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-09 18:32

Eftersom du ansluter via Wi-Fi har du logiskt sett en egen router hemma. Det du beskriver låter mycket sannolikt som att du har ett DNS-problem.

Kolla att du har fast DNS, enligt nummer ovan, angivet BÅDE i routern och i datorn. Alternatvivt skriver du i datorn routerns IP-nummer som DNS och Googles DNS eller Open DNS ip-nummer i routern.

Det skall fungera.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 19:07
Ursprungligen av Norcomp:

Har skitskumma problem med att komma ut på nätet ibland

För att komma ut på nätet när jag är hemma och anslutet via Wifi
så måste jag öppna Mail och klicka på "Hämta e-post" för att kunna komma ut på nätet

Så om du kommer hem, öppnar safari och försöker surfa så kommer du inte ut i överhuvudtaget? korrekt?

För att kunna surfa med exempelvis safari så måste du starta Apple mail och klicka på "hämta e-post" också så fungerar allt helt plötsligt?

Ursprungligen av studiox:

Så om du kommer hem, öppnar safari och försöker surfa så kommer du inte ut i överhuvudtaget? korrekt?

För att kunna surfa med exempelvis safari så måste du starta Apple mail och klicka på "hämta e-post" också så fungerar allt helt plötsligt?

I Mitt fall så är det Firefox, men ja visst precis som du säger
Internet fungerar inte förens jag har startar Mail och klickat på Hämta e-post

Ibland är det så illa att jag måste stoppa i nätverkskabeln
när jag kommit ut på nätet via kabel så kan jag rycka ur den och fortsätta med Wifi

Mycket skumt är det och som sagt så spelar det ingen roll vilken internetleverantör eller bredbandsrouter jag använder, och även med det mobila bredbandet så strular det

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 23:29

Då låter det ju mer som att du har problem med inställningarna på din dator än att operatör och nätverksutrustning strular. Du får gärna berätta vilka inställningar som du har gjort i dator och i router så ska vi titta vidare på ditt problem!

Ursprungligen av frazze:

Då låter det ju mer som att du har problem med inställningarna på din dator än att operatör och nätverksutrustning strular. Du får gärna berätta vilka inställningar som du har gjort i dator och i router så ska vi titta vidare på ditt problem!

Ja nått är självklart fel i datorn
jag har inte gjort några inställningar alls, bara startat datorn och anslutit till mitt nätverk hemma

mitt mobila installerade sig själv och jag har inte gjort några ändringar

Borde jag inte kunna se nått i loggen ?
jag kan ju som sagt alltid komma åt Google via IP adress men inte via domänadress
så uppkopplingen funkar ju egentligen , men vill inte riktigt som jag vill

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 23:49

Jorå, du har ju gjort inställningar: angivit basstationens ID och krypteringsmetod samt nyckel. Dessutom har du ju rimligen gjort inställningar i din router/modem som ansluter dig till Internet via Bahnhof. Snälla - jag försöker att hjälpa dig. Är det då för mycket begärt att du svarar på dom frågor som jag ställer? Dessutom skulle jag vilja få en skärmdump eller att du skriver av inställningarna för trådlös anslutning (Airport).

Angående loggar så ska du självklart kolla om det står något där! Inga garantier, men klart värt ett försök. Allt information som beskriver hur din dator, anslutning etc är inställd kommer att leda oss framåt. Det är därför som jag så envist fortsätter att tjata om information...

  • Oregistrerad
  • 2010-08-10 01:07

frazze: Vad har du för teorier om att enda sättet att komma ut på Internet är att starta en POP eller IMAP session till en mailserver? På vilket sätt kan/borde det öppna upp för annan trafik?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-10 08:18
Ursprungligen av studiox:

frazze: Vad har du för teorier om att enda sättet att komma ut på Internet är att starta en POP eller IMAP session till en mailserver? På vilket sätt kan/borde det öppna upp för annan trafik?

Ingen alls, faktiskt. Det jag vill/behöver se är vilka inställningar TS har för namnuppslagning. För TS har upptäckt att det räcker (bla?) med att hämta epost. Vilket [ofta] i praktiken bla betyder att TS gör en namnuppslagning. Namnet kan ju iofs också vara cachat och då handlar det bara om ytterligare IP-trafik. I annat fall så går det alltid att köra med IP-adress i Safari(?) direkt. Så konnektivitet finns redan från början. Och beteende är likadant på TS mobila bredband vilket får mig att ana att vi kan utesluta modem/router respektive 3G-dongle...

Jag försöker alltså ta reda på varför TS kan få igång sin Internet-anslutning genom att köra emailprogrammet. Troligen skulle TS få samma beteende om han körde Safari eller vilket annat program som helst som genererar IP-trafik.

Dessutom så har vi ingen aning om hur TS är ansluten till Internet via Bahnhof. Är det ADSL, LAN, stadsnät? Utan det tar det längre tid om jag skulle gå in hos Bahnhof och försöka gissa mig till vilka inställningar som gäller för TS och vad TS ska leta efter.

Börjar du - studiox - förstå nu varför det finns några ganska relevanta frågor som behöver besvaras? Det är också bättre att få sovra i informationsflödet än att vara svältfödd på detsamma...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-10 02:21

Det hade varit intressant att veta vilken IP-adress och vilken DNS datorn får när du kopplar upp dig via bredbandet. Har du en router?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-10 08:22

@TS: Just det. Vi som hjälper dig undrar vilken inställning som du har för DNS (namnuppslagning)?

Senast redigerat 2010-08-12 13:40

Skall försöka svara på så många frågor som jag bara kan nu
eftersom det kan ta ett bra tag tills jag får uppkoppling igen

Sitter på landet nu, och har ingen möjlighet till att "tjuvkoppla"
dvs, peta i en nätverkskabel för att få det att fungera
utan här måste jag koppla upp mig med mobilen för att sedan försöka att byta till mitt mobila bredband, men det är ju inte alltid det fungerar

Bilder på mina inställningar för det mobila
Dropbox - Photos - Online backup, file sync and sharing made easy.

Citat:

Jorå, du har ju gjort inställningar: angivit basstationens ID och krypteringsmetod samt nyckel.

Njae, ingen basstations id
snarare konfigurerat upp routern och anslutit till den
kan tilläggas att 3 maskiner är anslutna utan problem

Bredbandsleverantören är Banhof, fiber in i huset 100/100MBit
har en blå nätverkskabel från leverantören som kommer ut i garderoben, denna går via någon "okänd burk" till min D-Link DIR655:a

Citat:

Dessutom har du ju rimligen gjort inställningar i din router/modem som ansluter dig till Internet via Bahnhof.

Njae, jag har pluggat in routern
sedan jag har självklart konfigurerat upp den för trafik som IP-telefoni m.m
men det hör inte hit då jag har problem över allt

Citat:

Snälla - jag försöker att hjälpa dig.

Jo jag tror dig, svarar kanske lite kort då jag suttit på mobil upkoppling

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 00:59

Om du ska koppla upp dig via bredbandet via routern så ska du inte använda 3g-modemet, utan istället så ska du koppla upp dig via AirPort d v s wifi.

Men när du använder ditt 3g-modem från Huawei så får du väl knappa in telefonnummer, användarnamn och lösenord. Och sedan ringa upp med den.

Ursprungligen av Macus:

Om du ska koppla upp dig via bredbandet via routern så ska du inte använda 3g-modemet, utan istället så ska du koppla upp dig via AirPort d v s wifi.

Men när du använder ditt 3g-modem från Huawei så får du väl knappa in telefonnummer, användarnamn och lösenord. Och sedan ringa upp med den.

Nej självklart använder jag inte 3G-modemet när jag kopplar upp mig hemma med routern
det jag menar är att det inte funkar oavsett uppkopplingsmetod

Idag har jag bråkat en halvtimme innan jag lyckats komma ut på nätet med 3G modemet
jag kommer ju iofs åt nätet, men då bara via IP-nummer

kan inte förstå vad som är fel
kan som sagt komma åt sidor via IP-nummer men inte via domänadress
kan pinga IP-nummer men inte domän, kan köra tracerout av IP men inte av domän

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 22:59
Ursprungligen av Norcomp:

Nej självklart använder jag inte 3G-modemet när jag kopplar upp mig hemma med routern
det jag menar är att det inte funkar oavsett uppkopplingsmetod

Idag har jag bråkat en halvtimme innan jag lyckats komma ut på nätet med 3G modemet
jag kommer ju iofs åt nätet, men då bara via IP-nummer

kan inte förstå vad som är fel
kan som sagt komma åt sidor via IP-nummer men inte via domänadress
kan pinga IP-nummer men inte domän, kan köra tracerout av IP men inte av domän

Det tyder på att du inte har kontakt med någon DNS som översätter IP-nummer till domännamn. Kolla i inställningarna vilken DNS du har. Troligtvis ingen alls.
Ta då reda på vilken DNS din ISP har och knappa in den manuellt, ifall du inte får den automatiskt. Du kan även prova med 8.8.8.8, som någon annan föreslog.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-12 01:01

Om du kör terminalen vad ger dig följande?

ifconfig

samt

nslookup
(sen skriver du "server" och trycker enter)

Ursprungligen av studiox:

Om du kör terminalen vad ger dig följande?

ifconfig
samt
nslookup
(sen skriver du "server" och trycker enter)

Testade både när nätet fungerar och när det inte gör det
jag ser ingen skillnad

Funkar

lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet6 ::1 prefixlen 128
inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280
stf0: flags=0<> mtu 1280
en0: flags=8822<BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 64:b9:e8:bc:1a:7c
media: autoselect (<unknown type>)
en1: flags=8823<UP,BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 00:26:bb:17:e3:03
media: <unknown subtype> (<unknown type>)
status: inactive
fw0: flags=8822<BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078
lladdr 64:b9:e8:ff:fe:bc:1a:7c
media: autoselect <full-duplex>
status: inactive
ppp0: flags=8051<UP,POINTOPOINT,RUNNING,MULTICAST> mtu 1440
inet 95.209.10.105 --> 10.64.64.64 netmask 0xff000000

Funkar inte
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet6 ::1 prefixlen 128
inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280
stf0: flags=0<> mtu 1280
en0: flags=8822<BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 64:b9:e8:bc:1a:7c
media: autoselect (<unknown type>)
en1: flags=8823<UP,BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 00:26:bb:17:e3:03
media: <unknown subtype> (<unknown type>)
status: inactive
fw0: flags=8822<BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078
lladdr 64:b9:e8:ff:fe:bc:1a:7c
media: autoselect <full-duplex>
status: inactive
ppp0: flags=8051<UP,POINTOPOINT,RUNNING,MULTICAST> mtu 1440
inet 109.58.62.201 --> 10.64.64.64 netmask 0xff000000

Funkar
Default server: 80.251.201.177
Address: 80.251.201.177#53
Default server: 80.251.201.178
Address: 80.251.201.178#

Funkar inte
Default server: 80.251.201.177
Address: 80.251.201.177#53
Default server: 80.251.201.178
Address: 80.251.201.178#53

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-12 16:01

Har du gjort som det står här hos Bahnhof? Som jag förstår instruktionen fungerar inte Bahnhofs Internet-anslutning problemfritt om du inte gör som dom säger.

Ursprungligen av frazze:

Har du gjort som det står här hos Bahnhof? Som jag förstår instruktionen fungerar inte Bahnhofs Internet-anslutning problemfritt om du inte gör som dom säger.

Nej har inte läst vad som står där, och ser ingen jag borde läsa där heller
som sagt tidigare så har jag 3 maskiner som rullar utan problem med Bahnhof

men min MBP funkar dåligt med alla bredbandsleverantörer så felet måste ligga djupt inne i min maskin

  • Oregistrerad
  • 2010-08-13 11:42

Det är en skillnad

inet 95.209.10.105 --> 10.64.64.64 netmask 0xff000000 
inet 109.58.62.201 --> 10.64.64.64 netmask 0xff000000 

Tydligen verkar du få två olika IPs iaf. Även om det kanske inte är någon stor skillnad. Båda dessa adresserna är till ditt 3G modem.

Om du kastar din 3G dongel och testar utan den hur ser det ut då? Se till att alla "nätverkskort" (dom till vänster) är avstängda förutom Airport (om det är det du anväder)

Hur ser det ut om du använder Ethernet kabel istället?

OSX har ju inbyggt stöd (iom 10.6) för flera default gateways. Kan du kolla vad en route visar?

netstat -r

1
Bevaka tråden