Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Time Capsule ta skada av att stå nära en högtalare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en Time Capsule och den bästa placeringen är väldigt nära min tv och därmed även nära mina Cerwin Vega-golvhögtalare. Finns det någon risk för att högtalarnas magnetfält kan skada hårddisken på något vis?
Jag lät min förra MacBook stå på en av högtalarna när jag hade den kopplad till tv:n under en period, varpå hårddisken totalförstördes. Jag vet inte om det var det som var orsaken, men jag vill inte göra om samma misstag igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-12 16:10

Jag kan ingenting om detta men så jäkla stort magnetfält från högtalare är där väll inte? Kanske om man sitter på 15" eller något men annars tycker jag det låter för mycket.

Att din hårddisk i datorn tog skada av att stå på högtalaren kanske mer berodde på vibrationerna som den fick utstå pga musiken du spelade

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-12 16:33

Jag har haft problem jag med. Inget jag kan säga till 100% att de är pga högtalaren, men jag har alltid trott det vart orsaken, o sen jag undvek det tillsammans, så har de aldrig vart ngt problem mera.

Me andra ord, jag skulle undvika det, men de är jag som sagt

Fältet avtar med kvadraten på avståndet. Dubbelt avstånd = en fjärdedel kraftfält.

Kan du få en halvmeter till högtalaren så är du nog fullständigt säker.

Är inte detta märkligt? De kraftigaste(?) magneterna man kan hitta sitter ju i hårddiskarna själva (neodymium), för att hålla läsarmar å annat i schack.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-12 17:40

Är väl inte märkligt alls? Magneter funkar bra när dom kommer överens på rätt sätt. Sätter du där emot ihop två magneter med polerna inte kommer överrens, så har du ju väldigt svårt o få dom o göra vad dom ska.

Möbleringen gör det svårt för mig. Jag kan få den max 30cm från högtalarna. Man borde väl kunna få ett definitivt svar från Apple?

Men högtalarnas magneter sitter ju exakt mitt i högtalarkonen, du har säkert en bra bit att lägga på till dina 30cm.

Kan du fixa ett bokhyllestöd i metall att sätta emellan? Det borde ju knäcka ett magnetfält.

Det var mitt ögonmått som sa 30cm. Nu när den är på plats mäter jag 50cm från ytterkant till ytterkant mellan Time Capsule och högtalare. Hoppas det räcker. Jag kontaktar nog Apple för att vara på den säkra sidan. Tack för alla svar!

[ATTACH]26168[/ATTACH]

Borde ju räcka, jag hade blivit nervös vid 10....
Nu har du femdubbla, vilket ger fält på 1/25 del av det på 10........

1
Bevaka tråden