Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem ominstallera OS X (Tiger) på alu PB 667 MHz

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får meddelande att operativsystemet ej går att installera på hårddisken. Har originalskivan (tiger), PB är omformaterad OS Extended. Vad är problemet?

Tack på förhand!

Hur lyder felmeddelandet mer exakt?

Vad menar du när du säger "originalskivan"?

- En grå installations-/återställningsskiva som medföljt någon dator?
eller
- En s.k. "retail-skiva", dvs en skiva som är köpt i butik?

Om det är en "retail" så ska det fungera.
Om det är en skiva som medföljt en viss datormodell, så fungerar den förmodligen bara på just den datormodellen.

Felmeddelandet när jag väljer målplats lyder:
"Du kan inte installera MAC OS X på den här enheten. MAC OS X kan inte startas från den här enheten."

Ja, det är en retailskiva!

Hur är skivan formaterad?

Kan det kanske vara en ny disk som inte är formaterad alls?
Eller en disk som tidigare använts i en annan dator, och som är felformaterad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 09:46

Hade du Mac OS X 10.4 installerad innan eller uppgraderar du? Det skulle kunna vara att du glömt att installera någon firmware som krävs för Mac OS X 10.4.

Gamla disken kraschade. Monterat i ny disk och installerade Leopard. Körde den ytterliggare ett år. Skrev sedan över den med nollor och formaterade disken MAC OS Extended.

Firmwaretanken har slagit mig och jag har kollat upp det. Fattar bara inte hur man nu skulle kunna installera firmware utan OS?

Ursprungligen av johanohlsson:

...och formaterade disken MAC OS Extended.

Det kanske blev fel partitionstabell när du formaterade.

Kör Skivverktyg från installationsskivan och kolla så att det är "Apple Partition Table", och inte "GUID".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kanske blev fel partitionstabell när du formaterade.

Kör Skivverktyg från installationsskivan och kolla så att det är "Apple Partition Table", och inte "GUID".

Yes!!! Där satt den! Det var fel partitionstabell! Nu installerar den som aldrig förr!

Tusen tack till er alla för proffsig och snabb hjälp. När det är installerat och klart skall den hem till mormor och morfar som äntligen skall ta klivet ut på internet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 10:21
Ursprungligen av johanohlsson:

Firmwaretanken har slagit mig och jag har kollat upp det. Fattar bara inte hur man nu skulle kunna installera firmware utan OS?

Det skulle vara om du kunde installera en äldre version av Mac OS X först, kanske Mac OS X 10.3 och se om det finns några uppdateringar du missat. Men kolla Jespers tips först, sedan kollar du Apple support sidor om firmware.
Den här tex: PowerBook G4 Firmware Update 4.2.9: Information and Download

1
Bevaka tråden