Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använarkonton på en annan partition eller skivenhet än systemet?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är på gång att installera en stor hårddisk i en gammal beige G3 med OS X 10.2 och vet att systemet måste ligga på en egen partition som är mindre än 8 GB. Att systemet och användarkonton ska rymmas på 8 GB känns trångt i längden. Kan man på något sätt placera användarkontona på en annan partition än systemet eller krävs OS X Server för detta.

För att flytta Users-katalogen från en partition till en annan så knackar du följande i Terminalen. Ersätt bara användarnamn med det namn som användarens katalog har och nyPartition med namnet på den enhet som du vill att katalogen skall ligga på.

sudo ditto -rsrc /Users /Volumes/nyPartition/Users
(Kopiera hela Users katalogen (inkl resurser) till den nya skivan/partitionen)

sudo niutil -createprop / /users/användarnamn home /Volumes/nyPartition/Users/användarnamn
(Ställ om systemets pekare så att systemet "tittar" efter hemkatalogen på rätt ställe.)

Logga ut och in en gång och kolla att den nya hemkatalogen funkar, kör sedan nästa kommando för att städa upp och snygga till saker och ting.

sudo rm -dr /Users
sudo ln -s /Volumes/nyPartition/Users /Users

(Ta bort den gamla Users-katalogen från systempartitionen och skapa en länkfil som pekar från systempartitionen till det nya stället där hemkatalogen ligger. Detta för att nya användare som du lägger till efteråt skall hamna på rätt ställe, annars skapar systemet bara en ny Users-katalog på systemskivan.)

Har kört på ovan sätt många gånger (testade det återigen alldeles nyss bara för att vara riktigt säker på vad jag pratar om) och har inte haft några som helst problem. Ett varningens ord bara...om du känner dig osäker på något av ovan nämnda kommandon, DRA EN BACKUP PÅ HEMKATALOGEN INNAN DU GÖR NÅGOT, IFALL DET SKULLE GÅ SNETT!!

Men om du bara är nogrann med alla mellanslag och snedstreck så skall det som sagt inte vara några problem.

Lycka till!!

Bra förklaring! En sån skulle man ha i en 99mac-FAQ för frågan lär återkomma.

Snygg förklaring, men en fråga till uppstår:

Om man placerar systemet på en mindre partition (säg 4GB), och användarmappen på en större, bör man inte också se till att swap-filerna hamnar på den större partitionen? Hur gör man det enklast?

Flytta swapen med SwapCop

http://homepage.mac.com/jschrier/index.html

//Mikael

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-29 10:18

Här finns en beskrivning som också är bra. Innefattar såväl flytt av Users, Mail, Applications och Swap.

Har bara använt mig av beskrivningen för Users, och den funkar klockrent.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021011053443661

Tack!
Jag förstod att möjligheten till detta låg gömd någonstans i systemet. Detta var ju utmärkt, då kan man ju tex. formatera om hela systempartitionen och utan att behöva bekymra sig över användarkontona och användarna får gott om lagringsutrymme!

Jag ska fördjupa mig i detta lite innan jag prövar. Bra att veta att det fungerar så jag vet att det är försvarbart att sätta i en ny hårddisk istället för att spara pengarna till en ny dator.

Kommentaren om partition till swapfiler var också intressant, hur fixar man det? En separat partition för systemets swapfiler borde väl vara välgörande för systemets prestanda mht. virtuellt minne.

Tackar och bockar för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 10:54

oojoj, kanske e en dum fråga..men kan man typ flytta mappar i users till en annan disk, har rippat alla mina cds och har dem på en annan disk, det vore ju snygg om man kunde ha ett virtual directory till min externa musikmapp

coolt såna här grejjer men farligt
tänk om man skulle råka skiva över 80 gb mp3 som man inte backat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 11:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Bra förklaring! En sån skulle man ha i en 99mac-FAQ för frågan lär återkomma.

Har sen flera månader tillbaks tipsat Björnström om ett forum där man samlar de bästa genomgångarna för vanliga svar. Det vill säga att den här tråden skulle leda till att man skrev något i stil med
HOWTO: Flytta users till separat partition
och sen så ligger martins inlägg överst.. eventuellt så spärras tråden därefter, eller så låter man användare pumpa på med frågor,svar och kommentarer i samma tråd.

Ser verkligen fram emot ett sånt forum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 11:17

Jag kan ju passa på att fråga en sak jag med.
Finns det någon fördel med att lägga users på en separat HD ?
Jag försökte flytta swap-filen till en separat partition på en annan HD än den som systemet låg på, resultatet blev att swap-partitionen gick i vila och varje gång den skulle användas så behövde HDn varva upp.

Frågan kan väl sammanfattas så här:
Är det någon fördel att lägga /Users på en egen partition på systemdisken, eller bör man även ta steget att lägga den på en egen partition på sin slave-disk?

Största fördelen med att ha Users på en annan disk är ju att om systemet (mot förmodan) skulle krascha helt och hållet eller om du bara känner för att ominstallera det, så behöver du inte fundera på din hemkatalog. Den ligger ju redan på en helt annan plats i tryggt förvar.

Att knuffa över Swappen till en annan disk ger en liten prestandaökning då den inte påverkas av fragmenteringen som systemdisken eventuellt lider av.
SwapCop fixar flytten galant, men man får inte glömma att köra den efter varje systemuppdatering då dessa "nollställer" hela rasket och återskapar swapfilerna på systemskivan.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: revolver:
oojoj, kanske e en dum fråga..men kan man typ flytta mappar i users till en annan disk, har rippat alla mina cds och har dem på en annan disk, det vore ju snygg om man kunde ha ett virtual directory till min externa musikmapp

coolt såna här grejjer men farligt
tänk om man skulle råka skiva över 80 gb mp3 som man inte backat

Jo, visst vore det? Alias har funnits i Mac OS sen ett drygt decennium tillbaka. Ett tips kan ju vara att prova ett sådant! Symlänkar kan du använda i stället, och de skapar man med "ln -s [källfil] [mål]".

Goda nyheter!

Vi har nu i dagarna börjat jobba på ett antal FAQ:s som kommer ligga som "stickies" överst i respektive forum. Ni har säkert lagt märke till ett par trådar som börjar med "Sticky".

Förslag och tips på frågor och svar kan skickas till [email protected]. Vi hoppas kunna publicera de allra första i början av nästa vecka.

[ 29. Januari 2003, 16:47: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 17:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
[...]SwapCop fixar flytten galant, men man får inte glömma att köra den efter varje systemuppdatering då dessa "nollställer" hela rasket och återskapar swapfilerna på systemskivan.

Jag fick rätt mycket finder-crasher efter att ha kört swapcop och dessa minskade dramatiskt efter att ha återställt swapen. Men dock finns krasherna fortfarande kvar. Citerar min finder.crash.log

Date/Time: 2003-01-28 19:33:42 +0100
OS Version: 10.2.3 (Build 6G30)
Host: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Command: Finder
PID: 422

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000004

Dessa crasher fick jag 4-5 om dagen efter att ha flyttat swapen, nu får jag 2 i veckan. Någonting är ju fortfarande fel och det bekymmrar mig enormt. Oerhört störande. Tror att en ramminnesmodul kanke är trasig.
Haglund, du verkade så otroligt kunnig på området så det är därför jag klistrade in en bit av loggen, hoppas på din kunskap

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
[...]SwapCop fixar flytten galant, men man får inte glömma att köra den efter varje systemuppdatering då dessa "nollställer" hela rasket och återskapar swapfilerna på systemskivan.

Jag fick rätt mycket finder-crasher efter att ha kört swapcop och dessa minskade dramatiskt efter att ha återställt swapen. Men dock finns krasherna fortfarande kvar. Citerar min finder.crash.log

Date/Time: 2003-01-28 19:33:42 +0100
OS Version: 10.2.3 (Build 6G30)
Host: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Command: Finder
PID: 422

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000004

Dessa crasher fick jag 4-5 om dagen efter att ha flyttat swapen, nu får jag 2 i veckan. Någonting är ju fortfarande fel och det bekymmrar mig enormt. Oerhört störande. Tror att en ramminnesmodul kanke är trasig.
Haglund, du verkade så otroligt kunnig på området så det är därför jag klistrade in en bit av loggen, hoppas på din kunskap

Tyvärr så säger inte loggen mig så mycket, men har du lagt swappen på en egen disk eller bara en annan partition?

Vilket som så skulle jag nog våga lägga pengar på att disken kan vara skadad (mer eller mindre) så att systemet får skriv/läs-svårigheter när den skall flytta prylar mellan minne och skiva.

Det KAN ju vara en strulig minnesmodul, men jag skulle nog kolla skivan först.

Vad kör du för maskin? Hur många diskar och hur har du fördelat resurserna (dvs vart har du lagt system resp. swap)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 00:10

Tror jag hade findercrasherna innan julafton, då jag fick min nya Hårddisk.

Har en quicksilver 733MHz( 640Mb ram, radeon 8500 mac edition) som jag köpte begagnat. Den har fungerat utmärkt i över ett halvår, men som sagt.. jag misstänker att något är vajse hos hårdvaran.
Jag har en 40GB hd som systemdisk, partitionerad som 30 för system och 10 för downloads, allt för att minska fragmenteringen.
Sedan satte jag i en 80GB efter nyår och partionerade den 1GB-swap och resten till övriga filer. Sen använde jag inte datorn på någon dag tror jag och sedan hade jag massor av findercrasher Efter att ha flyttat tillbaka swappen till systemdisken så minskade crasherna. De försvann helt i några dagar, men nu är de tillbaka lite då och då.
Ska se till att flytta /Users så det blir lättare att installera om systemet, utifall det skulle vara något fel på installationen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-01 19:00

Det gick ju inge bra det här

ivar% sudo ditto -v -rsrcFork /Users /Volumes/Users
Password:
Copying /Users
[as1-5-6:~] ivar%

Min hem-mapp är ca 10GB men efter att ha kopierat den så blev den 802MB .. den kopierade endast "bibliotek", "Dokument" och "Skrivbord".

(har även provat

Citat:

citera:sudo ditto -rsrc /Users /Volumes/nyPartition/Users
(Kopiera hela Users katalogen (inkl resurser) till den nya skivan/partitionen)

vilket gav exakt samma resultat, enligt man-sidorna heter det -rcrsFork)

[ 01. februari 2003, 19:00: Meddelandet ändrat av: ivar ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-01 19:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-01 20:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
Ivar:
prova denna!

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021011053443661

Tack, men det är ju samma länk som du skrev tidigare (var duktigt och kikade redan då)...
Ganska precis vad dom har på skrivit på sin sida använder jag ju mig utav

Så här skriver macosxhints.com
% sudo ditto -v -rsrcFork /Users /Volumes/Users

Jaja, kopierar över för hand som jag brukade göra vid formateringar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 05:08

Nej det här går inge vidare
När jag väl formaterat och fått första kommandot att fungera, ja nä då vill inte nästa..

sudo niutil -createprop / /users/användarnamn home /Volumes/nyPartition/Users/användarnamn

ivar% sudo niutil -createprop / /Users/ivar/ home /Volumes/Users/ivar
niutil: can´t modify home in directory /Users/ivar/: No such directory

Jag som en gång i tiden ansåg att jag hade en rätt stabil grundkunskap... forget about it

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 05:18

Ovanligt att det löser sig den här tiden på dygnet, och i detta tillstånd

Men gick in i NetInfo Manager och ändrade min användares home-dir... får se om det här håller

Min brorsa säger:

ditto funkar inte med låsta filer. För att låsa upp alla filer i /Users kan man använda kommandot:

sudo chflags -R noschg,nouchg /Users

Citat:

ditto funkar inte med låsta filer.

Men det är tydligen fixat i 10.2 säger brorsan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-28 15:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macaddict
... och vet att systemet måste ligga på en egen partition som är mindre än 8 GB. Att systemet och användarkonton ska rymmas på 8 GB känns trångt i längden.

Men hallå, systempartitonen kan faktiskt vara både större och mindre än 8GD!
Det dom menar är att den måste ligga på dom FÖRSTA 8GB på en partionerad hårddisk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Men hallå, systempartitionen kan faktiskt vara både större och mindre än 8GD!
Det dom menar är att den måste ligga på dom FÖRSTA 8GB på en partitionerad hårddisk.

Jag trodde tidigare också att detta bara gällde om man hade en partitionerad hårddisk. Att det alltså var så att man kunde komma förbi detta problem genom att inte alls partitionera hårddisken.
Det har tidigare funnits en artikel hos Apple som sade just detta och en annan som sade att om hårddisken är partitionerad måste systemet vara på de första 8 GB.

Enligt den här och den här artikeln framgår det att systemet måste ligga på en partition som inrymmer sig helt och hållet inom de första 8 GB på hårddisken.

Om du har löst denna fråga på något annat sätt är jag intresserad av hur du gjort!

Senast redigerat 2003-05-28 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Haglund
sudo niutil -createprop / /users/användarnamn home /Volumes/nyPartition/Users/användarnamn
[...]
sudo ln -s /Volumes/nyPartition/Users /Users

Per H, varför ändra i NetInfo? När den symboliska länken är på plats så borde det vara fullt tillräckligt med den.
(Om man ändrar home i Netinfo så kommer t.ex. nya inställningar i plist-filer i Library/Preferences att innehålla referenser till /Volumes/nyPartition/Users i stället för bara /Users , vilket kanske inte går att fixa med en symlänk om man senare skulle vilja flytta Users till en annan volym (t.ex en systemdisk), eller bara döper om volymen.)

Det verkar vettigare att alla inställningar överallt bara innehåller standardvärdet /Users
För att verifiera att det går bra med bara symlänken döpte jag nyss (medan jag var inloggad) om /Users till /Users.flyttad , ln -s /Users.flyttad /Users och loggade ut och in – inga problem!

Alltså:
sudo ditto -V -rsrc /Users /Volumes/VOLYM/Users
sudo mv /Users /Users.original
(man kan göra sudo rm -rf /Users.original senare, efter verifiering)
sudo ln -s /Volumes/VOLYM/Users /Users

Logga ut och in – klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-19 16:05

Hoppas nån kommer hit och kollar igen, även om det var ett tag sen nån var här...

Jag har flera hårddiskar, funkar det att lägga en användare på en av dem, och en annan på en annan?

Kunde ju vara kul att ha en disk som t.ex. heter "musik" som bara användaren "musik" har tillgång till, t.ex.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-19 22:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av otg
Jag har flera hårddiskar, funkar det att lägga en användare på en av dem, och en annan på en annan?

Ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 07:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Ja.

*skratt*

Tack för den uttömmande informationen

Antar att det bara är att pilla lite med Terminalkoden så den passar in. Får testa lite kanske

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-20 08:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av otg
*skratt*

Tack för den uttömmande informationen

Antar att det bara är att pilla lite med Terminalkoden så den passar in. Får testa lite kanske

Kort och konsist ja, var lite trött där

Det borde vara ganska lätt faktiskt.
(konto: musik)
Skapa det konto(musik) du vill ha på en annan partion och logga in en gång.
ogga ur och logga in som root, flytta hela hemmakatalogen (mappen musik som ligger i Users/Användaremappen) till dit du vill ha den(HDn extrahd).
Skapa en symbolisk länk i Users/Användaremappen till där du har flyttat mappen.
Ett vanligt alias räcker inte.
En symbolisk länk kan skapas med tex Coktail(program) eller med ett terminalkomando.
Starta terminalen, skriv "cd /Users" sen "ln -s /Volumes/extrahd/musik musik"
detta skapar en länk som pekar mot mappen musik på HDn extrahd.
sen skriver på "cd /Volumes/extrahd"
sen "sudo chown -R musik musik"
detta ändrar ägaren på katalogen musik till just det, musik

Logga sen ut root och logga in som ture.

Bevaka tråden