Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serverlösning hemma (iPad, iMac, Jobb-PC och landetdator)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, hoppas att detta är rätt forum

Är ute efter en smidig och sömlös serverlösning till mina enheter. Med serverlösning avser jag filer av olika slag, t.ex. lite filmer, bilder, jobbfiler etc. D.v.s. Att ha tillgång till samma filer från alla enheter. Vi pratar kanske 100GB - 200GB. (Det är viktigt att lösningen är enkel att använda då jag har en datorovan flickvän.)

Jag kan komma på följande lösningar.

1) Registrera ett konto hos en online-servertjänst, DropBox (eller dyl.) och installera detta på alla enheter.
- Hur fungerar detta med stora bibliotek?
- Hur fungerar detta om man t.ex. Vill kunna nå bilder / musik genom respektive content manager (iphoto ex.)?

2) Hyra en riktig filserver och koppla upp en fysisk 'enhet' på alla datorer (hur fungerar det på iPad?)
- Kanske inte är någon större skillnad mot alternativ 1) men får för mig att det kanske är säkrare och att vissa program gillar det bättre.

3) Sätta upp en egen dedikerad filserver hemma i garderoben i stan
- Dyr lösning kortsiktigt (slipper väl förvisso månadskostnaden).
- Samma fråga som 2), hur väl lirar detta mot iPad?

4) Låta hemdatorn (iMac) köra en filserver ( kanske kan dela ut hela hemdisken t.ex)

Tacksam för all input Vilket alternativ både ni valt och varför?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-11 09:04

En NAS kanske kan vara ett alternativ? Innebär minimalt med pill och sköter sig självt.
Har själv en Netgear Readynas NVX hemma.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 09:31

Jag har en AirPort Extreme router med en extern hårddisk inkopplad via USB. Den fungerar både som backup-lösning via Time Machine och som fileserver för alla datorer i nätverket. Vill man ha en integrerad enhet så kan man lika gärna använda en Time Capsule.

Sen har jag dessutom en gammal PM G5 med iTunes som fungerar som iTunesserver med framför allt rippade filmer. G5:an är undangömd i ett rum på andra våningen.

Hade det funkat att lägga iTunesservern på den externa AE-disken, så hade jag antagligen gjort det.
Om man lägger över iTunesbiblioteket på AE-disken så måste likt förbannat en dator med iTunes vara igång. Då kan iTunesbiblioteket lika gärna ligga på G5:ans interna disk, som är väl tilltagen.

Det finns NAS-enheter som kan fungera som iTunesserver från bl a iomega. Men då gäller det bara musikdelning, om jag har förstått saken rätt. Kanske finns det nyare och dyrare som klarar även att dela ut filmer. Men då kan jag lika gärna använda min gamla G5:a som NAS, har jag resonerat. Den har dessutom fördelen att man kan rippa filmer med den.

Sen brukar jag faktiskt kopiera alla köpta musikfiler med iTunes hemmadelning. På så vis så har jag flera säkerhetskopior ifall någon disk skulle krascha.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-11 12:11

jag skulle köra det sista alternativet eftersom det är det billigaste. Det betyder dock att din dator måste vara igång hela tiden.

Du kan dela ut massa saker hemma. Apple har löst det i själva programmen. Vill du dela ut musik till andra dator hemma gör du det i Itunes direkt. Då dyker ditt bibliotek upp i dom andra datorerna.

Samma sak med iphoto, där kan du dela ut bilder till andra mac datorer med iphoto. Det fungerar naturligtvis åt alla håll. dvs dator 2 kan dela ut sitt bibliotek till alla datorer, det kan även dator 1 och dator 3. Då kan varje familjemedlem fortfarande ha "sin musik/bilder" men kan dela ut det dom vill dela ut till alla andra.

Filer delar man enklast ut med fildelning och det är precis lika enkelt detta (I systeminställningar->fildelning)

Jag har ingen ipad så jag vet inte hur det fungerar där, men det kanske någon annan kan berätta.

1
Bevaka tråden