Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam trådlös filöverföring Mac till Mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis flytta och åter riggat upp mina prylar...internet fungerar med normal hastighet, däremot är plötsligt den trådlösa filöverföringen mellan min macbook pro och min mini gaaalet seg...jag gissar på ca 250kb/s...jag kör samma setup som innan flytt och då vill jag minnas att jag kom upp i minst 2-3mb/s...

jag kör följande rigg:
Macbook pro core 2 duo 2,66ghz
mac mini core 2 duo 2,0ghz
xavi inteno (bredbandsbolagets modem/router)
samt en airport express med n-standard för airtunes

båda datorerna snurrar på senaste versionen av snow leopard...
jag kör krypterat nätverk, men det gjorde jag tidigare också, och i vilket fall ska det väl inte gå såhär långsamt?
har provat googla men hittar bara gamla trådar och problem med NAS-diskar och kompatibilitet med SMB och windows/linux...
någon som har förslag på vad som kan vara bekymmret?

tacksam för den hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-08 21:44

Kollat med Kismac eller liknande att det inte är någon annan som har sin basstation inställd på samma kanal?

Avstånd? Väggar ivägen? Över vilket protokoll?

när jag scannar finns det två andra som ligger på samma kanal som jag, är det värt att mecka till en annan kanal?

avståndet är max 2 meter, inga väggar...huserar för tillfället i en liiiten 1:a på 27kvm...

vad menar du med protokoll? jag har för mig att jag styrt routern att köra endast b/g, om det är det du menar...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 23:51

Det lönar sig att köra på egen kanal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-10 09:52
Ursprungligen av frazze:

Det lönar sig att köra på egen kanal.

Och ha ett space på tre-fyra kanaler, då de överlappar varandra.
Kör du på 6 idag bör du gå ner till 2 eller upp till 10 (gäller 2,4 GHz).

jag bor i Höghus och en gång i månaden får man göra ett svep och se om ngn har hittat på ngt fuffens.
Ofta vid flyttar blir det problem, det kommer ngn ny och då provar de olika kanaler.

Faktiskt gått in till grannen och nämnt vilken kanal den förre grannen tyckte vart bäst
Presenterat på rätt sätt blir ingen sur. Jag har bott här ett tag, så nyinflyttade brukar vara lyhörda för tips. Dessutom få man ett nylle på grannen, sånt är ju bara roligt.

testade byta till en kanal jag var ensam om, men det ökade tyvärr inte hastigheten det minsta...

Och du är medveten om att blandar man in EN enda b/g-apparat på ett n-nätverk så växlar hela rasket ner till den långsammaste...

Kan det vara ngt här som spökar.

jag kör endast g-standard...och undviker att ha min iphone inkopplad på nätverket...

märkte förresten att routern automatiskt ändrar kanal efter en stund till en kanal som används av grannarna...wtf?

mystiskt detta...uppskattar eran hjälp!

Ursprungligen av brucelee:

jag kör endast g-standard...och undviker att ha min iphone inkopplad på nätverket...

märkte förresten att routern automatiskt ändrar kanal efter en stund till en kanal som används av grannarna...wtf?

mystiskt detta...uppskattar eran hjälp!

Säkert ngt "auto"-läge som spökar.
Se om du kan tvinga den till en kanal.

1
Bevaka tråden