Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skaffar man CS4?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-08-10 09:18

Frågan låter hur dum som helst. Men den har plötsligt blivit högst befogad.

Jag har under tre månader försökt köpa uppgraderingar av firmans CS3 design standard till motsvarande licenser för CS4. Men det går helt enkelt inte.

I samma veva som Adobe lanserade CS5 drog vi slutsatsen att den minutiöst buggfixade och testade sista versionen av CS4 var rätt för vårt intensivt arbetande och produktiva företag. Vi sliter mycket på våra verktyg och vill inte se dem krascha under en deadline.

Jag sitter här med några lådor till nyanställda men saknar fortfarande leveranserna av uppgraderingar till resten av personalen. I vintras lyckades Adobe Sverige leverera CS4 web premium efter två månader.

Just det, ungefär samma leveranstid som närt man köper en ny bil.

Men nu ser det ännu värre ut. Jag har verkligen försökt köpa uppgraderingar av CS4 design premium. En återleverantör har 1 låda kvar i lager, jag behöver 4. Hos andra återleverantörer är produkten slut. Och man säger mig att den inte kommer att levereras igen, från Adobe. Nu gäller CS5. Har Adobe varit så snabba att släppa stödet för en produktserie tidigare?

Hur som helst: Det förefaller vara kört för oss som vill skaffa CS4 uppgradering den vanliga vägen. Har någon av er någon idé på hur man kan göra i stället. Köpa licensnummer utan skivor från andra sajter än Adobe? Kanske rent av från andra sidan Atlanten – med ip-adresstrix då naturligtvis för att aktivera licensen. Men då har man åtminstone betalat något för produkten.

Ett annat alternativ är att sluta betala för Adobes produkter. En frestande tanke efter att man genom åren pyttsat iväg hundratusentals kronor utan att få något bemötande värt att nämna.

Jag förstår att 99.mac inte är ett forum för crackade licens-koder och jag vill inte att det ska vara det heller. Men jag behöver råd. Tack på förhand.

Jag har nog inte så mycket råd, annat än att du får försöka ragga begagnade licenser. Alltså, hitta seriösa säljare som vill bli av med sina licenser.

Har själv varit med om samma sak som du. Man sitter ett antal personer i en produktionsmiljö och helt plötsligt har man växt och behöver bli fler folk. Då har Adobe uppdaterat sin produktportfölj och det är omöjligt att få tag på licenser till den versionen man sitter med.

Ett tips för framtiden kan vara grupplicenser. Om jag inte är helt felunderrättad kan du köpa grupplicens för så många användare du behöver. Sedan, om du behöver, kan du logga in hos Adobe och lägga till fler användare till din befintliga grupplicens, oavsett om dom har släppt nyare versioner av CS etc.

Om du köper på volymlicens har jag för mig att du har rätt att använda en äldre version än den du köpt, dvs köp CS5, installera och använd CS5.
Gränsen för volymlicens går vid 1 licens...
Kolla med t.ex Dustin Partner om dom kan hjälpa er.

Har du pratat med Adobe?

De borde väl kunna hjälpa dig med att byta de nuvarande licenserna mot en volymlicens.

Det är som Mattias säger, att du har rätt att använda en äldre version, förutsatt att du betalat för uppgraderingen till CS5. Det har också fördelen att du när du sedan vill kan börja använda CS5, eftersom du ju då redan har betalat för den.

1
Bevaka tråden