Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari äter minne?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har upptäckt att min nya iMac börjar sega sig efter man surfat en dag typ. När jag kollar aktivitetskontroll så visar det sig att Safari äter 3.6GB minne med endast en tabb öppen (stängde övriga).

Är det verkligen normalt?

Sen upptäckte jag ett annat problem, när jag spelar något från svt play så hackar det alltid. Finns det någon lösning på det?

Jo, Safari är en best - en riktigt sjuk best. Jag startar om besten varje dag (det enda jag startar om - startar sällan om datorn över huvud taget )

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-09 16:51

Som Zimmerman startar jag också om Safari. För mig hänger sig den efter två dagar uppe. Skall jag även dra igång Aperture då gäller det att stänga ner så mycket som möjligt och vara ensam inloggad. Vet inte vad Apple har hittat på för fuffens version 5 men det är inte till det bättre i alla fall. Upplevde inte alls sådana här problem i 4:an.

Okej. Då vet jag att det är omstart av safari som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 18:04

En hel del av eländet brukar bero på Flash. Jag rekommenderar att man installerar "Click to Flash" (googla på det) som är en Safari-plugin. Då får man all Flash blockerad utom den man verkligen vill se, och Safari brukar bli mycket piggare och mer stabil.

Safari har ju Tillägg numera - AdBlock är klockrent. Har gått över till det från ClickToFlash.

Ursprungligen av pesc:

En hel del av eländet brukar bero på Flash. Jag rekommenderar att man installerar "Click to Flash" (googla på det) som är en Safari-plugin. Då får man all Flash blockerad utom den man verkligen vill se, och Safari brukar bli mycket piggare och mer stabil.

Ska testa tillägget AdBlock, tack för tipset.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-09 19:12

ett litet tillägg: desto mer ram man har desto mer glufsar safari i sig - ingen logik i överhuvudtaget kan tyckas, men så tycker jag det verkar.

Ursprungligen av studiox:

ett litet tillägg: desto mer ram man har desto mer glufsar safari i sig - ingen logik i överhuvudtaget kan tyckas, men så tycker jag det verkar.

Ja det kan jag hålla med om, jag bytte förra veckan till 8gb ram istället för 4 som var standard. Och nu käkar den ju ihjäl sig.

Måste nog ta tag i och rapportera det till apple.

Tyvärr har detta varit ett problem med Safari sedan Safari kom. Det är ingen bugg - det är en feature Apple har inte brytt sig om detta under alla dessa år så det lär ju inte fixas alls. Dom menar att det ska vara så här.
Hade jag inte kört MobileMe-synk mellan iPhone och flera Macar så hade jag använt Firefox istället. Man får leva med att starta om Safari då och då. That's it. Ingen förändring är att vänta.

Ursprungligen av yabbah:

Måste nog ta tag i och rapportera det till apple.

1
Bevaka tråden