Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logik och kvällstidningar

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det senaste i hatet mot Apple, att man måste "skriva ner" iPhone4;

Aftonbladet har en artikel där det konstateras att deras lur enbart är nummer sex på listan.

Mobilerna som hotar iPhone 4 | Pryl | Aftonbladet

Citat:

för drygt en vecka sedan släpptes mobilen i Sverige. Men trots den stora uppmärksameheten verkar det finnas ett större intresse för Androidmobiler hos svenskarna enligt Prisjakt.nu. Såväl HTC Desire, HTC Wildfire och Sony Ericsson Experia X10 Mini Pro är populärare än iPhone 4 på prisjämförelsesajten.

meningen är nog att man skall TÄNKA att "jasså, kan de inte gör bättre ifrån sig än så...ja, då skall jag nog köpa ngt annat..."

Vaddå nummer sex?

Jo, på prisjakt.nu's sökningar.

Där söker folk mera på Xperias och HTC:er och Samsunglurar etc.

vad kan det beror på då?

Skall vi koppla IN hjärnan då.

Apples lur har ett pris. Alla håller det priset.
Den säljs dessutom enbart av operatörer (i inledningsfasen). Det innebär i praktiken att en sökning på iPhone4 blir tämligen värdelös på prisjakt.
Svaret blir ett nollvärde mer eller mindre för man måste ju veta vilken operatör och vilken bindningstid och 12 andra faktorer.

De andra lurarna säljs av betydligt fler aktörer, de säljs nu nästan på konsum.

Här finns en nytta med att söka på priset för dem, det varierar säkert rätt mycket.

För att ytterligare minska sökningarna på prisjakt.nu kan man ju tillägga att vill man ha data om luren så är apples egen website föredömlig.

Summerat, att Apple trots att man inte egentligen kan få ett vettigt svar på Prisjakt (det fattar man om man tänker efter i 12 sekunder) ändå ligger sexa är nog en bedrift.

Att Aftonbladet väljer utnyttja detta som såpass mkt information att man skriver en artikel baserat på det är ett journalistiskt lågvattenmärke av sällan skådat slag.

Att Aftonbladet ens existerar är för att folk vill läsa sådan skit. Får jag därav dra slutsatsen att människosläktet är ganska intelligensbefriat? Det felaktiga i sammanhanget är egentligen att skapa sådana här trådar (inget illa menat). Detta drar MER uppmärksamhet till tabloiden och genererar fler klick på deras hemsida.

Det bästa är att låtsas om att de inte finns.

Jag har helt motsatt uppfattning: Konsumentjournalistisk ska ta upp angelägna ämnen. För att överhuvudtaget kunna göra en jämförelse måste ju uppgifterna tas från någon källa, och den källan ska då redovisas, så folk själva kan bedöma eventuella brister i källmaterialet.

För egen del kan jag inte ens förstå hur man kan få det till "hat mot Apple", "Skriva ner" etc.

(som kuriosa kan nämnas att Aftonbladet sedan länge har köpt iPhone till alla sina anställda, och är det någonstans det finns iPhone-älskare så är det där)

Det handlar ju inte om försäljningssiffror. Det handlar ju om sökningar. Säger ju ingenting om hur bra någon telefon gör sig i verkliga livet.

När dessutom jämförelsen haltar redan från första början av de skäl jag pekar på ovan, då är det väl dags att strunta i att skriva artikeln va?

Skriva ner? Tja, Aftonbladet har ju länge länkat till en artikel på E24 (som de äger, om jag inte är felinformerad) där listar man 9 skäl att INTE köpa en. Man har frossat i Antennagate och jag upplever hela tiden det som att iPhone skall "avslöjas" som ett ont påfund från Apples hemske totalitäre sektledare.

Att kalla det som de skriver för "konsumentjournalistik" är ju en förolämpning mot självständigt tänkande människor.

Någon ekonom har väl räknat ut hur det funkar, en rättvisande artikel om iPhone får 1000 besök, en nedsablande fast grymt vinklad artikel får det tiodubbla.

Ursprungligen av Goflorp:

Skriva ner? Tja, Aftonbladet har ju länge länkat till en artikel på E24 (som de äger, om jag inte är felinformerad) där listar man 9 skäl att INTE köpa en. Man har frossat i Antennagate och jag upplever hela tiden det som att iPhone skall "avslöjas" som ett ont påfund från Apples hemske totalitäre sektledare.

Den var ju bra och saklig... Antiteknologisk, har inte multitasking och en massa annat svammel. Bäst var ett skäl som gick ut på att även om Iphone kan detta nu så kunde den inte det tidigare så därför ska man inte köpa den nu. Jag minns inte vad det var, men tror inte att det var multitasking

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-06 12:54

Skulle vara intressant och se hur det ser ut i andra länder? England, Norge, Finland etc.

Jag är inte så säker att det sker samma mediasågning av iPhone såsom i Sverige.

Men det är ju det som ÄR en av konsumentjournalistikens viktigaste uppgifter – att hitta brister och fel.

Visst kan jag hålla med om en del av de synpunkter du framför, men som jag ser det är där relevant information, och för övrigt är det många andra medier som haft exakt samma nyhet, bl.a. SVT, så så jäkla fel ut kan jag inte tycka att AB är.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-30 08:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men det är ju det som ÄR en av konsumentjournalistikens viktigaste uppgifter – att hitta brister och fel.

Visst kan jag hålla med om en del av de synpunkter du framför, men som jag ser det är där relevant information, och för övrigt är det många andra medier som haft exakt samma nyhet, bl.a. SVT, så så jäkla fel ut kan jag inte tycka att AB är.

Men dom har nästan bara hittat fel och brister på Apples produkter sedan 1984. Endast i Macpressen har man kunnat läsa sakliga artiklar om Apple och Mac tidigare. Det samma gällde för iPhone, tills den blev väldigt populär, då svängde pressens uppfattning ett tag. Nu när Android är ute så svänger det tillbaka till att hata Apple.

Men det är inte bara tidningar som har denna uppfattning. Okunskapen om Apple och deras produkter är väl spridd, inte minst bland IT-tekniker och det mesta man får höra om Apple och dess produkter från icke Appleanvändande vänner och bekanta är vandringssägner, myter och ren bullshit.

Inte konstigt att man har taggarna utåt, jag har levt med det i över 20 år!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 10:01

Vågar jag skälla ut mina barn efter detta

Nej det bästa kan ibland vara att låtsas som det regnar, dvs inte ta upp "Apple" i onödan, och sätta fokus på det ur något perspektiv, leder inte någonstans snarare till ökad försäljning

Sedan fyller väl både morgon och kvällstidningar någon funktion för olika typer av människor, det visar väl försäljning av produkten ifråga, sedan kan vi tycka vad vi vill här.
Egentligen oväsentligt i det stora sammanhanget.

Försäljningen av iPhone påverkas nog minimalt av vad som skrivs i aftonbladet och andra pc kritiska tidningar.

Med hype så kommer också en backlash. Apple konstruerar inte hypen men är bra att spela på känslor och skapa en känsla av hype, så man får räkna med sådant här. Vi kan jämföra med HTC som försöker skapa hype genom att "tävla om den bästa festen inför lanseringen av Wildfire". Det påminner om hur Microsoft gick ut med sina Windows 7 fester. Det blir bara patetiskt:)

Att sedan priserna i prisjakt.nu verkade konstiga är en annan sak och att man hävdar att en Iphone kostar 8000 är konstigt. Hur kan prisjakt.nu påstå att en Iphone 4 16 GB för 8 045 kronor? En skärpt journalist skulle ha frågat prisjakt hur det kommer sig att deras priser är helt uppåt väggarna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Att sedan priserna i prisjakt.nu verkade konstiga är en annan sak och att man hävdar att en Iphone kostar 8000 är konstigt. Hur kan prisjakt.nu påstå att en Iphone 4 16 GB för 8 045 kronor? En skärpt journalist skulle ha frågat prisjakt hur det kommer sig att deras priser är helt uppåt väggarna.

Men det är inte det som blir nyheten "Svensk prisbarometer-sajt felar med x %"

utan

"iPhone kommer inte högre än sjätte plats!"
(Snyggt; poäng för Buzzewordet "iPhone", poäng för den negativa vinklingen och sedan utelämnar vi den egentliga sanningen så att folk som läser felaktigt gör kopplingen till att det är försäljningssiffror vi pratar om! Tjoflöjt Klart & Betalt!)

Men lika lite som man behöver eller måste tro på Gud för att vara präst i Svenska Kyrkan så behöver man hålla sig till någon sanning som "Journalist" idag.

Jovisst. På ett sansat, balanserat och snyggt sätt.

Finns det inte pressetiska regler för sånt här?
Man gör skruvade jämförelser, men verkar medvetet förvränga det som går.
Artikeln jag länkar till är ju ett sammelsurium av helt fel "ingångsvärden" som man sedan stukar åt ett håll, allt i ett syfte att generera ngn form av "skandal".

Personligen känner jag mig lurad varenda gång jag köper en AB.
Har sagt det förr.

"Kungens kusin i porrskandal" är alltid om ngn kung i bortre asien som blev avsatt på 50-talet...är väl ett typiskt exempel.

Man snickrar ihop nyheter efter eget behag och det är inte så noga med vare sig sanningshalt eller nyhetsvärde.

Det är två olika saker. "Nyheten" var antalet sökningar och det tycker jag är ok. Sedan tycker jag att reportern missar uppföljningen när prisjakt.nu inte har riktiga priser. Då kunde han frågat: "Hur ska man kunna lita på era resultat?"

Men massmedia säljer på konflikter. Är man först så får man stå ut med en del smällar. Alternativet hade varit att ingen bryr sig och det vore värre:)

Artikeln är ju skriven för att få in folk på Prisjakt.se vilket Schibsted också äger. Innehållet är ju ointressant.

Då förstår jag varför de inte var mer kritiska till resultaten för sökningarna.

"Will you bite the hand that feeds you?"

- Nine Inch Nails

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 22:40

Oavsett vilken vinkel media tar på detta så tror jag inte det har den minsta effekt på vare sig försäljning eller telefonens faktiska popularitet. Det var ett par månader sedan vi kunde läsa om 500,000 sålda iPhones i Sverige och den siffran har alldeles säkert klättrat en bit sedan dess. Det jag tycker media kunde forska lite kring är istället hur en premiumprodukt, så pass olik de telefoner vi kände för fem år sedan, har kunnat få ett sådant genomslag bland gemene man.

Utan att göra det till en personlig fråga så måste jag ändå fråga dig Goflorp om du tror det är en slump att det är just du som uppmärksammar det här och startar en tråd om det? Du håller väl med om att du har en starkare uppfattning om Apples produkter än den genomsnittliga Aftonbladet-läsaren? Vad jag vill ha sagt med det är att jag tror uppriktigt sagt att den typiska AB-läsaren inte alls uppfattar artikeln på det sättet du gör.

Tvärtom tror jag att alla uppfattar den på precis det sätt som rubriken anger "här är telefoner som hotar iPhone", och vet du vad, det är ju faktiskt rätt i sak, eller hur?

Men, jag skulle vilja ta det här på en mer principiell nivå, och diskutera vad, på en principiell nivå du egentligen stör dig på, kan det vara något av:

1) Relevans. Dvs. är information om olika toppsäljande telefoners försäljning relevant att alls skriva om. Det menar jag att den alldeles uppenbart är. (sånt är för övrigt självreglerande, tidningar som skriver om sånt folk inte vill läsa tappar upplaga)

2) Validitet. Dvs. hur säker är informationen. Du har ju rätt i att det finns brister i underlaget, men samtidigt så redovisas underlaget helt öppet och jag kan inte se att Aftonbladet drar mer långtgående slutsatser än vad underlaget medger.

3) Nyhetsvärdering/prioritering: Är det uppblåst till orimliga proportioner? Jag kan inte tycka det. Det är en väldigt kort artikel, närmast en notis.

4) Värdering: Det är detta jag tror du stör dig på, dvs. att du uppfattar det som att Aftonbladet "hatar" iPhone. Dels tror jag det är helt fel i sak, de är extremt iPhone-vänliga, både som företag, och om man tittar till totalbilden, också på deras rapportering över en längre period, men framför allt är det ju så att "so what?" Det är en missuppfattning att tidningar ska vara neutrala eller inte kunna ge uttryck för värderingar.

Detta får mig osökt att tänka på historien med psykiatern som bad sin patient tolka så kallade bläckplumpsbilder. I varje bild såg patienten en sexuell handling. När läkaren påpekade detta för patienten svarade patienten: Ja men det är ju inte så konstigt, när du bara visar snuskiga bilder!

I "hatfrågan" ska vi kanske komma ihåg att AB har Iphone som jobbtelefoner (om jag inte missminner mig). Huruvida det gör enskilda journalister mer eller mindre välvilligt inställda vet jag inte;)

Jag tycker fortfarande artikeln bygger på helt felaktig grund, det bygger på att vilseleda läsaren till att blanda ihop försäljningssiffror med söksiffror.

Sedan kritiserar man inte Prisjakt för att de har fel, precis som Chaosstar säger så skiter man ju inte i eget bo...

  • Medlem
  • 2010-08-07 11:30

Utan att ha jobbat på AB vågar jag nästan lova att redaktionen inte skriver sina artiklar för att slussa folk till en koncernkollega inom Schibsted.
Att ämnen hårdvinklas är kvällstidningarnas själva idé. Det de säljer är lösnummer, inte klick på Prisjakt.

  • Medlem
  • 2010-08-07 11:39

Själva det faktum att AB och Expressen tillsammans lyckas sälja 649.000 exemplar av sina produkter varje dag tycker jag att man kan dra slutsatsen att de gör en ganska bra produkt. Hade det de skrev varit så undermåligt hade de inte överlevt.

Ursprungligen av Baron:

Själva det faktum att AB och Expressen tillsammans lyckas sälja 649.000 exemplar av sina produkter varje dag tycker jag att man kan dra slutsatsen att de gör en ganska bra produkt. Hade det de skrev varit så undermåligt hade de inte överlevt.

"100 000 000 flugor kan inte ha fel..." är ju osökt det jag kommer tänka på

För min del helt ofattbart. Jag köper 2 aftonbladet om året.

Iofs så är kvalitet och kvantitet är inte samma sak.

Men hur ser den långsiktiga trenden för deras försäljning ut? Ökar eller minskar den?

(bara nyfiken)

  • Medlem
  • 2010-08-07 13:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Men hur ser den långsiktiga trenden för deras försäljning ut? Ökar eller minskar den?

(bara nyfiken)

Den minskar, men det är nog inte ett utslag av en kvalitetssänkning utan snarare av hårdare konkurrens.

  • Medlem
  • 2010-08-07 13:03

1. Folk i gemen är inte så dumma som man kan tro ibland.
2. En sak är om man en gång säljer 650.000 av något, en annan är om man gör det varje dag. Folk genomskådar dåliga produkter efter ett tag, och har nog en skaplig känsla för vad som är rimligt och inte.
I övrigt håller jag med Richard.

Jag tror den ökar - tyvärr ...

Det verkar ligga i en stor del av befolkningens intresse att få reda på vilken kändis som legat med vem och vem som bråkar med vem etc.
Att få reda "larm" om (Idag om metamfetamin, som funnits i Sverige de sista 10 åren eller så, under rubriken "Den nya Dödsdrogen"...)
Att få läsa ngt snuttifierat med en direkt länk till "Läs gärna mer på PLUS" (avgiftsbelagt).
Att få se snuttar av typen "Se bebisen skratta" - succefilmen på Internet!"
Att få läsa om "70-åringen körde utan bälte - fick bilen sönderslagen"
(Senil gubbe i ENGLAND som vägrade stanna och sedan kliva ur bilen)
Att få se sådana Tungviktare som Carolina Gynning uttala sig )10kr på plus)
"man måste vara stark för att orka leva med mig" (jag läser "jag är så jävla jobbig att ingen orkar med mig")

...

Fin journalistik på högsta nivå. Tidningen finns för att den fylla den sociala funktionen av "skvaller" eftersom vi inte sitter och har kafferep i samma utsträckning nuförtiden.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror den ökar - tyvärr ...

Det verkar ligga i en stor del av befolkningens intresse att få reda på vilken kändis som legat med vem och vem som bråkar med vem etc.
Att få reda "larm" om (Idag om metamfetamin, som funnits i Sverige de sista 10 åren eller så, under rubriken "Den nya Dödsdrogen"...)
Att få läsa ngt snuttifierat med en direkt länk till "Läs gärna mer på PLUS" (avgiftsbelagt).
Att få se snuttar av typen "Se bebisen skratta" - succefilmen på Internet!"
Att få läsa om "70-åringen körde utan bälte - fick bilen sönderslagen"
(Senil gubbe i ENGLAND som vägrade stanna och sedan kliva ur bilen)
Att få se sådana Tungviktare som Carolina Gynning uttala sig )10kr på plus)
"man måste vara stark för att orka leva med mig" (jag läser "jag är så jävla jobbig att ingen orkar med mig")

...

Fin journalistik på högsta nivå. Tidningen finns för att den fylla den sociala funktionen av "skvaller" eftersom vi inte sitter och har kafferep i samma utsträckning nuförtiden.

Jag kan absolut förstå de som av liknande skäl som du har inte läser kvällstidningar, men man kan lika gärna överföra det resonemanget på hela den här tråden du startat: För hur intressant och viktigt är det EGENTLIGEN med den sensationslystna och vinklade tråd du dragit igång här

Men, eftersom jag inte riktigt kan köpa din tes, så tänker jag inte framföra sån kritik mot den här tråden heller

Eftersom, jag tycker som så att det som engagerar folk är det som är viktigt – jag är personligen lite less på att medier bara ska handla om viktiga saker (även om kvällstidningarna faktiskt ägnar sig åt väl så tung journalistik också) Jag är nog hyfsat allmänbildad och har både gått universitet och läst tjocka romaner, men nog tycker jag det är kul att se skrattande bebisar ändå, och jag är rätt glad att det inte bara är pretentiösa nyheter, analyser och postmodernistiska och genusmedvetna kulturartiklar.

Varje gång jag köper DN så tänker jag en stund för mig själv: Varför läser jag den här tidningen egentligen, är inte livet för kort för det?

  • Medlem
  • 2010-08-07 13:19

Goflorp, det märks att du läser AB blott två gånger om året.

Ursprungligen av Baron:

Goflorp, det märks att du läser AB blott två gånger om året.

Tja, vill man ha nyheter finns SvD, GP etc som sysslar med NYHETER, det läser jag hellre än om vem som orkar med Gynning eller inte....

AB sysslar ju inte med annat än rent skvaller.

Bevaka tråden