Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobes iPad-publiceringsverktyg - funderingar

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 11:46

För alla er som "kopplat" hur man skapar interaktiva Epub/Pdf.

I videon/länken nedan visar en nisse upp Wired Magazines ipad app som enligt han
själv är skapad i indesign (indirekt) Vid 2:18 så nämner han allifall att den är skapad med samma program som man skapar tidningar.

YouTube - ‪Wired magazine for iPad‬‎

Är det någon som lyckats göra det som man ser i videon? Är det 100% indesign eller gör "appen" de vertikala förändringarna i "tidningen"? Eller är det bara "avancerade" länkningar till de olika sidorna i indesign?

Jag har lyckats skapa Epub och interaktiva PDF'er men inte lyckats få videofilerna att fungera med iphone/ipad. Fungerar fin fint i Reader men inte i OS X inbyggda.

Någon som är insatt vilket format videofilerna ska vara för att fungera med iphone/ipad
samt hur man gör vertikala "förändringar" i en ebook?

Bör notera att jag köpte design paketet för bara ett par månaders sen så jag är ingen höjdare på indesign...än så länge, hehe...

  • Medlem
  • 2010-08-07 11:59

Det finns ett Adobeverktyg som iPadifierar InDesigndokument, men det är bara i Betastadium än så länge. Bara för CS5.

(Har jag hört.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 12:10

Det låter trevligt! Finns den hos adobelabs eller är det bara för utvecklare?

  • Medlem
  • 2010-08-07 12:36

Vet inte. Men jag har på omvägar blivit erbjuden en plats utan att vara utvecklare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 14:26

Jag skulle hoppa på tåget direkt om jag vore du!

Största anledningen till att jag vill kunna göra sånt här är:
- Interaktiva broschyrer, som kan visas upp under möten med nya kunder. (blir lite av en wow factor, vilket alltid är bra)
- Nytt och roligt, förutsatt att programmering uteblir.

Blir inte sämre av att man fördjupar sina kunskaper i indesign när man leker med det heller!

Jag har hittat X antal alternativ på nätet för att göra det jag är ute efter men då är det företag som redan gjort en applikations bas. Personen som vill ha en app behöver bara skicka allt material och sen kompilerar dom den och sen är den redo för dist. Kostar dock...hehe. Skulle vara grymt trevligt om "adobe's ipadifierings" program/plugin faktiskt automatiserade processen. Låter inte troligt då deras verktyg för att göra appar tidigare inte gick hem hos apple...

Sitter o håller tummarna.

  • Medlem
  • 2010-08-07 14:28
Ursprungligen av Kenneth M:

Jag skulle hoppa på tåget direkt om jag vore du!

Det är inte det att jag inte vill. Man ska ha tid också...

De har sagt att de ska släppa verktygen i slutet av sommaren, så det torde innebära hyfsat snart då

Adobe Labs - Adobe Digital Publishing

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-25 11:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De har sagt att de ska släppa verktygen i slutet av sommaren, så det torde innebära hyfsat snart då

Adobe Labs - Adobe Digital Publishing

Väcker denna tråd och undrar om sommaren ändå inte är slut nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-07 14:48

Väntar själv förväntasfullt på detta

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 15:56

Det där såg löjligt lovande ut! Gillar verkligen: "...and monetize immersive content experiences like the WIRED Reader.... "

Frågan är om det kommer bli en uppdatering eller om det blir plugin baserat. Blir det en uppdatering i suiten så är det supertrevligt, men blir det plugin kanske den kostar en fin slant.

Att det ska dyka upp mot "slutet av sommaren" låter som en perfa timing också. Börjar visserligen jobba redan på Tisdag men jag får nog skapa tid för att sitta och pressa kunskap (som jag oftast får göra när jag vill lära mig nått nytt). Jobbar inte inom print/publikation men som sagt. Kommer det där ut, och slutprodukten kommer ha samma möjligheter som wired's kommer ha, så kommer interaktiva broschyrer vara nått kunderna med all säkerhet kommer vilja pillra på.

Ursprungligen av Kenneth M:

Det där såg löjligt lovande ut! Gillar verkligen: "...and monetize immersive content experiences like the WIRED Reader.... "

Frågan är om det kommer bli en uppdatering eller om det blir plugin baserat. Blir det en uppdatering i suiten så är det supertrevligt, men blir det plugin kanske den kostar en fin slant.

Att det ska dyka upp mot "slutet av sommaren" låter som en perfa timing också. Börjar visserligen jobba redan på Tisdag men jag får nog skapa tid för att sitta och pressa kunskap (som jag oftast får göra när jag vill lära mig nått nytt). Jobbar inte inom print/publikation men som sagt. Kommer det där ut, och slutprodukten kommer ha samma möjligheter som wired's kommer ha, så kommer interaktiva broschyrer vara nått kunderna med all säkerhet kommer vilja pillra på.

Interaktiva dokument för vanliga datorer (Mac/Windows/Linux) är ju redan möjligt med Flash/PDF, så jag förmodar att du menar dokument för iPhone/iPad?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 17:57
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Interaktiva dokument för vanliga datorer (Mac/Windows/Linux) är ju redan möjligt med Flash/PDF, så jag förmodar att du menar dokument för iPhone/iPad?

Självklart Det är den fysiska interaktiviteten i och med ipad som gör det hela roligt.
En vanlig interaktiv pdf är inte så häftig när man måste sitta med en mus/touchpad/penna
framför sig.

Så grymt "taggad" att börja leka runt med programmet. Vill ha idag!

  • Medlem
  • 2010-08-07 16:31

Jag tror att det är en helt fristående app. Den finns redan att tillgå men är ganska skakig.

  • Medlem
  • 2010-09-25 11:30

Det finns inte ens en beta än (har jag hört).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-25 11:36

Misstänkte det eftersom det har varit i princip knäpptyst sen lanseringen av Wireds förstanummer för iPad.

  • Medlem
  • 2010-09-25 12:11

Men vi använder den...

Hösten börjar närma sig. Det är bara att kolla på träden och leta orange löv. Orkar man inte det kan man reloada labs.adobe.com tills nåt dyker upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-26 11:21

Ser man till värmen i Sverige så har hösten varit här sen mars hehe...

Jag har labs sidan på "autostart" i safari... Bloggen är helt död och inget har hänt på sidan. Känns som om dom lovade lite för mycket! Men jag ser fram emot släppet, hoppas bara på att den blir gratis...

  • Medlem
  • 2010-09-30 23:21

Snart...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 12:11
Ursprungligen av Baron:

Snart...

...Hur snart? hehe...

Får lite flashback känslor över hela "ipadifierigsprogrammet". Har inte känt mig så här "exalterad" sen sent 90, tidigt 2000 då jag fick och tog chansen att börja authra dvd'er med Sonic Creator. Nytt, spännande och framför allt rätt kreativt (i viss mån).

  • Medlem
  • 2010-10-04 21:39

Det är IFRA-mässa nu i veckan. Det lär väl komma något då.
http://www.ifraexpo.com/

  • Medlem
  • 2010-10-29 09:45

Våra tester ser lovande ut. Ett problem är filstorleken. (Wireds senaste nummer klockade in på 466 MB.) Ju mer interaktivitet, desto tyngre filer.

Ursprungligen av Baron:

Våra tester ser lovande ut. Ett problem är filstorleken. (Wireds senaste nummer klockade in på 466 MB.) Ju mer interaktivitet, desto tyngre filer.

Jag misstänker att det är något som kommer bli lite bättre ju mer verktyget optimeras.
Filmer och bilder väger ju det dom väger, men ren interaktivitet och liknande kommer förhoppningsvis optimeras.

  • Medlem
  • 2010-10-29 19:57

Alldeles säkert.
Det som förvånar är hur interaktiviteten i sig drar iväg filstorleken.

Är som du förbluffad, både över filstorleken och vad man faktiskt kan göra.

  • Medlem
  • 2010-10-29 22:08

Visst är det kul?! Särskilt i kombination med Flash to html5-demon Richard tipsade om idag.

Senast redigerat 2011-01-17 15:13

Lyfter denna tråden för att se om det hänt något på sista tiden. Vore ju intressant att veta hur många här som tar steget att designa och publicera för ipaden. Är själv rätt sugen på att ta mig an magasinsformgivning för ipaden, det känns ju som ett spännande och outforskat område.

Adobe Digital Publishing Suite finns ju tillgänglig på Adobe Labs. Även Woodwing har ju sin version av det hela.

Adobe Labs - Adobe Digital Publishing Suite
Create Digital Magazines for the iPad - Today! | WoodWing.com

Någon som testat något av ovanstående och kommit igång med skapandet?

  • Medlem
  • 2011-01-17 15:14

Jodå, vi har väl hållit på ett tag nu...
Sydsvenskan+ for iPad on the iTunes App Store

Nu har jag labbat lite med betan får att skapa material till iPad. Men det jag inte blir klok på är jag ska bära mig åt för att kunna få upp en stand-alone katalog/tidning på AppStore.

Enligt Adobe ska man vara medlem av "Digital Magazine Publishing prerelease site" Men något program som heter så går inte att joina på sidan de länkar till. Bara betprogrammet för Digital Publishing som jag ju redan är med i.

Måste man dessutom skapa ett speciellt konto hos Apple för att sedan få ut sina publikationer? Antar att det är bra att göra det i god tid i så fall...

Bevaka tråden