Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hålla reda på antal spelningar i iphone?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker i min iphone skapa en smart spellista där ett av kriterierna är antalet spelningar =0 för en ljudbok så att jag ska komma i håg vart jag är om jag lyssnar på lite musik mellan boklyssningen. Böckerna är i mp3-format och är kategoriserade som ljudbok. Efter en del slit med dubbla smarta spellistor för att få rätt orning har jag stött på nästa problem. Antalet spelningar räknar bara upp om jag spelar filen via itunes och inte om jag spelar den "stand alone". Någon som vet varför eller hur jag kan komma till rätta med det.

Jag har inte använt funktionen smarta spellistor på ett par år och Apple verkar verkligen ha lyckats gjort de helt oanvändbara.

/Marcus

Spelar du den standalone (i ngn annan spelare än iTunes) så kan inte iTunes hålla reda på hur mkt av filen du spelat eller ens om du spelat den eller inte.

Hur skulle det gå till?

Musiken i iTunes ligger som i en databas, ungefär så som du ser den i listvy i iTunes.
Spelar du en fil håller iTunes reda på hur långt du lyssnat om du avbryter t ex.
Informationen lagras aldrig i filen (*.mp3) utan i iTunes egen databas.

Programvarumässigt ser jag ingen lösning på det probelemet.

Hmmm, förut kunde min ipod hålla reda på att filen varit spelad och därmed ta bort den från min smarta spellista. Om jag förstått saken rätt har denna funktion försvunnit från spelaren och sorteringskriteriet "spelningar" i en smart spellista fungerar numer bara om listan ligger i itunes.

Någon som har tips på hur man ska kunna komma ihåg vilken fil man slutar på om man vill använda ipoden för att lyssna på talböcker men med lite musik emellanåt.

last.fm

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-14 10:08
Ursprungligen av SethCohen:

last.fm

Som inte finns i Sverige.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-14 10:59

Ett alternativ är ju att konvertera mp3:orna till m4b filer som itunes känner igen som ljudboksformat. Nedan är förslag på två sätt att komma förbi problemet utan att lösa det som du efterfrågar.

(från Converting MP3 to Audiobook - Mac Forums)
How did you convert the MP3 to .m4b? What did you use?

Here's what I've always done:

-Change importing format to AAC, adjust settings for an audiobook (32kbps, ...or whatever else you like).

-Find your file in iTunes, right-click, select "Convert to AAC".

-Once converted, delete the MP3 version. Right-click on your new AAC, and take "Show in finder".

-Drag it to the desktop. Once there, rename the extension from .m4a to .m4b.

-Drag it back into iTunes and it will get picked up as an Audiobook and go in the Audiobooks section. (*iTunes will still have an entry for your files when they were "songs". It will have a "!" next to it and if you click it will complain that the songs cannot be found. Just delete the entry from iTunes since now they're showing up in Audiobooks).

Man kan också slå ihop flera mp3:or till större filer (vilket gör det lättare att hålla rätt på) med vissa program på den här siten finns ett skript som fixar det i itunes (jag har inte testat det själv) iTunesJoin. Jag har kört något tredjeparts program för flera år sedan som enkelt gjorde om massa mp3:or till m4b filer. Kommer bara inte ihåg vilket.

1
Bevaka tråden