Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda xCode för PHP/JS-utveckling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jobbat med PHP och Javascript länge, med olika editorer (bl.a. Smultron, Notepad++, Dreamweaver, Zend Studio, NVU m.fl.).
Upptäckte igår att en kollega använde xCode, men jag kan inte hitta några tutorials för hur man sätter upp ett PHP-projekt med xCode.

Någon som har erfarenheter av detta, eller kanske länkar till guider och tutorials?

Tänkte börja använda versionshantering och vet att xcode är bra integrerad med SVN så det kanske är ett steg i rätt riktning

  • Oregistrerad
  • 2010-08-06 18:55

Första googleträffen på 'xcode php' genererade följande länk som inte verkar helt aktuell men kanske ändå kan vara till hjälp:
PHP with Apple's Developer Tools

GIT är annars en väldigt trevlig versionshanterare:
Git - Fast Version Control System

Nu har jag inte ens försökt, men av ren nyfikenhet, varför vill du göra det? Jag har ju väldigt svårt att se Xcode komma ens i närheten av t.ex. Zend Studio

Ursprungligen av Knutsson:

Har jobbat med PHP och Javascript länge, med olika editorer (bl.a. Smultron, Notepad++, Dreamweaver, Zend Studio, NVU m.fl.).
Upptäckte igår att en kollega använde xCode, men jag kan inte hitta några tutorials för hur man sätter upp ett PHP-projekt med xCode.

Någon som har erfarenheter av detta, eller kanske länkar till guider och tutorials?

Jag använder inte PHP så det kanske bara är min bristfälliga erfarenhet som gör att jag inte riktigt förstår vad det är du vill att Xcode ska göra. I många fall borde det väl räcka med att bara öppna filerna som ska redigeras direkt i Xcode?

Projekthanteringen i Xcode är annars relativt avancerad och går att använda till praktiskt taget de flesta typer av projekt. När du skapar ett nytt projekt kan du välja att skapa ett tomt projekt. Därefter lägger du till de filer som ingår i ditt projekt och gör vad du känner för. Du kan även sätta upp targets (vet inte riktigt hur det skulle användas i PHP), du får dock definiera alla projekt- och målinställningar själv eftersom Xcode inte har någon mall för PHP.

Ursprungligen av Knutsson:

Tänkte börja använda versionshantering och vet att xcode är bra integrerad med SVN så det kanske är ett steg i rätt riktning

Vet inte om jag riktigt skulle hålla med om att det är "bra integrerad". Jag känner visserligen några Perforce-användare som är helt lyriska över den eftersom den tydligen slår alla andra alternativ som just de har, många som använder något annat system brukar dock föredra ett externt verktyg. Potentiellt kan det bli bättre i Xcode 4, då införs bland annat en versionseditor och stöd för Git.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 10:39

Jag rekommenderar TextMate annars. Mycket smidiga snabbfunktioner för webbspråk men inte för trögrott.

1
Bevaka tråden