Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett problem som uppkommit ett antal gånger nu på den korta tid jag haft min mac.

Jag har 2 datorer ytterligare i mitt nätverk där alla filer ligger, problemet är att jag kan ansluta till dom och mappa upp enheterna efter jag startar om datorn. Men efter ett tag (kan vara 1 dag, eller efter datorn varit i vila) så slutar det fungera, försöker man gå in under "delat" och välja en av datorerna så står den bara och tänker och tänker.
Dom andra datorerna står alltid på, så det beror inte på att dom stängs av eller dylikt.

Vet inte om jag gör på fel sätt när jag vill ha mina enheter mappade på Macen. Någon som har något tips?

MVH
yabbah

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-01 11:08

Det är inte så att någon av de andra enheterna har gått ner i lågenergiläge och inte vaknar på nätverkstrafik?

Nej inget sånt. Är något mac-specifikt problem då ingen av min pc's har detta problem.

//yabbah

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 00:12
Ursprungligen av yabbah:

Nej inget sånt. Är något mac-specifikt problem då ingen av min pc's har detta problem.

//yabbah

De andra datorerna är PC eller? Har samma problem, och det är ett känt problem som Apple försökt fixa ett bra tag. Brukar lösa sig när man startat om macen (eller pcn?).

Vet inte om det är just macspecifikt, då jag inte upplever problemet mellan två macar. Brukar uppstå efter att macen, eller pcn stängts av, eller sats i vila, och vaknar nästa gång.

Går det inte att "hård"-mounta nätverksdiskarna via terminal på något sätt?

De andra datorerna är PCs ja. Och det är precis som du säger, när Macen varit i vila och väcks upp, då uppkommer detta problem, ibland. Inte alls alltid.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-03 19:35

SMB har väl haft en del problem i OS X, om jag inte missminner mig så har de senaste uppdateringarna inkluderat fixar för SMB också.

Använder du SMB ?

10.6.3
SMB - Resolves an issue with storing files via SMB. - Resolves a case, the. - Resolves issue password in clear text. - Resolves a wing to delete folders SMB.

10.6.4
- åtgärdar problem med att kopiera, ändra namn på eller radera filer på SMB-filservrar

Dessutom verkar 10.6.3 ha skapat en del nya saker:
If you need to write to a mounted volume over SMB, you might want to hold off on updating to OS X 10.6.3 if you haven’t done so already: Apple support forum users are reporting major problems in multiple threads that SMB is borked.

google is your friend..

Ja jag använder smb. Men har inte haft någon av de tidigare versionerna av OS X. Har 10.6.4.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-04 19:42

Får du några relaterade fel i Console (konsollen ?).
Brukar vara ett bra ställe att kolla.

Ursprungligen av mattiL:

Får du några relaterade fel i Console (konsollen ?).
Brukar vara ett bra ställe att kolla.

Var får jag fram den? Är helt ny på mac nämligen

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-08-06 09:00

Tryck på äppel-knappen och mellanslag samtidigt, skriv in kons i sökrutan uppe till höger (eller cons om du har engelsk OS X).
Tryck retur.

Du kan även hitta den i Applications/Utilities i Finder

Okej, tack. Jag kikar där nästa gång det inträffar.

//yabbah

1
Bevaka tråden