Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100 Mbit via Wifi på MacBook Pro - är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-05 22:50

Hejsan!

Jag har fått ett litet problem med uppkopplingen på min macbook pro, vi har fiberlina på 100/10 mbit in i huset som är kopplat till en router som ska stödja 300 mbit men jag kommer inte ens i närheten, som bäst får jag 40 mbit ner och 10 upp. Jag är medveten om att man förlorar hastighet med trådlöst men SÅ mycket? Det känns inte ok för min del... Är det så att macbook pro inte klarar 100 mbit trådlöst eller beror det på routern?

Det kanske skall nämnas att en PC är kopplad till routern med lina och den kommer upp i 100 mbit utan problem, vill inte erkänna att en pc kommer upp i högre hastighet trots att den är kopplad med lina Routern är en TP-link tl-wr841n.

Jag har 15" med i5 på 2.4 ghz och hastighetstesten är gjorda med bredbandskollen.se.

Tack på förhand! (:

Bilden visar när jag alt-klickar på airport symbolen

Senast redigerat 2010-08-05 23:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 22:54
Ursprungligen av jhebbe:

Hejsan!

Jag har fått ett litet problem med uppkopplingen på min macbook pro, vi har fiberlina på 100/10 mbit in i huset som är kopplat till en router som ska stödja 300 mbit men jag kommer inte ens i närheten, som bäst får jag 40 mbit ner och 10 upp. Jag är medveten om att man förlorar hastighet med trådlöst men SÅ mycket? Det känns inte ok för min del... Är det så att macbook pro inte klarar 100 mbit trådlöst eller beror det på routern?

Det kanske skall nämnas att en PC är kopplad till routern med lina och den kommer upp i 100 mbit utan problem, vill inte erkänna att en pc kommer upp i högre hastighet trots att den är kopplad med lina Routern är en TP-link tl-wr841n.

Jag har 15" med i5 på 2.4 ghz och hastighetstesten är gjorda med bredbandskollen.se.

Tack på förhand! (:

Bilden visar när jag alt-klickar på airport symbolen

Vad får du för hastighet med lina till din MBP?
Vad får du för hastighet med det trådlösa på PC?

Och ja, det är normalt att man tappar så mycket trådlöst, beroende på hur/var router/väggar/föremål är placerade i bostaden.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-05 23:51

med lina till mbp får jag 97 mbit och trådlös PC får jag väldigt dåligt, inte mer än 10 mbit, dock är den datorn väldigt seg i övrigt...

När jag har testat har jag varit bara någon meter från routern utan några föremål i vägen (:

Jag tror att allt är normalt. Routern ger ca. 100 mbps med sladd - då är nog ca. 40 mbps vad man kan förvänra sig med WiFi. I verkligheten brukar det se ut så här. Har sett det på många ställen...överallt faltiskt. WiFi är skit. Jag kör bara Iphone på WiFi.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-06 00:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att allt är normalt. Routern ger ca. 100 mbps med sladd - då är nog ca. 40 mbps vad man kan förvänra sig med WiFi. I verkligheten brukar det se ut så här. Har sett det på många ställen...överallt faltiskt. WiFi är skit. Jag kör bara Iphone på WiFi.

jaha... men teoretiskt sett borde man få 100 mbit eftersom både routern och mbp stödjer 11n, det suger om det är så som du säger

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-08-06 00:27

Observera att de allra flesta trådlösa accesspunkter "växlar ner" till 802.11g för samtliga anslutna enheter om en enhet som inte stödjer 802.11n ansluter.

Så om du tex ansluter med din mobiltelefon till samma trådlösa accesspunkt är sannolikheten stor att du inte får mer än 54 Mbit/s till din mbp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-06 10:18
Ursprungligen av jhebbe:

jaha... men teoretiskt sett borde man få 100 mbit eftersom både routern och mbp stödjer 11n, det suger om det är så som du säger

Jag kör väl med mitt mantra igen: 11n säger inget om routingprestandan utan bara vilken länkhastighet som du har. Det sitter en CPU med programvara i en router som tar paket för paket och inspekterar dessa för att se vart (notera rätt stavning!) dom ska ta vägen. Sånt tar tid. Tro't eller ej...

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-06 10:39
Ursprungligen av frazze:

Jag kör väl med mitt mantra igen: 11n säger inget om routingprestandan utan bara vilken länkhastighet som du har. Det sitter en CPU med programvara i en router som tar paket för paket och inspekterar dessa för att se vart (notera rätt stavning!) dom ska ta vägen. Sånt tar tid. Tro't eller ej...

Så då gäller det att ha en snabb router om man vill ha 100 mbit trådlöst eller? Är det ens möjligt med en bra router med snabb cpu i?

Ursprungligen av jhebbe:

Så då gäller det att ha en snabb router om man vill ha 100 mbit trådlöst eller? Är det ens möjligt med en bra router med snabb cpu i?

Det är nog väldigt svårt att nå den teoretiska maxhastigheten, oavsett router.

Senast redigerat 2010-08-06 13:42
Ursprungligen av jhebbe:

Är det ens möjligt med en bra router med snabb cpu i?

Enligt vad jag har läst tidigare, så ska man inte förvänta sig mer än max 70-80 Mbit via 11n.

På 11g, som har teoretisk maxhastighet på 54 Mbit, når man sällan upp till mer än 15-20.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 12:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt vad jag har läst tidigare, så ska man inte förvänta sig mer än max 70-80 Mbit via 11n.

På 11g, som har teoretisk maxhastighet på 54 Mbit, når man sällan upp till mer än 15-20.

Det fanns (finns?) en sida på Wikipedia som beskriver länkhastighet och payload/workload för varje 802.11-standard. Men självklart så hittar jag inte den i skrivande stund...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-07 12:26
Ursprungligen av jhebbe:

Så då gäller det att ha en snabb router om man vill ha 100 mbit trådlöst eller? Är det ens möjligt med en bra router med snabb cpu i?

Nej, det är inte möjligt. När de anger 100 Mbps så är det rå datahastighet i luften.
När du mäter med t ex Bredbandskollen, så är det "nettohastighet", dvs den nyttiga delen av flödet, där vissa adresser, checksummor etc, är borträknade. Bara kryptering av det trådlösa nätverket tar 10-30 % av den råa hastigheten (finns beskrivet på Ciscos hemsida).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 15:10

Kör en TC hemma och där kommer jag upp i 60-65mbit med kabel, och 60-65mbit med wireless, med senaste MBP'n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-07 19:10

Om det finns flera wlan i närheten så kan det vara idé att prova med att byta kanal till t ex 5 eller 9

Hmm.

Jag har precis fått hem både en ny MBP och nya Airport xtreme, jag har och ligger på runt 9mb/s på den, trådlöst, alltså 90mbit/s när jag hämtar filer från en polares dator på andra sidan Sverige. Kör med BBB 100mbit fiber.

Å jag har inte gjort nått konstigt med inställningar eller så, utan det är straight of the box.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-08-07 22:30

Jag har ingen kryptering på nätverket så det borde inte göra det långsammare... Och det finns två wlan i närheten, när jag bytte kanal till 10 så kom jag upp i nästan 60 mbit/s men bara om jag var en halvmeter från routern. Men bättre än inna i alla fall! Dock när jag går bakom en dörr sjunker hastigheten till 30 mbit/s.

Citat:

Hmm.

Jag har precis fått hem både en ny MBP och nya Airport xtreme, jag har och ligger på runt 9mb/s på den, trådlöst, alltså 90mbit/s när jag hämtar filer från en polares dator på andra sidan Sverige. Kör med BBB 100mbit fiber.

Å jag har inte gjort nått konstigt med inställningar eller så, utan det är straight of the box.

Det verkar ju grymt! Gött att det fungerar så bra för dig Kanske blir att införskaffa en airport extreme...

Själv så kör jag en 13" MBP kopplad mot en Netgear WNDR 3700. När jag kör Bredbandskollen TPTEST så får jag mellan 95-105 Mbit/s via det trådlösa om jag är i samma rum som eller i något av de angränsande rummen till där routern står. Jag har en 100 Mbit "fiber" lina från BBB. Om jag är i något av rummen längre bort eller börjar stänga massa dörrar alternativt koppla upp en massa andra enheter(iPhone, Wii, PS3 m.m.) sjunker hastigheterna ganska fort ned till runt 60-75 Mbit/s...

Har en Time Machine (som ju har en Extreme inbyggd)

Kanoners med två antenner, allt går på "n" , men iPhonen får sin egen antenn med "b/g".

Upplever inga som helst problem faktiskt, nånsin.

Verkligen en produkt man kan rekommendera till folk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-08 08:30
Ursprungligen av Goflorp:

Har en Time Machine (som ju har en Extreme inbyggd)

Kanoners med två antenner, allt går på "n" , men iPhonen får sin egen antenn med "b/g".

Upplever inga som helst problem faktiskt, nånsin.

Verkligen en produkt man kan rekommendera till folk.

Du menar en Time Capsule? (TC)

Rör alltid ihop de två begreppen - speciellt när det är sent

Ändock helhöjd!

1
Bevaka tråden