Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail kräver lösen gång på gång

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
På ett av mina e-postkonton hos Telia poppar det hela tiden upp att jag måste fylla i lösenord.
Trots att jag skriver rätt och laddar ner nya mail så tar det inte lång stund innan det kontot kräver min uppmärksamhet och vill att jag fyller i lösen igen. Kan variera från någon minut till ett par timmar. Jag blir tokig på detta.
Vilden

Kolla så det står lösenord under Autentisering i fliken Avancerat. Den ändrade sig mycket för mig förut och kan göra så ibland på min iPhone. Mycket irriterande.

Hej, tack för tipset.
Nej, det stod APOP men jag har ändrat nu.
Återkommer med resultat..

Det verkar som det funkar, Pierre man tackar och bockar...

Sådant där kommer och går tyvärr i en Mac - plötsligt måste man fylla i lösen varje gång - eller varannan gång typ - i Mail eller iTunesStore. Sedan blir allt bra och lugnt igen i typ 4 månader - sedan börjar det om. OSX har seriösa problem med Nyckelhanteraren sedan länge - åtminstone sedan 10.5.

Fick skriva in en gång till i morses, inte helt löst men betydligt bättre efter justeringen Pierre tipsade om.

Det konstigaste är att det bara är ett av mina telia konton som uppför sig på detta vis. Tjejens iMac har heller aldrig frågat efter lösen, den har vi haft sedan i höstas. Just detta konto som krånglar popar jag även till min HTC Hero (usch, jag vet det borde vara en iPhone), kan det ha med det att göra?

Ingen ny lösning på detta problem?
(Jo, jag har kollat Pierres rådi #2 och det står Lösenord)

De sista 2 veckorna har jag fått fylla i lösenord flera gånger om dagen. Med 11 olika konto börjar det bli minst sagt irriterande - speciellt som alla har sk säkra lösenord, dvs en massa konstiga tecken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 14:01
Ursprungligen av macwitty:

Ingen ny lösning på detta problem?
(Jo, jag har kollat Pierres rådi #2 och det står Lösenord)

De sista 2 veckorna har jag fått fylla i lösenord flera gånger om dagen. Med 11 olika konto börjar det bli minst sagt irriterande - speciellt som alla har sk säkra lösenord, dvs en massa konstiga tecken.

Hände mig på min gamla iBook. Visade sig att filen i nyckelringen var korrupt. Kastade den och fyllde på med nya/började om från början. Nu funkar det bra igen.

Fast då borde det väl hända med andra program som använder nyckelringen ...
Men det är värt ett försök - får bli ett kvällsjobb för många lösenord etc finns där

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 16:02

Du kan prova genom att bara flytta på nyckelringsfilen och bara prova med mailen. Funkar det inte är det bara att dra tillbaka den gamla filen igen. Då slipper du göra allt jobb i onödan om det skulle skita sig.

Det var ett bra tips.
Drog ut filen i går och la bara in lösenorden för mail (via Mail) och det funkade i går - men i dag är den tillbaka igen och tjatar om lösenord ...

Kopiera nyckelringsfilen och prova sen att reparera nyckelringen från nyckelhanteraren.

När jag hade dragit ur den gamla filen och den hade skapat en ny så körde jag reparera. Efter att den idag börjat tjata igen med enbart de nya maillösenordet körde jag reparera igen men den vill fortfarande inte behålla dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 10:21

Jag har för mig att jag hade liknande problem för något år sen. Då visade det sig att det var något med åtkomsten till nätverket. När inte mail fick svar trodde den att det var lösenordet men när det i själva verket var att epostservern inte svarade direkt - dvs den svarade med "vilket användarnamn och lösenord" och sen dröjde det innan svaret kom. Sitter du bakom någon konstig brandvägg eller har du någon annan grej som kan störa din mejluppkoppling?

Tack för tips!
Nej, datorn direkt kopplad till modemet och bara vanliga OS X brandväggen
Det är konton hos 3 olika webbhotell och det vore väl lite konstigt om det var problem med åtkomsten till alla samtidigt?

1
Bevaka tråden