Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TomTom carkit till iPhone 4?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-06-07 22:10

Jag är i faggorna att köpa en bilhållare till min iPhone för sommarens bilsemester. Funderar på TomTom´s som har inbyggd GPS-mottagare. Nu till min fråga. Tror ni att den kommer att fungera/passa även till den nya iPhonen som kommer i sommar?
Har någon förslag på andra bra hållare för bilen.

bosse

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-07 23:01

Ser inget som skulle tyda på att den inte passar. iPhone 4 är nästan lika hög som tidigare iPhone 3GS och TomTom car kit har inga speciella former nertill som kan vara ivägen.

Men helt 100% säker kan man inte vara förrän någon provat.

Jag gissar att den passar, vad gissar du?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-08 14:59

Jag tror passformen i botten blir dåligt eftersom 4 är tunnare. Men det borde funka....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-08-01 16:26

Någon som testat?

Är det någon som testat om 4:an passar i Tomtom car kit?
Nyfiken, för om den inte passar så kan jag ju sälja min

Ursprungligen av Arimos:

Är det någon som testat om 4:an passar i Tomtom car kit?
Nyfiken, för om den inte passar så kan jag ju sälja min

Fungerar utan problem för mig i alla fall. Testade så sent som i går. Inga problem.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-08-01 16:36
Ursprungligen av adress@mac:

Fungerar utan problem för mig i alla fall. Testade så sent som i går. Inga problem.

Kanon, tack!

Ursprungligen av Arimos:

Är det någon som testat om 4:an passar i Tomtom car kit?
Nyfiken, för om den inte passar så kan jag ju sälja min

Varning !! Telefonen passar utan problem i TomTom hållaren - men jag märkte idag att den får ej laddning.... kontakten verkar vara för kort (låg) för att riktigt gå tillräckligt långt i telefonen. Sätter jag i min 3Gs - inga problem, men 4:an funkar inte. Kanske är det bara ett problem för mig, men jag tror inte det. Skall kontakta TomTom och höra. :">

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-02 13:06
Ursprungligen av adress@mac:

Varning !! Telefonen passar utan problem i TomTom hållaren - men jag märkte idag att den får ej laddning.... kontakten verkar vara för kort (låg) för att riktigt gå tillräckligt långt i telefonen. Sätter jag i min 3Gs - inga problem, men 4:an funkar inte. Kanske är det bara ett problem för mig, men jag tror inte det. Skall kontakta TomTom och höra. :">

I så fall är det hål i huvudet av antingen Apple eller TomTom. Här han man lagt ut 1200 kr på något som inte går att använda, trots att (får man förmoda) interfacet är likadant.

Ursprungligen av Jeppe_E:

I så fall är det hål i huvudet av antingen Apple eller TomTom. Här han man lagt ut 1200 kr på något som inte går att använda, trots att (får man förmoda) interfacet är likadant.

Så känner jag det också. Har e-postat supporten på TomTom - får se om och när dom svarar. Har provat 3 stycken kontakter nu, laddare mm. inga problem. Hållaren funkar med 3G och 3Gs men inte med 4G hur jag än försöker. Vill inte gärna börja och fila på hållaren heller, med risk att den blir förstörd. Avvaktar eventuellt besked från TomTom.
Jag kan ju inte vara den första som har problemet.....

  • Medlem
  • Skåne
  • 2010-08-01 16:33

Finns en hel del videor om det på youtube

Ursprungligen av maso:

Finns en hel del videor om det på youtube

Såg inte att du redan hade gett tipset om filmen på YouTube. TomTom hade ingen lösning i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-02 04:12

Det enda man behöver modifiera är att sätta en liten bit gummi eller dyl. nere vid fästet då telefonen är tunnare nu och annars inte riktigt sitter i så den laddas.

Ursprungligen av zinned:

Det enda man behöver modifiera är att sätta en liten bit gummi eller dyl. nere vid fästet då telefonen är tunnare nu och annars inte riktigt sitter i så den laddas.

Såg ditt inlägg också nu. Skräp av TomTom att inte "känna till problemet".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 18:47

Jag använde en möbeltass för att passa in telefonen i hållaren. Det funkade på så vis att telefonen laddas och även mjukvaran känner av att den befinner sig i hållaren (det står "volume on car kit" i appen).

MEN, tomtomhållarens högtalare och mic funkar inte. Om jag kör gps-appen kommer ljudet enbart från telefonens högtalare. Samma sak med telefonsamtal och car-kitet finns heller inte med som ett valbart alternativ för ljudkälla (på telefonens högtalarknapp under samtal).

Konstigt(?) nog så funkar ljudet via bilens högtalarsystem om jag trycker in aux-sladden. Dock inte för telefonsamtal.

Är det nån förstår vad allt detta beror på och kanske har förslag till lösning? Hållaren är för mig i princip helt värdelös när jag inte kan använda den till telefonsamtal. :mad::mad::mad:

Ursprungligen av Nirre:

Jag använde en möbeltass för att passa in telefonen i hållaren. Det funkade på så vis att telefonen laddas och även mjukvaran känner av att den befinner sig i hållaren (det står "volume on car kit" i appen).

MEN, tomtomhållarens högtalare och mic funkar inte. Om jag kör gps-appen kommer ljudet enbart från telefonens högtalare. Samma sak med telefonsamtal och car-kitet finns heller inte med som ett valbart alternativ för ljudkälla (på telefonens högtalarknapp under samtal).

Konstigt(?) nog så funkar ljudet via bilens högtalarsystem om jag trycker in aux-sladden. Dock inte för telefonsamtal.

Är det nån förstår vad allt detta beror på och kanske har förslag till lösning? Hållaren är för mig i princip helt värdelös när jag inte kan använda den till telefonsamtal. :mad::mad::mad:

Du har parat ihop bluetoothen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 02:27
Ursprungligen av adress@mac:

Du har parat ihop bluetoothen ?

Ahhhhhhhh jesus amalia vilket hjärnsläpp! Jag hade inte ens bluetooth påslagen.... :">:">:">:">

Skyller på att i princip alla andra inställningar synkats över automatiskt, så jag hade inte en tanke på detta.

Taaaaaaaaack!

Kanske lite OT. Men min Navigon hållare passar inte min iphone 4. Är till salu på tradera nu =(
Måste fixa en hållare asap.

Problemet är tydligen jättestort sedan tidigare släpp i andra länder. Klippa och klistra är vad som gäller så länge. Tassar som man sätter under stolsben för att inte repa golvet lär göra susen. Såg denna instruktion på YouTube. Skall prova.
YouTube - How to get Iphone 4 to work with the Tomtom car kit

Ursprungligen av adress@mac:

Problemet är tydligen jättestort sedan tidigare släpp i andra länder. Klippa och klistra är vad som gäller så länge. Tassar som man sätter under stolsben för att inte repa golvet lär göra susen. Såg denna instruktion på YouTube. Skall prova.
YouTube - How to get Iphone 4 to work with the Tomtom car kit

Det fungerar! Jag tog en filtremsa som är till för att byta under det där dammsugarmunstycket som Tomas Brolin gjorde reklam för tidigare. Självhäftande och 30 sekunder senare fungerar allt perfekt. Ser inte allt för illa ut, och framförallt, nu fungerar hållaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-02 23:23
Ursprungligen av adress@mac:

Det fungerar! Jag tog en filtremsa som är till för att byta under det där dammsugarmunstycket som Tomas Brolin gjorde reklam för tidigare. Självhäftande och 30 sekunder senare fungerar allt perfekt. Ser inte allt för illa ut, och framförallt, nu fungerar hållaren.

Ursprungligen av Jeppe_E:

I så fall är det hål i huvudet av antingen Apple eller TomTom. Här han man lagt ut 1200 kr på något som inte går att använda, trots att (får man förmoda) interfacet är likadant.

Läser ni inte inläggen i tråden innan ni svarar?

Som sagt, bl a mitt inlägg...nummer nio

Ursprungligen av zinned:

Läser ni inte inläggen i tråden innan ni svarar?

Som sagt, bl a mitt inlägg...nummer nio

Jo jag såg det som du ser i mitt inlägg nummer 17 bland annat.

Då kommer frågan hur man gör om man som vi har en 3GS och kommer skaffa en 4. Jag antar att 3GS:en inte kommer passa om man klämmer dit en passbit för att 4:an skall fungera. Lär knappast orka pilla bort och sätta dit passbiten beroende på vilken av telefonerna som skall användas. Någon som vet?

Ursprungligen av ArneAnka:

Då kommer frågan hur man gör om man som vi har en 3GS och kommer skaffa en 4. Jag antar att 3GS:en inte kommer passa om man klämmer dit en passbit för att 4:an skall fungera. Lär knappast orka pilla bort och sätta dit passbiten beroende på vilken av telefonerna som skall användas. Någon som vet?

sätt plastbiten på 4an då!

TomTom som hållare jmf med andra

Hej på er!

Ni som verkar vara bevandrade i tillbehörsdjungeln. Hur ska man tänka om bilhållare i allmänhet till iPhone 4? Jag är inte säker på att jag kommer att köra TomTom som navigator i min iPhone 4 men bilhållaren verkar vara väldigt vettig. Är det overkill att köpa den om man inte använder tomtoms navigering-utrustning utan i huvudsak är ute efter:
• billaddare,
• ngn handsfreelösning till bil.

Ursprungligen av Andreas Olsson:

Hej på er!

Ni som verkar vara bevandrade i tillbehörsdjungeln. Hur ska man tänka om bilhållare i allmänhet till iPhone 4? Jag är inte säker på att jag kommer att köra TomTom som navigator i min iPhone 4 men bilhållaren verkar vara väldigt vettig. Är det overkill att köpa den om man inte använder tomtoms navigering-utrustning utan i huvudsak är ute efter:
• billaddare,
• ngn handsfreelösning till bil.

Tycker jag inte. Den fungerar perfekt även som handsfree. Du kan ju också använda den till andra navigeringslösningar än Tomtom. Det finns ju gratisalternativ till exempel. Den förstärker ju dessutom GPS signalen och har egen mottagare. Lätt att placera och sitter mycket bra - köp !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-16 14:50

Lösning - sälj den kvarvarande 3GS'en och köp en iPhone 4 till.

Enkelt

TomTom har nu kommit med en gratis adapter för iPhone 4:

TomTom offers free iPhone 4 adapter for Car Kit -- Engadget

Ursprungligen av Capeman:

TomTom har nu kommit med en gratis adapter för iPhone 4:

TomTom offers free iPhone 4 adapter for Car Kit -- Engadget

Vad jag förstår kan man beställa den med start i morgon - 10 september.

Ursprungligen av adress@mac:

Vad jag förstår kan man beställa den med start i morgon - 10 september.

Nu finns den
TomTom, portable GPS car navigation systems

Bevaka tråden