Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wifiproblem macbook pro 13"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:04

Hej!

Jag har nyligen blivit macanvändare och köpte mig en macbook pro 13" på mediamarkt. Till en början verkade allt frid och fröjd tills jag upptäckte att den trådlösa uppkopplingen började krångla. Vad som inträffar är att efter ca 5-15 min lägger uppkopplingen av helt, konstigt är att aiporten indikerar full signalstyrka men det går inte att återigen ansluta till nätverket. När man försöker återansluta kommer det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet till nätverket, vilket jag redan tidigare gjort, och när aiporten försöker koppla upp får jag endast meddelandet "anslutningen nådde en maxtidsgräns". Jag har provat att göra en nätverksdiagnos, vad som inträffar då är att aiporten stängs av och det konstiga är att den inte går att sätta på igen. Knappen "slå på airport" blir som en dummyknapp utan betydelse.

Jag har förövrigt sett att andra haft liknande problem och att man försökt lösa detta genom att dumpa systemkonfigurationsmappen under bibliotek/preferences, detta fungerar dock inte alls för mig.

Så jag åkte tillbaka ut till mediamarkt, men när de testade datorn fungerade den perfekt ute hos dem, vilket var jättekonstigt. De kunde därför inte heller skicka tillbaka datorn då inget fel indikerats. Det skall också tilläggas att jag provat detta med tre olika routrar och samma problem har uppkommit, trots att andra datorer har fungerat klockrent i dessa nätverk. Jag har även alla senaste uppdateringarna för osx.

Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:10
Ursprungligen av Alexuss:

Hej!

Jag har nyligen blivit macanvändare och köpte mig en macbook pro 13" på mediamarkt. Till en början verkade allt frid och fröjd tills jag upptäckte att den trådlösa uppkopplingen började krångla. Vad som inträffar är att efter ca 5-15 min lägger uppkopplingen av helt, konstigt är att aiporten indikerar full signalstyrka men det går inte att återigen ansluta till nätverket. När man försöker återansluta kommer det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet till nätverket, vilket jag redan tidigare gjort, och när aiporten försöker koppla upp får jag endast meddelandet "anslutningen nådde en maxtidsgräns". Jag har provat att göra en nätverksdiagnos, vad som inträffar då är att aiporten stängs av och det konstiga är att den inte går att sätta på igen. Knappen "slå på airport" blir som en dummyknapp utan betydelse.

Jag har förövrigt sett att andra haft liknande problem och att man försökt lösa detta genom att dumpa systemkonfigurationsmappen under bibliotek/preferences, detta fungerar dock inte alls för mig.

Så jag åkte tillbaka ut till mediamarkt, men när de testade datorn fungerade den perfekt ute hos dem, vilket var jättekonstigt. De kunde därför inte heller skicka tillbaka datorn då inget fel indikerats. Det skall också tilläggas att jag provat detta med tre olika routrar och samma problem har uppkommit, trots att andra datorer har fungerat klockrent i dessa nätverk. Jag har även alla senaste uppdateringarna för osx.

Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp!

Vad för slags internet har du och med vilken internetleverantör. Har du något modem som ligger mellan router och internet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:18
Ursprungligen av ibish:

Vad för slags internet har du och med vilken internetleverantör. Har du något modem som ligger mellan router och internet?

Där jag är nu har jag comhem 25mbit och det finns inget modem, endast en router av typ cisco.

Jag har haft exakt samma problem... det är en inställning i routern som gör att säkerheten är lite väl hård kommer inte ihåg exakt vad det nu var men om du kollar under Services så skall man bocka ur IP FLOOD DETECTION om jag nu har rätt...annars kontakta comhems support och fråga dem...

Mitt nät var sjukt segt och tappade kontakt även om jag hade full styrka på air porten med så antar det ä rsamma som jag hade då det låter så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 12:03

Tack för tipset men det är tyvärr inte det som är problemet då den rutan inte ens är ikryssad på min router.

Min dator har även börjat frysa sig och det enda man kan göra är att starta om den. Mina tankar börjar föras till att detta är hårdvarurelaterat...lite konstigt att den fungerade så bra på MM bara..

...kan vara så att jag kom ihåg fel som jag sa..men dina problem var exakt samma som mina...min dator kanske inte frös men webbläsaren hängde sig och dog och sen var den helt plötsligt uppe fick göra om starter osv med..jag gick till Macforum i Gbg och testade den där och då funkade den kalasfint...så det är inte hårdvarufel utan inställningar i modemet/routern... Ring och kolla med Comhem...har du tur så får du en kille som kan sina grejer..jag fick ringa dom 4 ggr innan jag träffade på en som visste exakt vad det var för fel i inställningarna...det var ett ställe man gick in på i admingränssnittet och klickade ut något...och jag tyckte mest att det lät mest bekant...som sagt kan vara en annan inställning...

Jag har brottats med exakt samma problem. Det började när jag bytte radionkort i min accesspunkt och skulle köra 802.11N, i detta läge fungerar husets ōvriga datorer och iPhones ok då de inte ansluter enligt N standard. Men min MBP 13" beter sig som beskrivet ovan. Ställer jag om accesspunkten att kōra endast B + G fungerar det igen. Har idag provat mot en annan AP med N stōd och fick samma nedslående resultat. Mitt radiokort är ett Mikrotik R52N med ett Atheros AR9220 chip. Jag skall under veckan prova med ett N kort med annat chipset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 23:58

Min router kör i b+g hela tiden, den klarar inte n. Jag har provat att köra i bara g och i b+g men det leder hela tiden till samma bedrövliga resultat.

Vilken typ av kryptering använder du? Om det är WPA2 så prova att köra med AES och inte TKIP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 15:15

Jag har provat såväl WPA samt WPA2 med TKIP och AES samt TKIP+AES och WEP. Så felet kan inte ligga här..

Något som jag märkt är att aiporten ständigt letar efter nätverk trots att den är uppkopplad, kan detta ha något med felet att göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-22 20:41

Problemet är numera löst då jag lyckades få en ny dator från mm efter många om och men, och denna dator fungerar helt klockrent. Troligtvis var det alltså så att det handlade om ett faktiskt hårdvarufel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-23 22:27

Hej,
Jag har nästan exakt samma problem, min snart ett år gamla MBP tappar ofta uppkopplingen till det trådlösa nätverket, och när jag försöker ansluta på nytt säger den att "anslutningen nådde sin maxtidsgräns". I det här läget brukar det hjälpa att starta om routern, men då hushållets övriga datorer är uppkopplade samtidigt utan att ha några problem prövar jag ibland att istället starta om min Airport, alternativt att köra närverksdiagnostik. Det resulterar då i att jag inte kan slå på Airporten igen, det händer inget när jag trycker på knappen och så måste jag starta om datorn. Efter det fungerar allt vanligtvis, från några timmar till några veckor innan samma sak händer igen.

Min fråga är var felet kan sitta? Det är bara min dator i hushållet som har problem, men det hjälper ju dock att starta om routern. Det konstigaste tycker jag ändå är att Airporten inte går att slå på igen när man slagit av den, hur kan det komma sig?

Det händer inte så pass ofta att jag känner mig motiverad att lämna in den, men tillräckligt ofta för att vara irriterande...

Tacksam för förslag och tips!

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2011-02-24 21:19

Tjenare alla goa Mac:are

Jag undrar om det finns ett program till MBP 13" som gör att man hittar dolda näverk och eventuellt ansluter till dem? Måste skriva in lösen och namn till nätverket varje gång jag ska ansluta. Lite jobbigt när man är hemma liksom.. :S

Tack på förhand

1
Bevaka tråden