Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar iMac med bättre grafik

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

varför skall de alltid göra så här!? tröttsamt ju...

det måste ju komma en tredjepartslösning på det "problemet".

eller så köper man med enbart SSD och stoppar in 3.5" 1TB el dylik själv...

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar bli svårt att själv sätta in en andra disk i efterhand om man inte beställde iMacen med dubbla diskar vid köpet:

The good news is that the SSD bay available in the new iMacs holds a standard 2.5" form factor drive, which means you can install a high-performance OWC Mercury Extreme SSD for the speed advantage over Apple's SSDs.

The bad news is that, unless your Mid 2010 iMac originally came with an Apple SSD, there's no graceful way to install an OWC one. The appropriate mounting bracket and connector cables are nowhere to be found on the non-SSD models.

Läs mer: New 27-Inch iMac Disassembled, Aftermarket SSD Install Deemed Difficult - Mac Rumors

Senast redigerat 2010-07-29 17:28
Ursprungligen av el gringo:

varför skall de alltid göra så här!? tröttsamt ju...

det måste ju komma en tredjepartslösning på det "problemet".

eller så köper man med enbart SSD och stoppar in 3.5" 1TB el dylik själv...

Det lät smidigast, frågan är om det verkligen är enklare. Vore intressant att veta.

något som är helt klart för mig är:

1. invänta tester och skillnader på i5 och i7-quad (macworld.com håller på och testar skriver de)
2. invänta tester eller kommentarer på typ macrumors huruvida man kan stoppa in en 3.5" i efterhand. (hm...då kan man ju i och för sig lika gärna köpa både 3.5" och SSDn samtidigt )

innan jag köper.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det lät smidigast, frågan är om det verkligen är enklare. Vore intressant att veta.

Ursprungligen av 20hz:

Har din gamla iMac firewire 800 så firewire 800 > nya imacen, annars 400 > 800.

Har ja förstått rätt så har min gamla 20" firewire 400 medan dagens 27" imac har firewire 800? tror jag behöver mer hjälp. Hur kopplar jag ihop dem?

Ursprungligen av wildcard:

Har ja förstått rätt så har min gamla 20" firewire 400 medan dagens 27" imac har firewire 800? tror jag behöver mer hjälp. Hur kopplar jag ihop dem?

Med en firewirekabel som har FW800-kontakt i ena änden, FW400 i andra. Till exempel en sån här:

Belkin 1,8 m 9-stifts till 6-stifts FireWire 800/400-kabel - Apple Store (Sverige)

Kanske finns på Classe eller Kjell om du har lite tur. Eller en vanlig FW400-kabel med adapter.

Ursprungligen av Capeman:

Med en firewirekabel som har FW800-kontakt i ena änden, FW400 i andra. Till exempel en sån här:

Belkin 1,8 m 9-stifts till 6-stifts FireWire 800/400-kabel - Apple Store (Sverige)

Kanske finns på Classe eller Kjell om du har lite tur. Eller en vanlig FW400-kabel med adapter.

Köpte en på Kjelle, trodde jag hade tur men nu när jag sitter hemma med den anar jag att de har gett mig fel. Vill inte öppna förpackningen o prova för att kunna lämna tillbaka om det är fel, men uttagen är inte de samma som på länken du skickade. Etiketten säger FW- 400 6/4 - 1,0m, IEEE 1394a /6pin- 4pin. Har jag fått fel?

Ursprungligen av wildcard:

Köpte en på Kjelle, trodde jag hade tur men nu när jag sitter hemma med den anar jag att de har gett mig fel. Vill inte öppna förpackningen o prova för att kunna lämna tillbaka om det är fel, men uttagen är inte de samma som på länken du skickade. Etiketten säger FW- 400 6/4 - 1,0m, IEEE 1394a /6pin- 4pin. Har jag fått fel?

IEEE1394 är samma sak som FireWire.

FW400 är den äldre kontakten, ser ut som en USB på Stereoider. Avfasad kant så den passar bara ena hållet. Den verkar samma i båda ändar.

På din beskrivning verkar detta vara en ren FW-kabel.

Många ÅF har en liten kloss som är FW800's hane (passar in i macen) och FW400-hona i andra änden. Då kan du ta den kabel du har och sättta på adaptern och sedan stoppa den i Macen.
Går du till en Mac ÅF vet de nog direkt vad du pratar om.

Tänk på att du får kompabilitet med FW800 rent elektriskt - inte prestandamässigt.
Du får alltså inte mer än FW400-fasrt på anslutna grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 19:05
Ursprungligen av wildcard:

Köpte en på Kjelle, trodde jag hade tur men nu när jag sitter hemma med den anar jag att de har gett mig fel. Vill inte öppna förpackningen o prova för att kunna lämna tillbaka om det är fel, men uttagen är inte de samma som på länken du skickade. Etiketten säger FW- 400 6/4 - 1,0m, IEEE 1394a /6pin- 4pin. Har jag fått fel?

4-pin är den lilla kontakten som man ibland kan se på vissa PC-burkar och videokameror. Tror även min gamla Playstation 2 hade en 4-pin kontakt. Så, ja, du ska ha en annan sladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 14:57

Köper en firewire 400 > 800 och sedan är det bara köra.

1000 tack

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-31 15:09

Ni kan läsa och tipsa om recensioner och tester på http://www.99.se/emac-imac/279299-recensioner-imac-juli-2010-a.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 23:16
Ursprungligen av Homy:

Ni kan läsa och tipsa om recensioner och tester på http://www.99.se/emac-imac/279299-recensioner-imac-juli-2010-a.html

Tack Homy! Ska följa den med stort intresse innan jag väljer iMac.

bare feats översikt är bra:

'mid 2010' iMac - Preliminary Analysis

ser fram emot CPU-testerna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-01 15:30

Finns det ingen tråd om där någon har beställt en ny iMac? För det har jag nämligen gjort

Ok, tack för hjälpen båda två. Så hur förklarar jag för den inkompetenta personalen på Kjelle vad jag vill ha istället?

Ursprungligen av wildcard:

Ok, tack för hjälpen båda två. Så hur förklarar jag för den inkompetenta personalen på Kjelle vad jag vill ha istället?

Hör med dem om de har en FW800 till Fw400 adapter, som den på bilden.
Det skall vara FW800-Hane och FW400-Hona på adaptern.
Fw800 brukar beskrivas som "9-pin" och den gamla FW400 som "6/4-pin"

Alternativt be Kjelle Lelle ta tillbaka kabeln och gå till en Mac ÅF.

Kjell & Co kan inte ett piss om mac, har man jubeltur träffar man en anställd som har MAc hemma och då vet vad som gäller.
Precis allt skall du se upp med hos Kjell/ClasOhson/Biltema osv.
Akta sig för TV-kort, USB-joysticks etc... har du tur funkar det, har du otur så fungerar det inte alls och då har de ingen aning om nåt.

Vill du ha det problemfritt följer du Capemans tips om kabeln på AppleStore (319:-).

Annars blir det till att leta och prata med butiksanställda som brukar se ut som frågetecken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 22:17
Ursprungligen av wildcard:

Ok, tack för hjälpen båda två. Så hur förklarar jag för den inkompetenta personalen på Kjelle vad jag vill ha istället?

Kjelle har tex denna. FireWire-800 9/6 katalognummer 68204 eller 68205 beroende på längd.

Bevaka tråden