Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att använda Hotmail med Apple Mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Genom tiden har det dykt upp frågor kring hur man får Hotmail att fungera i Apple Mail. En del har fått det att fungera automatiskt när man angett e-post-adress och lösenord, medan en del har fått köra igenom en manuell inställningsprocess utan att riktigt lyckas (alternativet ha stött på frågetecken). För att bidra lite till forumet som en "kunskapsdatabas" så har jag därför valt att skriva en lite utförlig guide som kan bli sökbar för de personer som i framtid funderar över det hela.

Då min klient är inställd på Engelska så har jag också valt att skriva enligt den. Flertalet kan förhoppningsvis förstå de svenska översättningarna om man har ett OS X som har den språkinställningen. Ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka!

Manuell inställning av Apple Mail för användning med Hotmail

1. När man öppar Mail första gången så kommer program begära att ett e-post-konto ställs in. Här ska du inledningsvis ange ditt namn och din e-post-adress.

2. Här kommer "problemet in". Apple Mail genomför inte alltid en egen inställning för ditt Hotmail-konto och då måste du gå igenom processen manuellt. I steg 2 ser vi därför till att Incoming mail server är inställd på pop3.live.com och att du anger din e-post-adress som User Name och ditt password som du loggar in med via Sign In.

3. I tredje steget ser du till attSSL används (Secure Sockets Layer) och att Authentication är satt till Password.

4. I fjärde steget ska vi ställa in Outgoing Mail Server varpå rätt adress ska vara smtp.live.com. Se sedan till att du har kryssat i Use Authentication och ställt in både User Name och Password innan du går vidare.

5. Nu ska allt vara klart och du ska kunna se alla inställningar som du har lagt in. Kryssa i Take account online och sedan tar du Create. Då ska allt fungera smärtfritt och du ska kunna ta emot e-post och skicka e-post utan några som helst problem.

Jag kommer att försöka hålla denna uppdaterad i de fall där Apple göra eventuella ändringar av hur Mail fungerar eller skapar nya konton.
Bilder ur guiden är bifogade som säkerhet eftersom de i guiden är placerade hos en online tjänst för uppladdning av bilder. Kunde vid tillfället inte se att uppladdning mot 99.se lät mig placera bilderna i själva guiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 00:32

+1

Bra guide.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-08-01 01:52

Fin tråd Tobias, jag gjorde en likadan guide på den tråden vi snackade om just detta om du minns

Det verkar som att det var välkommet att släppa en detaljerad guide.

Ursprungligen av Johan.I:

Fin tråd Tobias, jag gjorde en likadan guide på den tråden vi snackade om just detta om du minns

Jo, jag såg det efter att jag hade börjat arbeta med den här guiden. Nu är den lite mer detaljerad med bilder och annat som gör det ännu enklare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 22:36

Bilder underlättar som fan. Vi borde kanske starta en avdelning på forumet för guider, där folk postar inlägg med hur man gör olika saker. Goflorp hade ju en bra guide för ett tag sen om hur man formaterar och donar med externa hårddiskar.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-08-02 12:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det verkar som att det var välkommet att släppa en detaljerad guide.

Jo, jag såg det efter att jag hade börjat arbeta med den här guiden. Nu är den lite mer detaljerad med bilder och annat som gör det ännu enklare.

Vi kanske borde slå ihop våra hjärnor och göra en massa nybörjar guider, jag har iaf börjat med en hemsida nu i iweb, väldigt enkel och snart klar bara att det fattas en massa guider. sen varje gång en vanlig fråga kommer som ställts 1000 gånger innan så kan man länka sidan istället för att besvara samma frågor om och om igen

Jag blev förvånad att läsa trådens rubrik för jag hade uppfattningen att man inte kunde göra så här med Hotmail. Jag letade på wikisidan och läste där att de ändrat strategi. De tillåter POP sedan juni 2009.

Jag bara kladdar dit det här för det kanske finns fler än mig som undrar över saken.

  • Medlem
  • 2010-08-01 20:41

+10 till den Tobias.

Jag har inte haft några problem med att installera min hotmail, men där emot så har jag problem med att den hela tiden glömmer mitt lösenord.

Den ber kanske en gång i timmen om mitt lösenord, och även om jag klickar i rutan för att tillåta den spara mitt lösenord i nyckelringen så glömmer den bort den igen.

Någon som har något tips på vad de skulle kunna vara?

Det jag skulle prova med är att ta bort alla cookies som har med Hotmail att göra ur webbläsaren.

Om det är Safari du kör så gör du så här:

Öppna Inställningar : Säkerhet och klickar på Visa cookies.
I sökrutan uppe till höger skriver du in live.
Radera sen alla cookies som har med live.com att göra.

Sen kan du söka på hotmail och msn också om du vill radera mer MS-kakor.

Avsluta med att tömma cache i menyn Safari och avsluta sen programmet.

Sen startar du programmet Nyckelhanteraren som ligger i verktygsprogram i din mac. Detta för att ta bort de tidigare sparade lösenorden så det blir en nystart även på detta.
Klicka på "Alla objekt" under Kategori och skriv sen in hot i sökrutan uppe till höger.
Radera allt som har med hotmail att göra.

Starta Safari och prova på nytt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-19 22:48

Tråden handlar ju om HotMail i Apples Mailprogram.
Jag har precis samma problem, har flera mailkonton men det är bara HotMail som den "glömmer".
Ska testa att rensa i Nyckelhanteraren och se om det hjälper.

Sorry... hade tankarna på annat håll.

Men det där med nyckelringen kan fortfarande funka som du redan insett. Det finns en nyckelringsreparation inbyggt i programmet också.

1
Bevaka tråden