Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel iMac 20" vägrar bränna skivor....

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-07-13 19:16

Hej!

Har en Intel iMac 20" 2.16Ghz C2D. Den är från slutet på 2006. Den kör på OSX 10.5.8 och var gång jag "reperar" behörigheter så är det en lång lista med skit som den visar.

Jag gjorde en reperation innan jag testade att bränna. Då fick jag detta:

"Reparerar behörigheter för ”Macintosh”
Läser behörighetsdatabasen.
Läsning av behörighetsdatabasen kan ta flera minuter.

Fel behörigheter på ”private/var/log/secure.log”, ska vara -rw------- , de är -rw-r----- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/DVD.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSettings.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSources.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Movies.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Music.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Photos.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Podcasts.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/TV.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”private/etc/resolv.conf”, ska vara lrwxr-xr-x , de är -rwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Frameworks/iPodUpdater.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Resources/iTunesHelper.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DeviceLink.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/iTunesAccess.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Menu Extras/RemoteDesktop.menu/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Frameworks/AppKit.framework/Versions/C/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/Resources/DotMacSyncHelper.app/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/Resources/dotmacsyncui.app/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacLegacy.framework/Versions/A/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeDirectory”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeSignature”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/SystemProfiler/SPDisplaysReporter.spreporter/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .

Behörighetsreparation slutförd"

Gjorde en till nu direkt efter:

"Reparerar behörigheter för ”Macintosh”
Läser behörighetsdatabasen.
Läsning av behörighetsdatabasen kan ta flera minuter.

Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/DVD.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSettings.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSources.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Movies.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Music.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Photos.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Podcasts.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/TV.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”private/etc/resolv.conf”, ska vara lrwxr-xr-x , de är -rwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Frameworks/iPodUpdater.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Resources/iTunesHelper.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DeviceLink.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/iTunesAccess.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Menu Extras/RemoteDesktop.menu/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Frameworks/AppKit.framework/Versions/C/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/Resources/DotMacSyncHelper.app/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacSyncManager.framework/Versions/A/Resources/dotmacsyncui.app/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DotMacLegacy.framework/Versions/A/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeDirectory”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/Extensions/IOUSBMassStorageClass.kext/Contents/_CodeSignature/CodeSignature”, ska vara ?--------- , de är ---------- .
Fel behörigheter på ”System/Library/SystemProfiler/SPDisplaysReporter.spreporter/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .

Behörighetsreparation slutförd"

Vad jag kan se så ältar den om samma fel??

Men vad ÄR felet?? Jag har ju en hel hög med dvd.img som jag vill bränna ut så jag kan installera om den. Men jag kan ju inte bränna för den sabbar ju alla skivorna??

Den läser in skivan, öppnar session och direkt när stapeln kommer som indikerar att den börjat bränna så varvar skivan ner och det står nåt om att sessionen avslutas eller avbryts och sedan spottar den ut skivan och ger mig detta meddelandet:

"Kunde inte bränna "blabla".img". (Enheten svarade inte på rätt sätt. Det går inte att återhämta eller försöka igen.)"

Vad fan är det med den??
Hur ska jag lösa problemet?

Är det hårdvaru eller mjukvarufel? Läsaren har som sagt inga problem med att läsa skivor.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-13 23:07

Problemet verkar ha kommit efter uppdateringen till 10.5.8

Boota upp och kör Hardware test för att utesluta hårdvarufel.

Det litar ju åt att det är mjukvara om det uppkom iom uppdatering.

Exakt vad som kan och skall göras däremot är knepigare.

Jag hade installerat om hela rasket, men det kanske är onödigt mkt jobb.

Vi kan väl avvakta vad ngn som är bättre på det här säger.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 12:00
Ursprungligen av Goflorp:

Boota upp och kör Hardware test för att utesluta hårdvarufel.

Det litar ju åt att det är mjukvara om det uppkom iom uppdatering.

Exakt vad som kan och skall göras däremot är knepigare.

Jag hade installerat om hela rasket, men det kanske är onödigt mkt jobb.

Vi kan väl avvakta vad ngn som är bättre på det här säger.

Funkar verkligen hardwaretestet då?? För när hårddisken i min gamla ibook hade rasat så tyckte hardwaretest att den funkade utmärkt.

Kör Plan B då, installera om systemet.
Funkar det inte sen, ligger felet i hårdvara.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-31 17:27

Jag hittar inte orginalskivorna till min imac

Jag fick låna en bränd OSX Leopard 10.5 (den som gick att köpa i affären, som är till alla macar) men den verkar inte ha AHT på skivan.

Kan man ladda ner senaste AHT och bränna eller hur ska man göra? Kan man köra senaste AHT från ett 1gb -usbminne?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 00:34

Detta var ju jävligt märkligt. Jag blåste hela datorn och installerade om Leopard så nu har jag 10.5.8. Ljusblå TDK DVD+R 1-16x 4,7Gb från Biltema totalvägrar den att bränna. Blir som i första posten. Stoppade i en repig och sleten Maxell DVD+RW 1-4x speed och testade igen, denna gången brände den faktiskt till hälften innan skivan flög ur datorn. Denna gången kan jag tänka mig att det hade o göra med att skivan är sleten.

Gav mig inte utan testade IGEN, denna gången med en något mindre repig TDK DVD+RW 1-4x 4.7gb data/video. DENNA skivan blev bränd 100% korrekt utan gnäll från datorn.

Det märkliga är 2 saker, 1: de ljusblå TDK från biltema har jag kunnat bränna på förr, så jag fattar inte varför datorn totalvägrar NU, när det gått bra tidigare.

2: Dessa DVD+RW som funkade är OCKSÅ TDK, så vad är skillnaden? Är datorn lite "choosy" eller vad är det med den?

Har en sådan gammal rengöringscd till cd-spelare. Den är före DVD-tiden. Provade att stoppa i den. Då börjar läsaren surra lite och varva lite och till sist flyger skivan ur igen? Varför vägrar den läsa rengöringsskivan? Alla andra skivor LÄSER den utan problem, även om vissa kan ta en halv vecka att läsa in så de dyker upp på skrivbordet.

Tänkte köpa en sprayflaska med tryckluft imorgon på biltema och blåsa in i cd-läsaren. Är det en bra eller dålig idé? Tänkte att eventuellt skit borde ju försvinna?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 17:53

Skulle nyss bränna en Duallayerskiva. Och det gick ju såklart INTE. Denna gången hette det att "Enheten kunde inte kalibrera lasern för mediet"??? Kan väl inte vara ett hårdvarufel när det är olika saker var gång jag vill bränna, samt att den tar ju faktiskt vissa skivor?

Är det någon uppdatering Apple släppt som fuckat alla macar?

Söker man om det på google så verkar en hel drös med folk ha samma problem. och allas maskiner kan ju inte haverera ungefär samtidigt?

Jag har gjort samma resa som du, slutade med inlämning och byte av enheten.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 22:22
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har gjort samma resa som du, slutade med inlämning och byte av enheten.

Vad kostar en sådan inlämning då?

För min del gick det på Garanti/AppleCare = 0:-

  • Oregistrerad
  • 2010-08-02 12:13
Ursprungligen av Goflorp:

För min del gick det på Garanti/AppleCare = 0:-

Min dator är från 2006 så den biten kan jag ju glömma.

Du kan inte gissa eller så på vad det kan kosta?

Det beror ju på

Köpa en på nätet på ngn reservdelssite och skruva i själv?
iMac'en är oftast jobbig öppna, man skall tydligen lossa hela skärmen (glas, stor, tung).
Lämna till AASP (Apple Serviceställe) kostar säkert mer än 1000:-

men ring en serviceverkstad och fråga. De låter en inte köpa reservdelen och göra jobbet själv.
Ibland är det inte så dyrt som man tror.

Alternativ B, skaffa en extern läsare. Gå då INTE till netonnet och köp första bästa utan kolla upp lite vad som är en bra grej och som funkar bra ihop med Macen.

i min Macbook hade jag en defekt spelare i 6 mån innan jag orkade lämna in grejorna. På det halvåret kände jag av problemet EN GÅNG. Man bränner väldans få skivor...

  • Oregistrerad
  • 2010-08-02 13:07
Ursprungligen av Goflorp:

Man bränner väldans få skivor...

JAG bränner inte få skivor

Vad menar du med glas? Jag har en vit imac. Inte de där nya gråa i aluminium.

Finns inget glas på min. Displayen verkar sitta ytterst i frontpanelen utan skyddsglas mellan.

Inte så van vid hur man plockar isär dem. De nya vet jag kräver speciella verktyg (glas-sugproppar).
Har du en äldre som kanske är enklare är det ju bara gratulera.

Kanske kan du hitta videos på ifixit.com ? De brukar ha bra guider till det mesta.

(hoppas det är rätt maskin)

http://www.ifixit.com/Guide/Device/iMac_G5_20%22_Model_A1145

de har en guide för just detta.

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-G5-20-Inch-Model-A1145-Optical-Drive-Replacement/1145/1

Exakt vilken drive det skall vara är nästa nöt att knäcka.

(det var ju bara klicka på namnet på den... )

http://www.ifixit.com/PowerBook-Parts/12-7-mm-PATA-8x-SuperDrive-UJ-875/IF153-092

575:- kostar driven ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-02 23:38

Elajten, ta inte det här på fel sätt, jag är bara nyfiken. Men hur i hela friden får du tag på din utrustning, och hur behandlar du den egentligen? Känns som det alltid är fel med dina maskiner/tillbehör/program. Det känns som du alltid stretar emot istället för att njuta av hur smidigt allt fungerar (för de flesta av oss, för det mesta). Försöker du provocera fram egna lösningar, när du stöter på problem, eller vad är det som gör att dina maskiner alltid strular?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-03 00:44
Ursprungligen av ibish:

Elajten, ta inte det här på fel sätt, jag är bara nyfiken. Men hur i hela friden får du tag på din utrustning, och hur behandlar du den egentligen? Känns som det alltid är fel med dina maskiner/tillbehör/program. Det känns som du alltid stretar emot istället för att njuta av hur smidigt allt fungerar (för de flesta av oss, för det mesta). Försöker du provocera fram egna lösningar, när du stöter på problem, eller vad är det som gör att dina maskiner alltid strular?

Jag har varit väldigt försiktig med denna datorn. Men antagligen gillar väl inte "matshita"-brännaren att bränna en 300 dvd-skivor kanske? Och datorn var ny när jag köpte den via applestore. Så vad är det exakt du tänker på?

Att OSX strular är inte mitt fel. Jag har inte varit o pillat på nåt man inte ska pilla på.

1
Bevaka tråden