Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program handlar det om?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-31 23:30

Är inte riktigt säker i vilket forum jag ska ställa denna fråga. Moderatorer, rätta mig om jag har fel!

Jag såg idag på en sajt där man visade bilder. Bilderna låg uppe som små bilder i typ ett galleri. Klickade man på en bild så kom den upp framför webbsidan och övergick i ett oerhört snyggt bildspel där bildvisningens storlek följde bildernas storlek, alltså det var inte bara i en statisk ruta bilderna kom, utan visningsrutan var typ dynamsik.
Jag vill så gärna veta i vilket program man gör detta oerhört snygga bildspel i? Eller är det något man programerar? I så fall vilket språk? Det var det coolaste bildspel jag sett. Nu snackar vi inte innehållet i bilderna utan hur de presenterades. Ville bara vara tydlig där.

Länken till sajten? Kommer här:

Paradbilder, Emma W del 2 - Stockholm Pride

Mycket tacksam för svar

Enligt web inspector i Safari är det ett script som heter Lytebox.

Har flyttat tråden till "Webdesign & utveckling" där jag tycker att den passar bättre.

/Mod

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-01 00:11

Först och främst Tack Marcus K. Men hur i allsindar fick du fram det? Web inspector, är det inte det det där man får fram då man klickar på högerklick+granska element? Sen då? Jag har inte riktigt hajat hur jag ska använda det. Hur eller var såg du att det hette Lytebox?

  • Medlem
  • 2010-08-01 08:29

Jag gissar friskt att bildspelet var ett inklistrat script. De brukar ha både copyright, förord/beskrivning mm i huvudet <head> eller före bildernas placering. Namnet brukar också anropas i bildlänken.

Med facit i hand kan du också gå bakvägen; sök i inspektörn efter "Lytebox", så vet du hur man gör nästa gång.

Är inte web inspector ett tillägg som aktiveras genom terminalen?

Har man inte gjort det kan man se vilket skript etc som används är att gå till Innehåll -> Visa källa
Då finns, som DrDrip säger, skriptet i huvudet
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/Lytebox/lytebox.css" /><script type="text/javascript" src="/Lytebox/lytebox.js"></script></head>
Men inte något annat (skulle tro att övrig info finns i css-filen) vilket gör att det kan vara svårt att direkt se att det handlar om detta skriptet och inte något av alla de andra
Går man till bilderna så ser man "rel="lyteshow[gallery]" och en snabb googling på lyteshow leder diret till Lytebox webbplats där skriptet kan laddas ner.

Får man utvidga frågan?
Det verkade vara enkelt att sätta upp, fungerade och drog inte allt för mycket processorkraft. Finns det bättre? Någon som har förslag?

Ursprungligen av macwitty:

Är inte web inspector ett tillägg som aktiveras genom terminalen?

Nope. Välj i inställningarna att visa utvecklarmenyn så ska den gå att använda.

  • Medlem
  • 2010-08-01 17:37

Sånt här har jag bra länkar till på jobbdatorn. "Tyvärr" har jag semester en vecka till. Om ingen annan postar något nyttigt lägger jag länkarna här om ca 10 dar.

DrDip, jag har ingen brådska
Tack Marcus K, underbart med forum, jag lär mig något nytt varje dag!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-08-01 21:54

macwitty, jag håller fullkomligt med dig. 99.se är suveränt!

Finns flera liknande skript:
Lightbox (Används t.ex. på Sköna Bilder från CampSmögen 2009)
SqueezeBox (Används bl.a. av Joomla)

Facebox:
Facebox 1.2
(Liknar den popup som används av Facebook)

1
Bevaka tråden