Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 säljs olåst av Apple i England

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 22:17
Ursprungligen av keptang:

Just det, betyder det då att du kunde gå hem och stoppa i ett annat SIM-kort än 3 och använda telefonen? Svar Niklas Erik Johan.

Kul att du säger emot dig själv.

Herregud, okej... vänta EN dag.

Det är fortfarande som att du kan köpa en "olåst" i Sverige...

Ursprungligen av zappee:

Samma sak, du får en upplåst.

Njae, det är inte samma sak. Det ger samma slutresultat, men processen är mycket annorlunda. Det som säljs i England är på alla sätt och vis en helt äkta upplåst telefon. Det andra är en telefon du köper låst till en specifik operatör, men som sedan operatören låser upp (vilket de har rätt att göra så vitt jag vet). Som keptang tar upp är det långt ifrån samma sak som att bara beställa den direkt från Apple över nätet och börja använda den med valfri operatör direkt man får den.

Sen tror jag man ska skilja på garanti och garanti. Jag tror man förlorar 3:s skydd, men man har väl fortfarande ett års garanti hos Apple?

Ursprungligen av zappee:

Garantin behöver du inte eftersom du har konsumentköplagen.

Konsumentköplagen definitivt inte likvärdigt med en garanti. Bevisbördan och processen är en annan. Garantier kan vara alltifrån väldigt frikostiga till starkt begränsade beroende på tillverkare. Läs mer här. Men detta är utanför trådens ämne, så vi lämnar det där.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 07:14
Ursprungligen av Adrian B:

Njae, det är inte samma sak. Det ger samma slutresultat, men processen är mycket annorlunda. Det som säljs i England är på alla sätt och vis en helt äkta upplåst telefon. Det andra är en telefon du köper låst till en specifik operatör, men som sedan operatören låser upp (vilket de har rätt att göra så vitt jag vet). Som keptang tar upp är det långt ifrån samma sak som att bara beställa den direkt från Apple över nätet och börja använda den med valfri operatör direkt man får den.

Sen tror jag man ska skilja på garanti och garanti. Jag tror man förlorar 3:s skydd, men man har väl fortfarande ett års garanti hos Apple?

Konsumentköplagen definitivt inte likvärdigt med en garanti. Bevisbördan och processen är en annan. Garantier kan vara alltifrån väldigt frikostiga till starkt begränsade beroende på tillverkare. Läs mer här. Men detta är utanför trådens ämne, så vi lämnar det där.

Vad är det som är så LÅNGT ifrån samma sak?

Du får vänta en dag extra (eller någon vecka om du har otur) men i slutändan är det EXAKT samma resultat. Inte direkt så att Tre går in och låser den igen när de känner för det

Enligt Tre så förlorar du garantin helt, men de som har lämnat in den har vad jag sett inte haft några större problem.

Nej, det är sant. Konsumenköplagen är t.o.m bättre så vet inte vad ni tjafsar om.

Ursprungligen av PeeMaN:

Zappe trollar nog bara i den här tråden nu?

Sten i glashus?

  • Medlem
  • 2010-07-02 13:10
Ursprungligen av Adrian B:

Njae, det är inte samma sak. Det ger samma slutresultat, men processen är mycket annorlunda. Det som säljs i England är på alla sätt och vis en helt äkta upplåst telefon. Det andra är en telefon du köper låst till en specifik operatör, men som sedan operatören låser upp (vilket de har rätt att göra så vitt jag vet). Som keptang tar upp är det långt ifrån samma sak som att bara beställa den direkt från Apple över nätet och börja använda den med valfri operatör direkt man får den.

Sen tror jag man ska skilja på garanti och garanti. Jag tror man förlorar 3:s skydd, men man har väl fortfarande ett års garanti hos Apple?

Konsumentköplagen definitivt inte likvärdigt med en garanti. Bevisbördan och processen är en annan. Garantier kan vara alltifrån väldigt frikostiga till starkt begränsade beroende på tillverkare. Läs mer här. Men detta är utanför trådens ämne, så vi lämnar det där.

I vintras köpte jag en 3GS hos Tre inkl upplåsning (vid samma tillfälle och på samma kvitto). 23 timmar senare stoppade jag in mitt Tele2 kort första gången, kopplade till iTunes och telefonen funkade direkt. Vad jag vet (Tre nämnde i alla fall inget om det) så har denna telefon (hårdvaran alltså) exakt samma garanti som en olåst Tre-telefon. Min (vita) telefon fick t ex mikrosprickor efter några månader men jag fick en ny telefon direkt på en vecka. Jag kan alltså inte klaga på garantin på något sätt.

För mig som kund så är processen definitivt inte "mycket annorlunda". Den ENDA skillnaden för mig var att jag fick vänta några timmar innan upplåsningsinstruktionen skickades ut till telefonen. (Jag vet att andra ibland fått vänta några dagar på upplåsning hos Tre. Jag har även köpt en upplåsning av Telia på en 3G och det tog 30 minuter...)

Jag hävdar alltså att oavsett om du köper en färdigupplåst iPhone från England, Italien, Grekland etc eller köper en "äkta" upplåsning separat (från Tre, Telia etc) så får jag i båda fallen en identisk "helt äkta upplåst telefon".

(För övrigt så finns det bara en sorts "laglig" upplåsning och den görs av Apple. Så fort du kopplar ihop en iPhone med en dator som har iTunes igång samt internetanslutning så skickar iTunes info till Apple om telefonens exakta identitet och status. Ligger det då en beställning om upplåsning hos Apple från t ex Tre (eller Telia som också kan låsa upp efter en viss tid) så skickas en upplåsningskod till telefon och den blir upplåst. Det är alltså hela tiden Apple själva som har koll på detta, operatörerna kan bara skicka upplåsningsbeställningar till Apple men inte göra det själva. Apple har för övrigt en otrolig koll på hur alla iPhone används, vilket land, vilken operatör etc. T ex så vet de exakt hur många Tre-sålda telefoner som används med Tele2-kort eller hur många Italiensålda iPhones som hamnat i Sverige...ganska intressant...)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 17:03
Ursprungligen av wolf:

I vintras köpte jag en 3GS hos Tre inkl upplåsning (vid samma tillfälle och på samma kvitto). 23 timmar senare stoppade jag in mitt Tele2 kort första gången, kopplade till iTunes och telefonen funkade direkt. Vad jag vet (Tre nämnde i alla fall inget om det) så har denna telefon (hårdvaran alltså) exakt samma garanti som en olåst Tre-telefon. Min (vita) telefon fick t ex mikrosprickor efter några månader men jag fick en ny telefon direkt på en vecka. Jag kan alltså inte klaga på garantin på något sätt.

För mig som kund så är processen definitivt inte "mycket annorlunda". Den ENDA skillnaden för mig var att jag fick vänta några timmar innan upplåsningsinstruktionen skickades ut till telefonen. (Jag vet att andra ibland fått vänta några dagar på upplåsning hos Tre. Jag har även köpt en upplåsning av Telia på en 3G och det tog 30 minuter...)

Jag hävdar alltså att oavsett om du köper en färdigupplåst iPhone från England, Italien, Grekland etc eller köper en "äkta" upplåsning separat (från Tre, Telia etc) så får jag i båda fallen en identisk "helt äkta upplåst telefon".

(För övrigt så finns det bara en sorts "laglig" upplåsning och den görs av Apple. Så fort du kopplar ihop en iPhone med en dator som har iTunes igång samt internetanslutning så skickar iTunes info till Apple om telefonens exakta identitet och status. Ligger det då en beställning om upplåsning hos Apple från t ex Tre (eller Telia som också kan låsa upp efter en viss tid) så skickas en upplåsningskod till telefon och den blir upplåst. Det är alltså hela tiden Apple själva som har koll på detta, operatörerna kan bara skicka upplåsningsbeställningar till Apple men inte göra det själva. Apple har för övrigt en otrolig koll på hur alla iPhone används, vilket land, vilken operatör etc. T ex så vet de exakt hur många Tre-sålda telefoner som används med Tele2-kort eller hur många Italiensålda iPhones som hamnat i Sverige...ganska intressant...)

Wohoo, någon som fattar...

Ursprungligen av wolf:

Jag hävdar alltså att oavsett om du köper en färdigupplåst iPhone från England, Italien, Grekland etc eller köper en "äkta" upplåsning separat (från Tre, Telia etc) så får jag i båda fallen en identisk "helt äkta upplåst telefon".

Jo, det tror jag också. Det är en "flagga" som sätts i telefonen utifrån vad Apples iTunes-servrar säger och det är antagligen exakt samma flagga.

Men jag menade bara att det var en principiell (och delvis praktisk) skillnad eftersom du nu helt kan strunta i operatören. Det är en relativt stor förändring från Apple sida och en klar praktiskt förbättring för kunderna. Jag kan beställa en Mac och en iPhone direkt från Apple (eller köpa i en Apple-butik) och det är allt jag behöver göra.

Någon som köpt ett svart bumper (skydd) till nya iphone 4 som ni vill sälja?

//E

Ursprungligen av everlast:

Någon som köpt ett svart bumper (skydd) till nya iphone 4 som ni vill sälja?

Köpes-annonser läggs lämpligast bland Köpes-annonserna, och inte mitt i en tråd som handlar om något helt annat.

/Mod

Ursprungligen av Robo-X:

Svenska Apple Store sida har inget info om att den skulle vara upplåst. Samt den kan inte köpas direkt från Svenska Apple Store. Jag skulle gissa att den kommer låst och endast att finnas hos Telenor, Telia och 3. Men det kanske ändras sidan när man väl får förboka.

//Rob

att den inte börjat säljas i sverige kan ju vara en anledning till att den inte går att köpa på svenska apple store. så det är inte så konstigt att det inte står nått om olåst. tidigare var väll inte ens iphone med i apples nätbutik, eller har jag fel? nu har den ju en sektion, även om den inte går att köpa.

3g och 3gs såldes oxå bara olåst i de länder som krävde det. det vill säga, frankrike o italien om jag inte minns fel. Iphone 4 däremot, den verkar säljas låst i de länder där bara en operatör haft ensamrätt på iphone, men i england där flera operatörer haft den, går den att köpa upplåst. det ger det ju i alla fall en chans att den kommer säljas olåst här med, då vi har flera operatörer som säljer den, precis som england. att den sen även ligger i butikes sidor, kan ju även det peka på det. men helt säkert vet vi ju inte ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 22:44
Ursprungligen av Baltazar:

att den inte börjat säljas i sverige kan ju vara en anledning till att den inte går att köpa på svenska apple store. så det är inte så konstigt att det inte står nått om olåst. tidigare var väll inte ens iphone med i apples nätbutik, eller har jag fel? nu har den ju en sektion, även om den inte går att köpa.

3g och 3gs såldes oxå bara olåst i de länder som krävde det. det vill säga, frankrike o italien om jag inte minns fel. Iphone 4 däremot, den verkar säljas låst i de länder där bara en operatör haft ensamrätt på iphone, men i england där flera operatörer haft den, går den att köpa upplåst. det ger det ju i alla fall en chans att den kommer säljas olåst här med, då vi har flera operatörer som säljer den, precis som england. att den sen även ligger i butikes sidor, kan ju även det peka på det. men helt säkert vet vi ju inte ännu.

Det är inte att den inte går att köpa på Apple Store det är ju klart eftersom den är inte släppt ännu. Med det står inget om att den är upplåst som det gjorde på Engelska Apple Store innan den släpptes. Informationen om iPhone 4 finns redan på Svenska Apple Store men det fattas just det avsnittet att den är upplåst. Men som sagt vi får se när man börjar få förbeställa om några veckor.

//Rob

Zappe trollar nog bara i den här tråden nu?

Alltid roligt att se hur semantikdiskussioner kan springa iväg. Detta påminner nästan om diskussionen om det är äkta multitasking eller inte i iOS4.

Om jag kan köpa en telefon och samtidigt vid köptillfället beställa tjänsten att ta bort operatörslåset - så ser jag det som att "ser det ut som en kanin, rör det sig som en kanin och låter som en kanin - så är det en kanin"

Just nu är jag i alla fall sugen på att beställa en obunden telefon från Storbrittannien sedan så spelar det inte så stor roll om låset togs bort eller om det aldrig var där - effekten är den samma i alla fall

Och med tanke på att bägge procedurerna kräver att du koppla upp din telefon med iTunes innan du kan använda den så känns skillnaden mer eller mindre obefintlig.

Senast redigerat 2010-07-02 18:51

Har Tele2 micro SIM?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 22:43
Ursprungligen av ru4real?:

Har Tele2 micro SIM?

Det är ju bara att klippa till ett eget om de inte skulle ha det.

//Rob

Sen återstår det att se om vi kommer bli erbjudna APP till iPhone i sverige...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-31 15:31

Orkar inte ge mig in i diskutionen som är här. Men allt jag kan undra är hur någon kan tycka att konsumentköplagen är bättre än en garanti? Tror inte folk riktigt förstår det här med konsumentköplagen och garanti.. Vet många kunder till mig säger:
"Och det är väl 3års garanti på den här produkten?"

Nej det är det inte. 3år är konsumentköpslagen på, men det är inte samma sak som en garanti. Varför blandar folk ihop dom två?

Ursprungligen av Pontzy:

Orkar inte ge mig in i diskutionen som är här. Men allt jag kan undra är hur någon kan tycka att konsumentköplagen är bättre än en garanti? Tror inte folk riktigt förstår det här med konsumentköplagen och garanti.. Vet många kunder till mig säger:
"Och det är väl 3års garanti på den här produkten?"

Nej det är det inte. 3år är konsumentköpslagen på, men det är inte samma sak som en garanti. Varför blandar folk ihop dom två?

Och ska vi vara riktigt petiga är det inte konsumentköplagen som är på tre år. Det är reklamationsrätten som tas upp av konsumentköplagen som gäller i tre år.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-31 17:01
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Och ska vi vara riktigt petiga är det inte konsumentköplagen som är på tre år. Det är reklamationsrätten som tas upp av konsumentköplagen som gäller i tre år.

Helt rätt! My bad..

Men fortfarande är det ALLT för många som förlitar sig på att dom har reklamationsrätt på alla fel.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:12
Ursprungligen av Pontzy:

Helt rätt! My bad..

Men fortfarande är det ALLT för många som förlitar sig på att dom har reklamationsrätt på alla fel.

Det är klart man har reklamationsrätt men det betyder ju inte att en butik tvingas ta in din telefon som uppenbarligen åkt genom hela stockholms avloppsystem för det..

Detsamma gäller ju en garanti - Garanti gäller oftast barsa på fel som fanns på telefonen när den levererades, fabriktionsfel. En reklamationsrätt ger dig rätt att upptäcka dessa fel i upp till 3 år. Om en telefon helt plötsligt efter 2 år börjar få dålig mottagning har du möjlighet att reklammera detta.

Om knappen 0 helt plötsligt slutat svara efter nästan 3 år så är det förslitningsfel.

(bara "taget ur luften" fingerade fel)

Sen har du ju hemförsäkring också, som täcker upp gappet.

Bevaka tråden